Twee SEAT-dubbelzeges in Monza
(10/6/2008)
Het tiende raceweekeinde van het FIA WK Toerwagens op het circuit van
Monza leverde twee dubbelzeges voor SEAT op. De Franse SEAT-coureur
Yvan Muller won de eerste race en breidde daarmee zijn voorsprong als
leider in de tussenstand van het WK uit.
Gabriele Tarquini eindigde als tweede en schreef later op de middag de
tweede race op zijn naam, vóór zijn Spaanse SEAT-merkgenoot Jordi
Gené. De Nederlandse SEAT-coureur Tom Coronel beëindigde de eerste
race als tiende, in de tweede race viel hij voortijdig uit.
In de tijdtraining werd de dominantie van de SEATs al duidelijk. Op de
lange rechte stukken in Monza profiteerden de SEAT-dieselcoureurs van
een geslaagde teamtactiek en hielpen elkaar met fraaie
slipstreamacties aan snelle rondetijden. Yvan Muller veroverde met een
rondetijd van 1.59,213 minuten de pole-position, op korte afstand
gevolgd door lokale held Gabriele Tarquini. De achterstand van Jordi
Gené was met 0,666 seconden al wat groter, maar niettemin
kwalificeerde de Spanjaard zich keurig als derde, één plaats voor
zijn Zweedse teamgenoot Rickard Rydell. Zo waren de eerste twee
startrijen volledig in de handen van SEAT-coureurs. Ook Tiago Monteiro
kwalificeerde zich in de top tien. Tom Coronel kwam met zijn SEAT Leon
met benzinemotor niet verder dan de 19^e tijd. âHier in Monza heb je
rechte-lijnsnelheid nodig, en dat is het sterke punt van de diesels,â
verklaarde hij na afloop. âIk had een paar mooie slipstreams en de
balans van de auto was erg goed, maar meer zat er gewoon niet in.â
De SEAT-coureurs maakten hun favorietenrol in de eerste race volledig
waar: Yvan Muller leidde op overtuigende wijze van start tot finish,
waarmee hij zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het WK
verder vergrootte. Bij zijn derde overwinning van het seizoen werd de
Elzasser gevolgd door zijn teamgenoot Gabriele Tarquini. Tiago
Monteiro werd vierde, Jordi Gené werd als zevende geklasseerd. Tom
Coronel kwam als tiende over de eindstreep en zei: âZoals zo vaak op
Monza was het in de eerste bocht chaos, maar ik kon de ellende
ontwijken en schoof door naar de negende plaats. Daarna kreeg ik aan
de achterkant een flinke tik van Stefano dâAste, die in de rondte
ging. Daardoor stond het linker achterwiel van mijn auto scheef, maar
ik kon zonder problemen de race uitrijden en had wel wat leuke duels.
Dit resultaat was het maximaal haalbare.â
Ook de tweede wedstrijd leverde een dubbelzege voor SEAT op. Voor
eigen publiek in Italië behaalde Gabriele Tarquini zijn derde
overwinning van het seizoen en eindigde de Spanjaard Jordi Gené als
tweede. Gené leidde lange tijd en leek op weg naar zijn tweede zege
van het jaar, maar in de slotfase stak Tarquini hem voorbij. Yvan
Muller eindigdeals vierde, twee plaatsen voor Tiago Monteiro. Tom
Coronel parkeerde zijn SEAT voortijdig in de pits. âHet
waarschuwingslampje van de oliedruk begon te branden en ik wilde niet
het risico lopen dat de motor kapot zou gaan, dus het leek me
verstandiger om de strijd te staken,â verklaarde Coronel.
Vier races voor het eind van het seizoen leidt SEAT-coureur Yvan
Muller met 95 punten in de tussenstand van het WK. Gabriele Tarquini
blijft tweede met 86 punten, Rickard Rydell is vierde met 62 punten.
Met de beide races op het circuit in Monza werd het Europese programma
van het WTCC afgerond. Het seizoen wordt afgesloten in Azië: op 26
oktober zijn er twee races op het circuit van Okoyama in Japan, op 16
november vindt de finale traditioneel op het stratencircuit van Macau
plaats.
AutoRai