07-10-2008
Strengere eisen BOVAG Garantie
Aangezien de consument steeds meer kwaliteit verlangt, gaat de BOVAG
nieuwe spelregels rondom het toepassen van BOVAG Garantie invoeren. Zo
moeten advertenties op internet vanaf 1 januari volstrekt helder zijn
over garantie en afleverkosten. Wie adverteert met meeneemprijzen
(zonder BOVAG Garantie dus) mag in de advertentie geen gebruikmaken
van het BOVAG-logo. Wel moet in zon geval ook altijd de prijs
inclusief garantie erbij worden vermeld.
BOVAG Garantie is minder vanzelfsprekendheid dan pakweg tien, twintig
jaar geleden. Met name de komst van internet speelt daarbij een rol.
Autobedrijven komen steeds vaker in de verleiding om gebruikte autos
zonder BOVAG Garantie aan te bieden, onder meer om zo het hoofd te
kunnen bieden aan onderlinge particuliere verkoop. Jammer is dat ze
daarmee onnodig hun meerwaarde als BOVAG-autobedrijf verspelen.
Immers, zon driekwart van de occasionkopers vindt de aanwezigheid van
garantie (zeer) belangrijk.
BOVAG-autobedrijven kunnen zich juist in de occasionmarkt
onderscheiden door betrouwbaarheid en zekerheid te bieden. Vandaar dat
de twee auto-afdelingen van BOVAG samen nieuwe spelregels hebben
opgesteld voor BOVAG Garantie. Zo moeten advertenties op internet
vanaf 1 januari 2009 volledig transparant zijn en is BOVAG Garantie de
norm. Wie wil adverteren met een prijs zonder BOVAG garantie - de
meeneemprijs - mag in de advertentie geen gebruik maken van het
BOVAG-logo. Voorts is een BOVAG-lid bij een meeneemprijs verplicht ook
de prijs mét BOVAG Garantie te vermelden, zodat de consument te allen
tijde weet waar hij of zij aan toe is. In dat kader gaat ook de
verplichting gelden om in advertenties (zowel op internet als elders)
de afleveringskosten te vermelden. Zo kan de consument aan de hand van
de advertentie altijd zijn totaalprijs bepalen. Weet wat je koopt is
het devies.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 07-10-2008
BOVAG