Gemeente Diemen
Raadsbehandeling Begroting 2009
Het beleid voor het komende jaar met de bijbehorende budgetten wordt
door de raad vastgesteld op voorstel van het college.
De begrotingsbehandeling in de gemeenteraad is een belangrijk moment
in het politieke jaar. Het beleid voor het komende jaar met de
bijbehorende budgetten wordt door de raad vastgesteld op voorstel van
het college. Als de begroting is vastgesteld moet de begroting naar de
provincie worden gestuurd. De provincie controleert of het
gemeentebestuur haar werk goed heeft gedaan en een structureel
sluitende begroting heeft afgeleverd.
Om de begrotingsstukken op tijd bij de Provincie in te kunnen leveren
zal in 2008 de Begrotingsraad, de gemeenteraadsvergadering waarop de
beslissing van de raad over de begroting wordt genomen, op 6 november
worden georganiseerd.
Op 3 vrijdag oktober worden de (concept) begrotingsstukken opgeleverd.
Dat betekent dat er voor de raad een maand de tijd is om de stukken te
lezen, vragen te stellen, zich een mening te vormen, te discussiëren,
met burgers te praten en tot een eindoordeel te komen. Daarnaast
moeten de vragen die worden gesteld ook worden beantwoord. Daarvoor is
ambtelijke inzet nodig die het meest efficiënt kan worden ingezet als
er van te voren afspraken worden gemaakt over wanneer wat wordt
aangeleverd en beantwoord.
Alle afgesproken data op een rij:
Vrijdag 3 oktober
Verzending begrotingsstukken.
Donderdag 9 oktober
Publicatie collegevoorstel, Begroting in één oogopslag in Diemer
Nieuws op 9 oktober.
Maandag 13 oktober
Behandeling begroting in auditcommissie: verspreiding advies
auditcommissie op korte termijn daarna.
Dinsdag 14 oktober
Aanleveren schriftelijke vragen door raadsleden (gesorteerd per
programma) (per e-mail bij de griffier) ter voorbereiding op de
informatieve raadsvergadering van 16 oktober.
Donderdag 16 oktober
Informatieve raadsvergadering, vragen worden zoveel mogelijk
mondeling en door de ambtenaren (afdelingshoofden) per programma
beantwoord. Wat niet beantwoord kan worden wordt naderhand
schriftelijk afgedaan. Er wordt uitgebreid verslag gedaan van vragen
en antwoorden. Eerste poging tot het verzamelen van de speerpunten
voor de raad op straat actie.
Maandag 20 oktober
Deadline indienen aanvullende schriftelijke vragen.
Dinsdag 28 oktober
Verzending beantwoording nog niet beantwoordde en aanvullende
schriftelijke vragen.
Donderdag 30 oktober
Extra informatieve raadsvergadering (de laatste vragen, behandeling
najaarsnota en belastingverordeningen, wellicht
moties en amendementen afstemmen).
Zaterdag 1 november
De raad op straat in winkelcentrum Diemerplein (aangekondigd met
borden en in de krant van 30 oktober), aan de hand van 5 speerpunten.
Start 11.00 uur tot 13.00 uur met koffie, thee en krentenbollen.
Woensdag 5 november
Bij voorkeur aanleveren tekst algemene beschouwingen (niet
verplicht), moties en amendementen om uit te delen ter
vergadering op donderdag de 6ste (per e-mail bij de griffier). Voor de
collegeleden en ambtenaren wordt wat is aangeleverd beschikbaar
gesteld donderdagochtend.
Donderdag 6 november
Gemeenteraadsvergadering vanaf 15.00 uur met diner om 18.00 uur.
Vrijdag 7 november
Verzending begrotingsstukken naar Provincie.
---
Postadres:
Gemeente Diemen
Postbus 191
1110 AD
Diemen
Bezoekadres:
D.J. Den Hartoglaan 1
Tel.: (020) 314 46 44
Fax: (020) 314 46 35
E-mail: info@diemen.nl
---