Gemeente Waddinxveen
Waddinxveense klanten tevreden over hulp bij huishouden
Wmo-klanten uit Waddinxvveen geven gemiddeld een 8 aan de hulp bij het
huishouden. Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen, zoals een
rolstoel of collectief vervoer, is in de gemeente een 7.1. Voor de
meeste klanten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen en hun
behoefte. Ook zijn de meeste klanten positief over de mate waarin
ondersteuning helpt om zelfstandig te wonen en mee te doen aan de
maatschappij. Dat blijkt uit de resultaten van het
klanttevredenheidsonderzoek die de gemeente liet houden onder haar
inwoners.
Mensen met een beperking ontvangen allerlei verschillende soorten
ondersteuning, bijvoorbeeld een scootermobiel, collectief vervoer of
hulp in de huishouding. Doel van al die ondersteuning is hen is staat
te stellen mee te doen in de maatschappij. In de gemeente Waddinxveen
is in juni van dit jaar een onderzoek gehouden naar de tevredenheid
van de groep Wmo cliënten die de ondersteuning krijgt. Dit onderzoek
vindt elk jaar plaats. In het rapport worden de prestaties van de
gemeente vergeleken met andere gemeenten.
Toegang tot ondersteuning
Voor de aanvraagprocedure wordt gemiddeld een 7.6 gegeven. Dit blijkt
ook uit de vraag waar mensen het meest tevreden over zijn, namelijk de
behandeling bij de aanvraag. Minder tevreden is men over de wachttijd
nadat duidelijk is dat de aanvraag wordt toegekend.
Hulp bij het huishouden
Gemiddeld wordt een 8 gegeven voor de hulp bij het huishouden. Dit is
vergelijkbaar met andere gemeenten. 65-plussers blijken meer tevreden
dan klanten die jonger zijn. Over de keuzemogelijkheden is 86% van de
cliënten tevreden. Het meest tevreden is men over de planning van de
hulp. Minder tevreden is men over de vervanging bij ziekte en verlof.
Hulpmiddelen
Mensen met een beperking hebben de mogelijkheid om hulpmiddelen te
krijgen, bijvoorbeeld een rolstoel. Cliënten blijken hier tevreden
over te zijn, gemiddeld wordt het cijfer 7.1 gegeven. Dit is
vergelijkbaar met andere gemeenten. Het meest tevreden is men over de
woonvoorziening. Het minst tevreden over de verhuiskostenvergoeding.
Wat betreft het collectief vervoer zijn de cliënten het meest positief
over de prijs per rit. Het minst tevreden is men over de omrijdtijden.
Wmo-raad
In de Wmo gaat het bij niet alleen om het meedoen van mensen in de
maatschappij mogelijk te maken, maar ook om het betrekken van de
inwoners bij de vormgeving van de Wmo. In de gemeente Waddinxveen is
hiervoor de Wmo-raad aangesteld. Deze raad bestaat uit cliënten en
vertegenwoordigers van organisaties die de belangen van cliënten
behartigen. Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de ondervraagden wel
eens van de Wmo-raad gehoord. Daarvan is een groot deel tevreden over
de mate waarin de raad opkomt voor het belang van de klanten.
Waddinxveen, 11 september 2008