Authentiek verbinden
Datum: 06 oktober 2008
Promotie: mw. M. Raaijmakers, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat
5, Groningen
Proefschrift: Authentiek verbinden
Promotor(s): prof.dr. K.I. van Oudenhoven-van der Zee
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Managers moeten authentiek gedrag tot norm verheffen
De toenemende diversiteit op de werkplek stelt veel bedrijven voor een
complexe en spannende opgave. Het belangrijkste doel van het
promotieonderzoek van Mirea Raaijmakers is bij te dragen aan het
vinden van strategieën en interventies voor effectief
diversiteitsmanagement. Ze deed dat door het onderzoeken van
specifieke psychologische factoren en processen die gerelateerd zijn
aan het bevorderen en managen van diversiteit.
Centraal stond de positieve bijdrage van gezamenlijkheid
(team-identiteit), omdat het zoeken naar `dat wat ons bindt' cruciaal
lijkt in een werkomgeving waar verschillen tussen collega's toenemen
of meer zichtbaar worden. Deze positieve bijdrage van een sterke
teamidentiteit bleek echter niet vanzelfsprekend te zijn. Zo
bevestigen de resultaten van deze dissertatie de verwachting dat de
positieve impact van een sterke teamidentiteit bepaald wordt door
specifieke persoonlijkheidseigenschappen en een specifiek werkklimaat.
Raaijmakers concludeert dat vooral voor medewerkers die laag scoren op
de persoonlijkheidseigenschappen Emotionele Stabiliteit en
Open-mindedness een sterke teamidentiteit bijdraagt aan de
effectiviteit van organisaties. Voor deze laagscorende, meer kwetsbare
groep lijkt een sterke teamidentiteit een alternatieve bron om de
onzekerheid en stress gerelateerd aan diversiteit te verminderen.
Tevens toont Raaijmakers aan dat alleen wanneer er sprake is van een
werkklimaat waarin authentieke emoties erkend worden, een sterke
teamidentiteit van toegevoegde waarde is voor organisaties. Meer
specifiek bleek namelijk dat juist voor etnische minderheden ruimte
voor authenticiteit als randvoorwaarde van gezamenlijkheid van belang
lijkt voor de werktevredenheid van deze groep medewerkers.
Voor de meerderheidsgroep Nederlandse mannen is ruimte voor
authenticiteit als randvoorwaarde van gezamenlijkheid juist van belang
als het gaat om positieve attitudes en keuzes ten aanzien van
diversiteit. Volgens Raaijmakers is dit resultaat opmerkelijk bekend
is dat de meerderheidsgroep doorgaans behoudend reageert op
diversiteit. Diversiteitsmanagement lijkt daarom vooral gebaat bij het
creëren en onderhouden van een authentieke verbinding tussen
medewerkers. "Alleen als Nederlandse mannen authentiek gedrag als norm
hanteren, heeft diversiteit in organisaties een kans", aldus
Raaijmakers.
Mirea Raaijmakers (Groningen, 1974) studeerde psychologie aan de
Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte het onderzoek als
organisatieadviseur bij het centrum voor kennis en communicatie van de
Belastingdienst. Het werd gefinancierd door de Belastingdienst en het
Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Rijksuniversiteit Groningen