CDA
CDA tegen nieuwe lastenverhoging wegtransport
Vrachtwagens moeten niet verplicht worden extra milieuheffingen te
gaan betalen zonder dat daar iets tegenover staat.
'De plannen bedoeld om de transportsector groener te maken dreigen uit
te draaien op een vrijbrief voor lidstaten om het internationale
wegvervoer een forse lastenverhoging op te leggen', aldus CDA
Europarlementariƫr Corien Wortmann.
De milieuheffingen zijn onderdeel van nieuwe Europese plannen voor het
Eurovignet. In het Eurovignet wordt geregeld welke kosten aan
vrachtwagens doorberekend kunnen worden. Naast kosten voor het gebruik
van de infrastructuur, introduceert de Europese Commissie nu ook
kosten voor geluidsoverlast, luchtverontreiniging en files. Wat er met
de opbrengsten moet gebeuren, is nog onduidelijk.
Corien Wortmann: 'Juist nu een economische recessie voor de deur
staat, moeten we voorzichtig zijn met het opleggen van nieuwe
heffingen aan de transportsector. De opbrengsten van de heffingen
moeten niet rechtstreeks in de staatskas vloeien, maar moeten wat mij
betreft gebruikt worden om te investeren in de transportsector zelf,
zoals in schonere motoren.'
Naast een milieuheffing wordt ook een extra fileheffing voorgesteld
tot maar liefst 65 eurocent per kilometer, maar dan alleen voor
vrachtwagens. Wortmann is ook daarover kritisch: 'Files worden echt
niet alleen door vrachtwagens veroorzaakt, dus waarom zouden zij nu
wel als enige moeten betalen?'
---