Meer dan 1 op 3 bedrijven doet niets om identiteitsfraude te voorkomen

06/10/2008 10:19

Fleishman-Hillard

ONDERZOEK: MEER DAN 1 OP DE 3 BEDRIJVEN DOET NIETS OM IDENTITEITSFRAUDE TE VOORKOMEN

Nederlandse bedrijven laks met bescherming van persoonlijke gegevens medewerkers en klanten

Amsterdam, 6 oktober 2008 - Nederlandse bedrijven schieten tekort in de bescherming van persoonlijke gegevens van medewerkers en klanten. 35% van de Nederlandse werknemers geeft aan dat binnen hun organisatie geen enkel beleid bestaat om de persoonlijke gegevens van medewerkers en klanten te beschermen. In het kader van de Identiteitsfraude preventieweek deed researchbureau Dynamic Markets in opdracht van Fellowes onderzoek naar kennis, houding en gedrag van Nederlandse werknemers rondom identiteitsfraude: het stelen en misbruiken van gegevens omtrent andermans identiteit.

Onderzoek

Voor het kwantitatieve onderzoek zijn in totaal 1100 Nederlanders ondervraagd, waarvan er 498 werkzaam zijn in een kantooromgeving. Deze werknemers vertegenwoordigen een breed spectrum aan sectoren. Van de ondervraagde werknemers geeft 35% aan dat binnen hun bedrijf geen enkel beleid bestaat om de persoonlijke gegevens van medewerkers en klanten te beschermen. Slechts de helft - 49% - zegt in een organisatie te werken die hierover wel een duidelijk beleid voert.

Werknemers medeverantwoordelijk

92% van het totaal aantal ondervraagde Nederlanders heeft niet het volledige vertrouwen dat bedrijven en organisaties waarmee zij dagelijks te maken hebben, veilig omgaan met hun persoonlijke gegevens zodat deze niet in verkeerde handen kunnen vallen. Dit wantrouwen blijkt terecht, want maar liefst 87% van de ondervraagde werknemers geeft toe dat binnen hun organisatie de identiteit van medewerkers en/of klanten gevaar loopt. Een opvallende uitkomst is dat de werknemers hier echter zelf medeverantwoordelijk voor zijn. Zo gooit 1 op de 10 respondenten fraudegevoelige documenten zomaar in de prullenbak, zonder deze papieren eerst te vernietigen om deze onbruikbaar te maken voor kwaadwillenden. Dit, terwijl meer dan de helft (51%) zich ervan bewust is dat identiteitsgegevens kunnen worden gestolen uit prullenbakken van bedrijven en organisaties, 43% denkt dat identiteitsgerelateerde informatie kan worden gestolen uit papieren op bureaus, of uit niet-digitale opbergsystemen (40%). Deze dubbelzinnige houding van werknemers komt ook naar voren uit een andere bevinding: 27% van de werknemers die op de werkvloer een papiervernietiger ter beschikking heeft, gebruikt deze niet. Overigens heeft 13% helemaal geen papiervernietiger op het werk.

Reputatie

Werknemers zien echter wel het belang in van strikte richtlijnen om de veiligheid te garanderen van persoonlijke en vertrouwelijke gegevens van medewerkers en klanten. Ruim 60% van de werknemers geeft aan, dat zijn of haar organisatie meer zou moeten doen om die veiligheid te waarborgen. Johan Hereijgers, Sales & Marketing Manager van Fellowes Benelux, zegt hierover: "Voor bedrijven en organisaties is het heel belangrijk om persoonlijke en vertrouwelijke gegevens van medewerkers en klanten op een veilige manier te vernietigen. Hiermee wordt voorkomen dat deze informatie in verkeerde handen valt. Daarmee wordt ook de reputatie van het bedrijf, klanten en individuele medewerkers beschermd." Jan Grijpink, bijzonder hoogleraar Keteninformatisering in de rechtstaat, zegt hierover: "Een neutraal meldpunt waar overheden, burgers en bedrijven incidenten kunnen melden met de garantie dat de herkomst van de melding niet openbaar wordt gemaakt, zou een begin kunnen zijn om inzicht te verkrijgen in de omvang van de fraude. Nu houden vrijwel alle organisaties hun schade verborgen, om klanten niet ongerust te maken. Vaak ontbreekt ook het besef dat het om identiteitsfraude gaat."

Identiteitsfraude preventieweek 6 - 10 oktober

Tijdens de identiteitsfraude preventieweek van 6 tot en met 10 oktober vraagt Fellowes, in samenwerking met verschillende partijen, aandacht voor het thema met als doel bewustzijn te creëren onder burgers en bedrijven rondom preventie van identiteitsfraude. Een van de partners is Meld Misdaad Anoniem. Guus Wesslink, directeur Meld Misdaad Anoniem: "Wij zijn blij met de bewustzijnscampagne rond het thema identiteitsfraude. Op dit moment beseffen burgers nog te weinig hoe bedreigend identiteitsfraude is, en hoe gemakkelijk ze slachtoffer kunnen worden. Herkenning van het probleem is uiteraard noodzakelijk om er melding van te kunnen maken. Via ons meldnummer 0800-7000 kunnen mensen dergelijke criminaliteit anoniem melden."

Wim van Vemde, portefeuillehouder vreemdelingen van de Raad van Hoofdcommissarissen (RHC): "de RHC zet zich actief in op het professionaliseren van de aanpak van identiteitsfraude. Politie, Justitie en Binnenlandse Zaken werken aan het bestrijden van misbruik van ID documenten, in het bijzonder de aanpak van de zgn. veelverliezers, het gebruik van biometrie bij identificatie, het gebruik van digitale identiteiten, het inrichten van een meldpunt identiteitsfraude en het bezien van de wenselijkheid tot het apart strafbaar stellen van identiteitsfraude. Samenwerking en afstemming tussen overheid, bedrijfsleven en burgers is bij de bestrijding van ID fraude een absolute voorwaarde voor succes."

Aan de totstandkoming van deze eerste nationale Identiteitsfraude preventieweek is medewerking verleend door de landelijke projectgroep legitimatiefraude vanuit het NPC (National Platform Criminaliteitsbeheersing). Vanuit het Functioneel Parket is mr. A.L. Speijers (landelijk fraudecoördinator voor het OM) voorzitter van deze projectgroep, waaraan onder andere het Ministerie van Justitie, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), de Nederlandse Vereniging van Burgerzaken, MKB-Nederland en het Verbond van Verzekeraars deelnemen.

Verdere partners voor deze preventieweek zijn: Stichting Aanpak Financieel-Economische Criminaliteit in Nederland (SAFECIN), Experian Nederland, Meld Misdaad Anoniem, Thuiswinkel.org en TNT-post

Campagne

Fellowes houdt zich al jaren bezig met het creëren van bewustzijn rondom de gevaren van identiteitsfraude. Al enige jaren voert Fellowes onderzoek uit in binnen- en buitenland naar het gedrag van consumenten en bedrijven rond dit thema. Op de website www.stop-identiteitsfraude.com staat uitgebreide informatie over het voorkomen en melden van fraudegevallen.

Over Fellowes

Fellowes Benelux is gevestigd in Breda en is een dochteronderneming van Fellowes Inc. met hoofdkantoor in het Amerikaanse Itasca (Illinois). Fellowes levert een uitgebreid pakket producten voor de werkplek, waaronder documentenvernietigers, bind- en lamineermachines, bureauaccessoires en opberghulpmiddelen. Met vestigingen in Australië, Canada, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Korea, Polen, Singapore, Spanje, Rusland en Groot-Brittannië heeft Fellowes wereldwijd meer dan 2700 mensen in dienst. Fellowes verwacht dit jaar een omzet van ruim 700 miljoen dollar te behalen. Ga voor meer informatie naar www.fellowes.nl.





http://www.fleishman-hillard.com