Gemeente Waddinxveen


Waddinxveense klanten tevreden over hulp bij huishouden

Wmo-klanten uit Waddinxvveen geven gemiddeld een 8 aan de hulp bij het huishouden. Het gemiddelde rapportcijfer voor hulpmiddelen, zoals een rolstoel of collectief vervoer, is in de gemeente een 7.1. Voor de meeste klanten voldoet de ondersteuning aan de verwachtingen en hun behoefte. Ook zijn de meeste klanten positief over de mate waarin ondersteuning helpt om zelfstandig te wonen en mee te doen aan de maatschappij. Dat blijkt uit de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek die de gemeente liet houden onder haar inwoners.

Mensen met een beperking ontvangen allerlei verschillende soorten ondersteuning, bijvoorbeeld een scootermobiel, collectief vervoer of hulp in de huishouding. Doel van al die ondersteuning is hen is staat te stellen mee te doen in de maatschappij. In de gemeente Waddinxveen is in juni van dit jaar een onderzoek gehouden naar de tevredenheid van de groep Wmo cliënten die de ondersteuning krijgt. Dit onderzoek vindt elk jaar plaats. In het rapport worden de prestaties van de gemeente vergeleken met andere gemeenten.

Toegang tot ondersteuning

Voor de aanvraagprocedure wordt gemiddeld een 7.6 gegeven. Dit blijkt ook uit de vraag waar mensen het meest tevreden over zijn, namelijk de behandeling bij de aanvraag. Minder tevreden is men over de wachttijd nadat duidelijk is dat de aanvraag wordt toegekend.

Hulp bij het huishouden

Gemiddeld wordt een 8 gegeven voor de hulp bij het huishouden. Dit is vergelijkbaar met andere gemeenten. 65-plussers blijken meer tevreden dan klanten die jonger zijn. Over de keuzemogelijkheden is 86% van de cliënten tevreden. Het meest tevreden is men over de planning van de hulp. Minder tevreden is men over de vervanging bij ziekte en verlof.

Hulpmiddelen

Mensen met een beperking hebben de mogelijkheid om hulpmiddelen te krijgen, bijvoorbeeld een rolstoel. Cliënten blijken hier tevreden over te zijn, gemiddeld wordt het cijfer 7.1 gegeven. Dit is vergelijkbaar met andere gemeenten. Het meest tevreden is men over de woonvoorziening. Het minst tevreden over de verhuiskostenvergoeding. Wat betreft het collectief vervoer zijn de cliënten het meest positief over de prijs per rit. Het minst tevreden is men over de omrijdtijden.

Wmo-raad

In de Wmo gaat het bij niet alleen om het meedoen van mensen in de maatschappij mogelijk te maken, maar ook om het betrekken van de inwoners bij de vormgeving van de Wmo. In de gemeente Waddinxveen is hiervoor de Wmo-raad aangesteld. Deze raad bestaat uit cliënten en vertegenwoordigers van organisaties die de belangen van cliënten behartigen. Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de ondervraagden wel eens van de Wmo-raad gehoord. Daarvan is een groot deel tevreden over de mate waarin de raad opkomt voor het belang van de klanten.

Waddinxveen, 11 september 2008