Reizigers mogen niet de dupe worden van extra kosten OV-chipcard
7 oktober 2008
Reizigers in het openbaar vervoer mogen niet opdraaien voor de extra kosten van de OV-chipcard, die volgens de commissie Kist al minstens 100 miljoen euro bedragen, nog los van nieuwe tegenvallers. Inclusief de 750 miljoen die NS kregen uit de FES gelden voor de introductie van de chipcard, zijn de totale kosten al opgelopen tot 1,1 miljard. GroenLinks vraagt zich opnieuw af op deze kaart überhaupt wel levensvatbaar is.
Het is trekken aan een dood paard. De staatsecretaris weigert de regie te nemen, zelf niet als ze gevraagd wordt of ze meer bevoegdheden wenst. De kosten reizen de pan uit. Het bedrijf dat de kaart moet ontwikkelen (TLS) desintegreert door het opstappen van Connexxion. En een wetenschappenschappelijk artikel hoe kraak ik een chip hangt als een zwaard van Damocles boven het project.
GroenLinks vindt de conclusie van de commissie Kist dat de strippenkaart in Rotterdam en Amsterdam zo snel als verantwoord is moet worden afgeschaft prematuur. Dit is bepaald niet het moment om als lemmingen de afgrond in te duiken. Eerst moet er duidelijkheid zijn over de vraag hoe we met al deze tegenvallers omgaan.
Femke Halsema
GroenLinks