Nationale Ombudsman
Den Haag, 2 oktober 2008
Nationale ombudsman start publiekscampagne
Loopt u rond met een klacht over de overheid?
"Loopt u rond met een klacht over de overheid? En komt u er met de
overheid zelf niet uit? Dan kunt u terecht bij de Nationale
ombudsman." Dat is de boodschap die de Nationale ombudsman, Alex
Brenninkmeijer, de komende vier weken in radiospots laat horen.
Maandag 6 oktober begint de jaarlijkse campagne om de bekendheid van
het instituut te vergroten. Het is belangrijk dat mensen de Nationale
ombudsman, als ze hem nodig hebben, kunnen vinden en een juist beeld
hebben van wat hij voor hen kan betekenen.
Er zijn in Nederland heel wat ombudsmannen met heel verschillende
werkterreinen. Maar er is maar één Nationale ombudsman. Bij hem kunnen
mensen een klacht indienen over de overheid. De overheid voert veel
taken uit waar mensen rechtstreeks mee te maken hebben, denk aan het
heffen van belasting, verstrekken van huurtoeslag of beslissen over
uitkeringen.
Onafhankelijk
In de contacten met de overheid kan er altijd iets mis gaan. De
overheidsinstantie neemt bijvoorbeeld maar geen beslissing of geeft
maar geen antwoord op een vraag. Als daarover wordt geklaagd bij de
overheidsinstantie, vindt een klacht niet altijd gehoor. De Nationale
ombudsman is in het leven geroepen om mensen in die situatie op een
onafhankelijke manier rechtsbescherming te bieden. De Nationale
ombudsman kan deze taak alleen goed uitvoeren wanneer mensen op de
hoogte zijn van zijn bestaan en hem weten te vinden.
Gratis telefoonnummer: 0800 - 33 55555
In de campagne worden mensen erop gewezen dat zij de Nationale
ombudsman kunnen bellen op het gratis telefoonnummer 0800 - 33 55555.
Medewerkers van de ombudsman kunnen aan de telefoon direct bepalen of
iemand bij de Nationale ombudsman aan het goede adres is. Zo niet, dan
kunnen zij iemand meteen verwijzen. De Nationale ombudsman hoopt op
die manier zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen hem vergeefs
schrijven. De website www.nationaleombudsman.nl geeft informatie welke
klachten de Nationale ombudsman kan behandelen. Daarnaast is er een
folder die onder meer verkrijgbaar is bij openbare bibliotheken.