CDA

CDA tegen nieuwe lastenverhoging wegtransport

Vrachtwagens moeten niet verplicht worden extra milieuheffingen te gaan betalen zonder dat daar iets tegenover staat.

'De plannen bedoeld om de transportsector groener te maken dreigen uit te draaien op een vrijbrief voor lidstaten om het internationale wegvervoer een forse lastenverhoging op te leggen', aldus CDA Europarlementariƫr Corien Wortmann.

De milieuheffingen zijn onderdeel van nieuwe Europese plannen voor het Eurovignet. In het Eurovignet wordt geregeld welke kosten aan vrachtwagens doorberekend kunnen worden. Naast kosten voor het gebruik van de infrastructuur, introduceert de Europese Commissie nu ook kosten voor geluidsoverlast, luchtverontreiniging en files. Wat er met de opbrengsten moet gebeuren, is nog onduidelijk.

Corien Wortmann: 'Juist nu een economische recessie voor de deur staat, moeten we voorzichtig zijn met het opleggen van nieuwe heffingen aan de transportsector. De opbrengsten van de heffingen moeten niet rechtstreeks in de staatskas vloeien, maar moeten wat mij betreft gebruikt worden om te investeren in de transportsector zelf, zoals in schonere motoren.'

Naast een milieuheffing wordt ook een extra fileheffing voorgesteld tot maar liefst 65 eurocent per kilometer, maar dan alleen voor vrachtwagens. Wortmann is ook daarover kritisch: 'Files worden echt niet alleen door vrachtwagens veroorzaakt, dus waarom zouden zij nu wel als enige moeten betalen?'

---