Mededeling inzake Strategisch Partnerschap EU-Mexico
Communication from the Commission to the European Parliament, the
Council, The European Economic and Social Committee and the Committee
of the regions: An industrial property rights strategy for Europe
(Nederlandse versie niet beschikbaar)Mededeling van de Commissie aan
de Raad en het Europees Parlement "Naar een Strategisch Partnerschap
tussen de EU en Mexico"
* Basisgegevens
* Essentie voorstel
* Subsidiariteit en proportionaliteit
* Nederlandse positie
Basisgegevens
Datum Commissiedocument: 15 juli 2008
Nr. Commissiedocument:COM(2008) 447 final
Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl&DosId=197258
Nr. impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board:
niet opgesteld
Behandelingstraject Raad:Raadswerkgroep Latijns Amerika, RAZEB,
Raadsconclusies staan in
oktober op de agenda
Eerstverantwoordelijk ministerie: Buitenlandse Zaken
Essentie voorstel
De betrekkingen tussen de Europese Gemeenschap en haar lidstaten en de
Verenigde Mexicaanse Staten worden sinds 2000 gereguleerd door het
zogenaamde Globale Akkoord (de `Overeenkomst inzake economische
partnerschap, politieke coördinatie en samenwerking'). Sinds enige
tijd wordt door beide partijen de noodzaak gevoeld om de banden verder
aan te halen. In dit licht stelt de Commissie in deze mededeling voor
een Strategisch Partnerschap aan te gaan met Mexico.
In politieke termen betekent het aangaan van een Strategisch
Partnerschap dat aan de bilaterale betrekkingen meer cachet wordt
gegeven. In de praktijk betekent dit het intensiveren van de dialoog
over uiteenlopende mondiale vraagstukken met het doel gezamenlijk op
te trekken in multilaterale fora. In de mededeling geeft de Commissie
aan dat hierbij kan worden gedacht aan de volgende onderwerpen:
o Politiek: multilateralisme, democratie, mensenrechten, de
rechtsstaat, culturele dialoog, Latijns Amerika, regionale integratie
en de Rio-groep.
o Veiligheid: strijd tegen het terrorisme, falende staten,
georganiseerde misdaad, drugs en mensensmokkel.
o Milieu: klimaatverandering, natuurrampen, de strijd tegen
overbevissing.
o Sociaal-economisch: ontwikkelingsbeleid, investeringen en sociale
verantwoordelijkheid, innovatie en intellectueel eigendom, open
markten, sociaal beleid, decent work/sociale bescherming, migratie,
armoede, mondiale macrofinanciële stabiliteit, goed bestuur inzake
belasting, energievoorzieningszekerheid, duurzaamheid en verbeterde
efficiëntie, voedselprijzen, visserij, maritiem beleid en oceaanbeheer
en transport.
De Commissie meent dat het Strategisch Partnerschap voorts een
positieve invloed zal hebben op bilaterale samenwerking tussen de EU
en Mexico. Hierbij kan worden gedacht aan sociale en economische
samenwerking, samenwerking ten aanzien van mensenrechten, culturele
uitwisselingen, samenwerking op het terrein van onderwijs, handel,
mededinging en burgerluchtvaart.
De Commissie voorziet geen grote institutionele wijzigingen ten
gevolge van het aangaan van het Strategisch Partnerschap. De reeds
bestaande Gezamenlijke Raad en Gezamenlijk Comités zullen blijven
bestaan. Wel zullen de agenda's van deze instituties worden aangepast
aan de nieuwe situatie. Voorts zal de - eveneens reeds bestaande -
EU-Mexico top worden geïnstitutionaliseerd. Op operationeel niveau
moet het Strategisch Partnerschap leiden tot het opvoeren van de
overlegfrequentie op hoogambtelijk niveau.
Subsidiariteit en proportionaliteit
De Commissie stelt voor een Strategisch Partnerschap aan te gaan met
Mexico. Het voorlopige Nederlandse oordeel over subsidiariteit en
proportionaliteit is positief. Wat subsidiaritei betreft, versterkt
het Partnerschap de reeds bestaande banden en bevordert het
gezamenlijk optrekken van de EU en Mexico in multilaterale fora. Wat
proportionaliteit betreft, behelst het voorstel geen aanzienlijke
institutionele wijzigingen, het Partnerschap richt zich met name op
dialoog en coördinatie.
Nederlandse positie
Nederland deelt de mening van de Commissie dat de betrekkingen tussen
de EU en Mexico toe zijn aan een nieuwe (politieke) impuls. Een
dergelijke impuls ligt voor de hand: Mexico heeft zich de afgelopen
jaren ontwikkeld tot een leidende natie op het Westelijk halfrond, een
natie die steeds nadrukkelijker een brugfunctie vervult tussen Noord-
en Zuid-Amerika. Daar komt bij dat er doorgaans weinig licht schijnt
tussen de standpunten van de EU en Mexico in multilaterale fora.
In het licht van het bovenstaande steunt Nederland het voorstel van de
Commissie om een Strategisch Partnerschap aan te gaan met Mexico. Wel
hecht Nederland er belang aan dat de prioriteiten en doelstellingen
van dit Partnerschap spoedig worden vastgelegd in een
Gemeenschappelijk Actieplan. Dit vanuit de overtuiging dat een
dergelijk Partnerschap het meeste waarde heeft als zij operationeel en
resultaat georiënteerd is.
Nederland is geen voorstander van het creëren van nieuwe
overlegstructuren buiten de reeds bestaande structuren onder het
Globale Akkoord
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken