Humor in online advertenties: geen conversie, wel connectie
AMSTERDAM, 20081006 -- Het toevoegen van humor aan online advertenties leidt niet tot conversie. Dit is een van de uitkomsten van het online onderzoek dat deze zomer uitgevoerd is door Jeroen Sakkers aan de Universiteit van Amsterdam. Uit de onderzoeksresultaten komt naar voren dat het toevoegen van humoristische elementen aan online advertenties wel een positief effect heeft op de houding van de consument tegenover de online advertentie, het product en het merk.
Check snel uw e-mail of surf even op internet - u komt het zeker tegen: online reclame waarin bedrijven proberen grappig over te komen om zo positieve mond-tot-mondreclame tot stand te brengen. Maar in hoeverre leidt dit tot een positief gevoel bij u of bent u sneller bereid het product daadwerkelijk aan te schaffen? In zijn bacheloronderzoek `Humor in online advertenties: welk effect heeft humor op de relatie van de consument met een bepaald merk?' heeft Jeroen Sakkers onderzocht welke rol relevantie, cognitieve en affectieve impulsen, en verschillende humorstijlen hebben op de effectiviteit van humor in online advertenties.
Hiertoe is een online enquête afgenomen onder 271 respondenten in Nederland, waarvan 81,2% de enquête volledig heeft ingevuld. De respondenten zijn opgedeeld in twee groepen: een focus- en een controlegroep. De focusgroep (40%) werd blootgesteld aan advertenties in de vorm van online videoclips met humor, terwijl de controlegroep (60%) werd blootgesteld aan statische advertenties zonder humor. De enquête is in totaal 7 dagen beschikbaar geweest eind juni 2008, waarna de resultaten geanalyseerd zijn, de ondersteunende literatuurstudie compleet gemaakt is en de bachelorscriptie ter acceptatie aan scriptiebegeleider drs. ing. A.C.J. Meulemans van de Universiteit van Amsterdam voorgelegd is.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat humor in online advertenties over het algemeen een positief effect heeft op de relatie van de consument ten opzichte van de advertentie, het product en het merk. Het (toekomstig) product gerelateerd zoekgedrag wordt echter niet beïnvloed door humor in online advertenties. Bovendien wijzen deelresultaten uit dat zowel relevante als seksistische humor extra bijdragen aan de positieve houding van de consument ten opzichte van de advertentie en het product. Het merk komt bij aanwezigheid van deze elementen daarentegen niet beter uit de bus. Tenslotte blijkt dat humor geen invloed heeft op de koopintentie van de consument.
Uit bovenstaande resultaten kunnen leidinggevenden en managers die te maken hebben met marketingactiviteiten binnen een (of meerdere) organisatie(s), opmaken dat zij nuttig gebruik kunnen maken van humor in online advertenties. Deze humor zal echter voornamelijk effect hebben op de houding van de consument (branding) en niet zozeer op acties die de consument onderneemt na het bekijken van de advertentie (conversie). Humor in online advertenties is dus bij uitstek een nuttig middel voor de ontwikkeling van een positieve relatie van de consument met het betreffende merk.