Boete transport zieke varkens
07 oktober 2008 - kamerstuk
Kamerbrief waarin minister Verburg de Tweede Kamer antwoord geeft op
de vragen die gesteld zijn over een boete voor het transport van zieke
varkens.
Meer informatie
* Boete transport zieke varkens
Kamerstuk | 07-10-2008 | PDF-Document, 59 kB
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
Geachte Voorzitter,
Hierbij stuur ik u, mede namens de minister van Justitie de antwoorden op de vragen van
het lid Thieme (PvdD) over een boete voor het transport van zieke varkens.
1
Kent u het bericht "boete voor vervoeren zieke varkens"? 1)
Ja.
2
Vindt u dat van een straf van ¤ 2500,- boete en een voorwaardelijke straf voor de eigenaar
van de varkens voldoende voorbeeldwerking uitgaat naar anderen die het vervoer van
wrak en ziek vee kennelijk als een gecalculeerd bedrijfsrisico zien, gelet op het feit dat er
sprake is van recidivisme? Zo ja, hoe verhoudt uw mening zich tot het regeringsbeleid dat
mishandelaars van dieren zwaarder dienen te worden bestraft? Zo neen, welke maatregelen
gaat u nemen om straffen zwaarder te maken om mishandeling en recidivisme te
voorkomen?
Bij overtreding van de Verordening (EG) nr. 1/2005 inzake de bescherming van dieren
tijdens het vervoer (hierna: transportverordening) is het mogelijk een boete op te leggen
van maximaal 18.500 euro en/of een hechtenis van maximaal zes maanden.
Op basis van de "Richtlijn voor strafvordering regelgeving ministerie van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit" zal het OM de te eisen boete of aan te bieden transactie
verhogen met 50% bij éénmalige recidive en 100% indien sprake is van een herhaaldelijke
overtreding.
Met inachtneming van deze kaders en de specifieke omstandigheden van het desbetreffende
geval wordt de hoogte van de transactie of eis, ter zitting vastgesteld door de
Officier van Justitie.
Met de Wet Dieren zal voor opzettelijk begane overtredingen van de transportverordening
sprake zijn van een verhoging van de maximum strafmaat voor de op te leggen
gevangenisstraf van zes maanden naar twee jaar (zie Memorie van Toelichting bij het
wetsvoorstel Wet Dieren Kamerstukken II 2007/2008, 31 389 nr. 3).
Ik ben van mening dat er met het huidige en toekomstige sanctiestelsel zoals hiervoor
geschetst afdoende mogelijkheden zijn om in het geval van overtredingen van de
transportverordening een passende straf op te leggen. Het is aan de rechter om de
uiteindelijke hoogte van die straf te bepalen.
3
Kunt u uiteenzetten om hoeveel wrakke of zieke varkens het ging en hoe vaak de
betreffende varkenshandelaar en/of de betreffende veehouder(s) eerder betrapt werden
op soortgelijke overtredingen? Zo neen, waarom niet?
Het ging in dit geval om vijf overtredingen die plaatsvonden in 2007 en waarvoor een
proces-verbaal is opgemaakt. In totaal betrof het zeven "wrakke" varkens. Aan de
veehouder die de dieren heeft laten vervoeren, is door het OM een transactie aangeboden.
Het bedrijf (de varkenshandel) en de directeur daarvan hebben geen transactie
aangeboden gekregen, maar zijn direct gedagvaard en door de economische politierechter
veroordeeld tot een onvoorwaardelijke, respectievelijk een voorwaardelijke boete
van 2.500 euro.
4
Deelt u de constatering van het Agrarisch Dagblad dat "dieren die niet vervoerd mogen
worden, vaak toch vervoerd worden" en kunt u uw antwoord kwantitatief onderbouwen?
Zo ja, welke maatregelen neemt u om het vervoer van zieke dieren tegen te gaan?
Zo neen, waarom niet en waar blijkt dat uit?
Ik kan deze constatering niet onderschrijven omdat hiervoor de onderbouwing ontbreekt.
De aantallen geconstateerde overtredingen zouden hiervoor moeten worden afgezet
tegenover de aantallen dieren die niet vervoerd en op het bedrijf gedood worden. Deze
cijfers zijn echter niet bekend.
5
Kunt u uiteenzetten hoe het kan dat de overtredingen over twee jaar verspreid voorkwamen
en ter kennis waren van een dierenarts, maar dat toch niet harder opgetreden is
via het intrekken van de vervoersvergunning en/of het opleggen van een houdverbod?
In 2007 is niet elke overtreding waarvoor de AID een proces-verbaal heeft opgemaakt,
naar de VWA doorgeleid. Hierdoor kon het voorkomen dat strafrechtelijke en bestuursrechtelijke
procedures niet synchroon liepen. De VWA heeft de transporteur begin 2008
een brief geschreven waarin het voornemen tot schorsing van de vergunning en de
gelegenheid tot geven zienswijze kenbaar is gemaakt. Het protocol dat hij vervolgens
heeft ingediend, is akkoord bevonden waardoor het voornemen tot schorsing op grond
van de Beleidsregels dierenwelzijn, weer is ingetrokken. De VWA heeft besloten om de
transporteur op het verzwaarde keuringsregime, de klepkeuring, te zetten.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
7 oktober 2008 DL. 2008/2246 3
Zoals ik uiteen heb gezet in mijn reactie op het rapport van de heer Vanthemsche van
20 juni 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 26 991 nr. 205) ben ik bezig de toepassingspraktijk
van de bestuurlijke handhaving van de transportverordening te verbeteren. Voor de
maatregelen die ik in dit verband zal treffen, verwijs ik u naar deze reactie.
Het opleggen van een houdverbod is geen bestuursrechtelijke, maar een strafrechtelijke
maatregel. Voor de strafrechtelijke vervolging in het kader van deze overtredingen verwijs
ik naar vraag 3.
6
Vindt u dat sprake is van een onvoldoende ontwikkeld normbesef wanneer recidivisme
blijft voorkomen in deze sector en bent u voornemens daar via betere handhaving en
strengere sancties tegen op te treden? Zo ja, op welke wijze en binnen welke termijn?
Zo neen, waarom niet?
Nee. De sector wordt niet verdacht van het maken van een herhaalde overtreding. Dit
betreft een individuele varkenshandel. Verder verwijs ik naar mijn antwoord bij vraag 5.
7
Bent u bereid de identiteit van recidivisten prijs te geven, analoog aan het voornemen van
CBL om de identiteit van winkeldieven openbaar te maken? Zo neen, waarom niet?
Ik verwijs u hierbij naar mijn brief van 7 mei 2008 (Kamerstukken II 2007/08, 31 200
nr. 216).
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
1) http://www.agd.nl/1056969/Nieuws/Artikel/Boete-voor-vervoeren-zieke-varkens.htm
Boete voor vervoeren zieke varkens
18 jul 2008 15:03
De rechtbank in Den Bosch heeft vrijdag een varkenshandel uit Haps (Noord-Brabant)
veroordeeld tot boetes van in totaal 2.500 euro voor het vervoeren van zieke varkens.
Ook de eigenaar van het bedrijf kreeg een boete van 2.500 euro, maar dan voorwaardelijk. De rechter hoopt
daarmee te bewerkstelligen dat de man "in de toekomst strenger toezicht houdt op zijn personeel, zodat de
dieren op dierwaardige wijze worden vervoerd.''
De varkenshandel is in het verleden vaker veroordeeld voor het overtreden van artikel 9 van de Regeling
dierenvervoer. In 2007 en 2008 constateerde de Algemene Inspectiedienst (AID) dat het bedrijf wrakke
varkens transporteerde. Omdat de eerder opgelegde boetes kennelijk niet hebben geholpen, koos het
Openbaar Ministerie er ditmaal voor ook de leiding van het bedrijf te vervolgen.
De chauffeurs van het bedrijf en de boeren van wie de varkens afkomstig waren, zouden niet hebben
gemerkt dat de dieren ziek waren. De rechter hechtte meer waarde aan de verklaringen van een dierenarts,
die verklaarde dat de dieren echt zwak waren en open wonden hadden. Boeren willen vaak van zieke
varkens af, omdat die extra kosten met zich meebrengen. Hoewel ze niet mogen worden vervoerd, gebeurt
dit vaak toch.
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit