Nederlandse Vereniging van Journalisten
`Internet heeft het vak drastisch veranderd'
dinsdag 7 oktober 2008 | Internet heeft als publicatiemedium het
journalistieke vak drastisch veranderd. Aldus Erik van Heeswijk,
scheidend vice-voorzitter van de NVJ. De vraag hoe journalistiek aan
internet kan verdienen is voor hem al grotendeels beantwoord door de
praktijk. `Er zijn honderden, zo niet duizenden mensen die dagelijks
op het grensvlak van journalistiek en nieuwe media bezig zijn.'
Met het debat Auteursrecht Online neemt de NVJ donderdag 9 oktober
afscheid van vice-voorzitter Erik van Heeswijk. Van Heeswijk, sinds
kort hoofd VPRO Digitaal, werd zeven jaar geleden actief binnen de
sectie Internet van De NVJ. In 2003 werd hij benoemd tot bestuurslid
en twee jaar later werd hij vice-voorzitter. `Zeven jaar geleden was
er binnen de NVJ een opkomend vermoeden dat er meer met nieuwe media
aan de hand was dan tot dan toe werd verondersteld. Nieuwe media moest
bij een beroepsvereniging betrokken worden, vond ik als nieuwe
mediajournalist. Wij behoorden tot de belangrijke journalistieke media
en pasten als zodanig tussen de kranten-, tijdschriften-, radio- en
televisiemensen.'
Internet heeft als publicatiemedium het vak drastisch veranderd. Ook
binnen de NVJ riep internet fundamentele vragen op. Kan bijvoorbeeld
een webredacteur van het ministerie van Binnenlandse Zaken NVJ-lid
worden? Maar ook, wat verandert er auteursrechtelijk met de komst van
internet? `Dat leverde wel eens discussie op, maar voor die
verschillende meningen moet ook ruimte zijn binnen een vereniging.' In
de afgelopen jaren heeft Van Heeswijk binnen de NVJ Villamedia
meehelpen uitbouwen tot het platform van journalistiek Nederland. `Het
aardige is dat door de invloed van Villamedia de NVJ anders kijkt naar
nieuwe media als nieuw beroepsveld. Juist omdat ze als uitgever
ervaring heeft van binnenuit.'
De vraag hoe journalistiek aan internet kan verdienen is voor Erik van
Heeswijk al voor een groot deel beantwoord door de praktijk. `Ik denk
dat er inmiddels al meer nieuwe media- journalisten zijn dan
radiojournalisten. Er zijn honderden, zo niet duizenden mensen die
dagelijks op het grensvlak van journalistiek en nieuwe media bezig
zijn. En niet uit liefdadigheid, er wordt geld verdiend aan internet.
Het hoort erbij en het gaat niet meer weg. Televisie is nog altijd een
dominant medium maar vraag je een jongere wat hij het eerst uit een
raam gooit, een computer of een televisie, dan gaat die televisie echt
sneuvelen. Onderzoek toont aan dat het evenwicht verschuift. Kranten
raken de dominantie op het harde nieuws kwijt. Een lezer heeft het
nieuws al gelezen voordat het in de krant verschijnt.'
Van Heeswijk heeft voorlopig een NVJ-vrije periode ingelast. `Het
waren zeven intensieve jaren, het werd tijd om cold turkey af te
kicken en ruimte te maken voor vers bloed. Ongetwijfeld zal ik kleine
klussen blijven doen, dat vind ik leuk. Misschien maak ik daarna wel
weer mijn comeback.'