Ingezonden persbericht
Culemborg, 6 oktober 2008
WERKNEMERS VERDIENEN EEN STEVIGE REISKOSTEN-POR
De 3,5 miljoen werknemers die dagelijks van hun werkgever een vergoeding krijgen voor het reizen van en naar hun werk, moeten binnenkort kunnen beschikken over een Persoonlijk Onbelast Reisbudget (POR). Dit bekent dat hiervoor per CAO of per bedrijf een bedrag wordt vastgesteld. Het betekent ook in de dagelijkse praktijk: overleg met elke werknemer welk deel van zijn of haar inkomen of onkostenvergoeding besteedbaar is aan woon-werk vervoer.
Deze nieuwe systematiek agendeert de Unie voor het overleg op 7 oktober in Den Haag, wanneer het kabinet en sociale partners praten over het werkgelegenheidsklimaat in Nederland. Dankzij inspanningen van vakbond De Unie en de vakcentrale MHP staat óók op deze agenda de reiskosten die werknemers moeten maken om op hun werk te komen.
Drie miljoen werknemers die met hun eigen auto dagelijks van en naar hun werk reizen, krijgen nu van Den Haag een schamele 19 eurocent als onbelaste onkostenvergoeding. Dit extreem lage bedrag is op 1 januari door Den Haag vastgesteld op basis van de toen geldende brandstofprijzen en onderhoudskosten.
Het is genoegzaam bekend dat deze vergoeding, die qua systematiek de werkelijke kosten nooit heeft gedekt, ten minste 23 eurocent zou moeten bedragen.
Met de vergoedingssystematiek voor het woon-werkverkeer is tevens een ongelooflijke wirwar aan gecompliceerde regelgeving gemoeid. Zo hanteert de fiscus bijvoorbeeld agglomeratie- en kilometerbegrenzingen. Rij je in een zuinige of minder zuinige lease-auto? Rij je alleen zakelijk of ook privé? Gebruik je wel of niet de fiets? Hoe zit het met het OV ? Vele tientallen ambtenaren moeten dit alles registreren, controleren etc. Het Persoonlijk Onbelast Reisbudget maakt ook aan deze bureaucratische rompslomp een eind.
Werknemers zijn anno 2008 trouwens heel goed in staat zelf in te vullen hoe ze hun vergoeding voor hun woon-werk verkeer transparant willen invullen, signaleert
Unie-voorzitter Jacques Teuwen:" Een werknemer die graag per SUV naar zijn werk komt. betaalt in dit POR-systeem het volle pond. Degene die liever fietst en of het openbaar vervoer gebruikt, is goedkoper uit, en spaart het milieu. Waarom zou een werkgever of de belastingdienst zich hier mee willen bemoeien? Mensen kunnen dat heel goed zelf regelen laat ze dat dan ook doen. Natuurlijk is het zo dat sommige werknemers goedkoper uit zullen zijn dan andere. Niet overal zijn de huizenprijzen hetzelfde. Niet iedereen heeft de keuze vlak bij zijn werkplek te wonen. Maar een helder systeem van onkostenvergoeding maakt ook aan al deze discussies een einde. Rij samen met een collega, werk in overleg een dagje thuis, etc. "
Voor verdere informatie:
Jacques Teuwen: 0652522040