Chevrolet-coureur Rob Huff nu derde in WTCC-kampioenschap
(10/6/2008)
Chevrolet is er vandaag tijdens de laatste Europese WTCC-ronde van dit
seizoen in Monza in geslaagd om een moeilijke doelstelling te
bereiken. Het doel was om Rob Huff verder te laten klimmen in het
rijdersklassement, hetgeen is gelukt door uitstekend teamwork tijdens
de kwalificatie en het rijden van een sterke race op zondag.
Tijdens de eerste race werd zowel Menu als Huff het slachtoffer van
een traditionele schermutseling in de eerste bocht, waardoor Huff 12^e
kwam te liggen en Menu zelfs één na laatste. Larini wist echter te
profiteren van de botsing en kon daardoor de vierde positie innemen.
Hij wist deze plek vast te houden tot de laatste ronde, waardoor hij
uiteindelijk als zesde finishte. Huff en Menu wisten zich gedurende de
race terug te knokken waardoor zij respectievelijk 7^e en 12^e werden.
In de tweede race werd Huff in de eerste bocht opnieuw het slachtoffer
van de capriolen van een andere coureur. Uiteindelijk zorgde dit er
voor dat hij twee ronden voor de finish uitviel. Terwijl Nicola Larini
een podiumplaats veilig stelde, wist Alain Menu zich terug te vechten
naar een knappe vijfde positie. Bovendien klokte Menu de snelste
ronde, wat aangeeft hoe anders het had kunnen zijn zonder de eerdere
incidenten.
De Japanse nieuwkomer, Max Orido, deed wat er van hem verwacht werd
gedurende de twee races: problemen voorkomen en zoveel mogelijk
ervaring opdoen. Dit resulteerde in een goede 15^e plaats in de eerste
race en een 17^e plaats in Race 2.
Nicola Larini (6^e/3^e): âIk had een goede start en wist miststappen
tijdens de eerste bocht te voorkomen. Ik kon Farfus gemakkelijk
inhalen voor een vierde positie en ik probeerde daarna de derde plek
te pakken. Maar elke keer als ik het probeerde werd de deur gesloten,
en toen die open was gooide Rydell hem dicht. Hij raakte me en sneed
de bocht. Tegen het einde van de race kwam ik zesde te liggen, hetgeen
nog steeds goed genoeg was voor een plek op de tweede startrij in Race
2. In die race kon ik snel naar een derde positie opklimmen, maar het
was onmogelijk om de twee leiders in te halen, dus ik moest genoegen
nemen met een derde plek. Niettemin ben ik blij met dit resultaat, al
ben ik nog steeds op jacht naar mijn eerste overwinning. Maar er zijn
nog vier races om het te proberen dit jaar, en nog 24 volgend jaar!â
Alain Menu (12^e/5^e ): âIk weet zeker dat een podiumplaats mogelijk
was geweest, maar iemand midden in het raceveld besloot om anders te
remmen in de eerste bocht, waardoor ik de rest van de race in het
achterveld kwam te rijden. Ik dacht dat de wielophanging beschadigd
zou zijn, maar gelukkig was dit niet het geval. Ik heb zo hard gereden
als ik kon en uiteindelijk slaagde ik er in terug te komen tot een
12^e positie. In de tweede race ben ik er vol voor gegaan. Ik had een
goede start en kon de jongens voor me een voor een inhalen. Als ik nog
een ronde had gehad was ik zeker vierde geworden, maar een vijfde
positie is niet slecht na een lang gevecht vanuit het achterveld.
Binnen drie weken kunnen we in de bergen van Japan weer een poging
wagen om een overwinning in de wacht te slepen.â
Rob Huff (7^e/DNF): âIk had een zeer goede start en wist direct een
groot aantal coureurs in te halen die stonden te dromen. Toen werd ik
in de eerste bocht van achteren geraakt, maar door snel te handelen
wist ik de auto onder controle te houden. Gelukkig voor mij had Farfus
een probleem waardoor ik de achtste positie in kon nemen. Vlak voor de
finish vertraagde Nic en Gené, dus kon ik de SEAT inhalen en zevende
worden. Al met al deed de auto het een stuk beter dan tijdens de
kwalificatie. In Race 2 kreeg ik enorme klap van achteren, wat er voor
zorgde dat ik in de bochten bijna niet meer naar rechts kon sturen. Ik
deed wat ik kon, maar twee ronden voor het einde kreeg ik een lekke
band, waardoor het einde race was. We zijn vandaag weer een plaats
geklommen in het klassement ondanks dat de leiders het gat hebben
vergroot.â
Max Orido (15^e/17^e): âGelukkig wist ik het ongeluk in de eerste
bocht, dat vlak voor me gebeurde, te vermijden. Na dat moment kon ik
me volledig concentreren op mijn eigen race. Ik had een heftig gevecht
met Aoki-san gedurende bijna de gehele race, maar ik ben blij dat ik
als eerste van de Japanse rijders wist te finishen. Tijdens de
opwarmronde van de tweede race brak mijn aandrijfas, waardoor ik na
reparatie vanuit de pitstraat moest starten. Maar met het rijden van
een goede race finishte ik als 17^e.â
AutoRai