SGP
06 - 10 - 08 | SGP wil laag BTW-tarief voor 'zuinige woningen'
De SGP wil dat huiseigenaren die investeren in ernergiezuinigheid
daarvoor geen 19% BTW betalen, maar slechts 6%. "Dat is een stevig en
positief signaal naar de burger dat het dit kabinet ernst is met het
milieu." Dat betoogde SGP-kamerlid Van der Vlies tijden shet
energie-overleg met minister Van der Hoeven van Economische Zaken.
De SGP pleitte verder voor
- méér gebruik van restwarmte die nu verloren gaat,
- minder knellende regels en meer steun voor ondernemers die zelf
(groene)
energie willen opwekken, en
- het openhouden van de optie van kernenergie.
________________________________________
Nota overleg Energie
B.J. van der Vlies
6 oktober 2008
Voorzitter, allereerst wil ik het kabinet hartelijk bedanken voor de
door haar gepresenteerde visie op het energiebeleid in Nederland. Het
is goed om geregeld een geactualiseerd antwoord te formuleren op de
vraag hoe we op de korte én de langere termijn kunnen zorgen voor een
betrouwbare, betaalbare en schone energievoorziening.
TE HOGE PRIJZEN
Voorzitter, volgens de NMa kunnen Nederlandse consumenten en bedrijven
miljoenen euro's besparen op hun gas- en stroomrekeningen als de
import efficiënter zou verlopen. Dat blijkt uit het afgelopen vrijdag
gepubliceerde rapport 'Monitor Energiemarkten 2007'. Volgens de
toezichthouder betalen gasafnemers, inclusief elektriciteitsbedrijven,
jaarlijks 10 tot 20 miljoen euro te veel. Dat komt doordat het
vooralsnog ontbreekt aan mogelijkheden om de transportnetwerken tussen
Nederland, Duitsland en België optimaal te benutten. Hoe komt het dat
het nog niet mogelijk is om transportnetwerken optimaal te benutten?
Hoe gaat de minister dit op zeer korte termijn oplossen?
GEFRAGMENTEERD EN INSTABIEL
Voorzitter, eerlijk is eerlijk. De geformuleerde doelstellingen voor
duurzame energie uit het Energierapport 2008 liggen een stuk hoger dan
hetzelfde rapport uit 2005. Maar de proof of the pudding is natuurlijk
in the eating. Het baart mijn fractie zorgen dat de duurzame
energiedoelstelling van 20% volgens alle deskundigen niet gehaald gaat
worden. Een recent promotieonderzoek aan de UU geeft een verklaring
waarom duurzame energieprojecten erg moeizaam van de grond komen: de
grote politieke onzekerheid waar ondernemers mee geconfronteerd
worden. Het huidige beleid biedt onvoldoende steun bij de
marktintroductie van nieuwe technologieën, is te gefragmenteerd en
wordt te vaak abrupt stopgezet. De SGP pleit al geruime tijd voor een
stabieler duurzaam energiebeleid en we zien ons door dit onderzoek
gesteund. Beloftes over de regeerperiode heen moeten ook gestaafd
worden met regelingen die een stabiel investeringsklimaat bieden, dus
ruim van te voren bekend zijn. Op welke manier gaat de minister de
komende jaren met deze kritiek aan de slag?
GEBRUIK VAN (REST)WARMTE
Voorzitter, verwarming is goed voor 40% van ons energieverbruik en
voor verwarming van gebouwen gebruiken we nu een zeer hoogwaardige
brandstof, aardgas. Terwijl onze aardgasvoorraad snel slinkt gooien we
het equivalent van 15 miljard m3 aan warmte weg in industrie,
afvalverbranding en centrales. Een focus op hergebruik van warmte
zorgt ervoor dat we langer van onze strategisch belangrijke
aardgasvoorraad kunnen profiteren.
Mijn fractie was daarom verheugd dat het kabinet een aanvalsplan
aankondigde om duurzame warmte te stimuleren. De SGP-fractie vraagt de
minister expliciet of zij daarbij de nieuwe warmtewet uit Duitsland
wil betrekken. Die geeft namelijk een sterke impuls aan gebruik van
duurzame warmte en van restwarmte. Heeft de minister deze warmtewet
bestudeerd en zitten hier elementen die we in Nederland kunnen
overnemen? Kan de minister aangeven hoe ze hergebruik van restwarmte
(een derde van ons aardgasverbruik) wil bevorderen en het gebruik van
duurzame warmte binnen de SDE wil aanpakken?
DECENTRALE OPWEKKING
In het energierapport wordt de nadruk gelegd op kleinschalige en
decentrale energieopwekking, met optimale benutting van eigen
energiebronnen en een goed investeringsklimaat voor alle
energieopties. Dat klinkt mij als muziek in de oren! Mijn fractie
vindt dan wel dat er meer aandacht moet komen voor het stimuleren
innovaties en ontwikkelingen op het gebied van kleinschalige en
decentrale energieopwekking.
Kleinschalige energieopwekking kan voor kleine bedrijven en
individuele ondernemers als het eenmaal draait rendabel zijn. Maar het
opzetten en opschalen naar een praktijkschaal is voor hen een grote
stap die risicovolle investeringen vergt. Hiervoor is een steun in de
rug door de overheid onontbeerlijk. Ik pleit ervoor om de decentrale
opwekking ook in de randvoorwaardelijke zin te stimuleren. Graag
reactie.
Een uitstekend voorbeeld in dit verband betreft een agrarische
ondernemer die ik pas sprak. Hij heeft proefgedraaid met een nieuwe
mestverwerkingtechniek. Zijn methode levert een kunstmestvervanger op
én energetische gunstige biomassa voor verbranding via WKK. Twee
vliegen in één klap. Hij wil gaan draaien op praktijkschaal. Het
probleem is echter dat hij dit niet kan financieren en dat bedrijven
en banken pas over de brug komen als zich een betrouwbare
investeringspartner heeft gemeld. Hier is een rol weggelegd voor de
overheid. Waar kan hij terecht?
BEKNELLENDE REGELS
De regelgeving wordt nogal eens als (sectoraal) gestapeld en knellend
ervaren. In de ruimtelijke ordening worden steeds grotere beperkingen
opgelegd aan decentrale opwekking installaties (Wind, Biomassa, e.d.).
Ook zijn bepaalde wetten nog niet klaar voor toepassing. Een
voorbeeld: de afvalwetgeving zit hergebruik en energieproductie uit
restmateriaal in de weg. Graag een toezegging dat u aan deze punten
prioriteit geeft in uw beleid.
LAAG BTW-TARIEF ENERGIEZUINIGE WONINGEN
Voorzitter, graag zou ik de reactie van dit kabinet (m.n. ook
staatssecretaris Financiën) vernemen op het voorstel van
verschillende personen en instanties (Elco Brinkman, eurocommissaris
Lazlo Kovacs en de Europese Federatie voor de Bouwindustrie) om het
lage btw-tarief van 6% te gaan hanteren voor het energiezuinig maken
van bestaande woningen.
Dat lijkt me een stevig en positief signaal naar de burger dat het dit
kabinet ernst is met het milieu! Graag verneem ik hierover een
toezegging van het kabinet..
AFWEGEN VOOR / NADELEN NIEUWE TECHNIEKEN
Voorzitter. Bij de inzet op nieuwe technieken/energiebronnen moeten
potentiële nadelen al in het beginstadium (van beleidsontwikkeling)
voldoende meegewogen worden om later niet voor verassingen te komen
staan. Het blad âSignalement Gezondheidsraadâ van september â08 wijst
erop dat zoiets bij ontwikkeling van waterstoftechnologie voorkomen
moet worden. Er is nu vooral aandacht voor de eventuele
milieuvoordelen. Zorgen over risicoâs (die er wat betreft gezondheid
zeker zijn) spelen een minder belangrijke rol. Bij de ontwikkeling en
introductie van waterstoftechnologie moet echter het hele spectrum van
voordelen, nadelen en risicoâs bekeken worden. Graag reactie.
TOEGANG TOT ENERGIE
Het kabinet investeert stevig in de Nederland infrastructuur, onder
andere door het ontwikkelen van een gasrotonde, waarbij ook
buitenlands aardgas tijdelijk in Nederlandse velden kan worden
opgeslagen voor het verder wordt gedistribueerd over Europa. Ik heb
daarbij wel mijn vraagtekens bij de afhankelijkheid van instabiele en
onbetrouwbaar gebleken landen. Graag reactie.
KERNENERGIE
Voorzitter, mijn fractie is blij dat deze minister in het
Energierapport 2008 alle opties openhoudt voor de energievoorziening
in 2050, waaronder kolen en kernenergie. Want hoewel mijn fractie het
liefst zoveel mogelijk duurzame energiebronnen zou willen zien, zijn
we realistisch genoeg dat dit op de korte termijn een utopie is.
Dank u wel!
SGP wil laag BTW-tarief voor 'zuinige woningen'