Ingezonden persbericht


Team China verricht mirakel

HO-PIN TUNG TOCH IN DE PUNTEN

IN EERSTE A1GP-RACES IN ZANDVOORT

De A1GP-auto van Team China was op het allerlaatste moment in Zandvoort aangekomen, de shake down test in Engeland van de fonkelnieuwe bolide was er bij in geschoten en voor de eerste race had Ho-Pin Tung nauwelijks tien ronden gereden. Voeg daarbij de bizarre weersomstandigheden en de daaruit voortvloeiende chaos op de baan en een overbelaste safety car, ziedaar de ingrediënten van het eerste A1GP-weekend van dit seizoen op het duinencircuit. Toch is Ho-Pin Tung niet ontevreden. De snelheid was goed, hij reed in de eerste race onder drijfnatte omstandigheden van een 16e startplek naar een vijfde positie, voor een windvlaag bij ' Bos Uit' plotseling voor overstuur zorgde en de Chinees spinde. Hij werd nog wel als 12e geklasseerd. In de tweede race verloor hij veel tijd met een spin in de Gerlachbocht, een drive through penalty en een lange rit achter de safety car. De Chinees finishte niet doordat hij van achteren werd aangereden en niet verder kon. Hij werd nog wel als 9e geklasseerd.

'Het team heeft echt perfect gewerkt,' vertelt Ho-Pin na het enerverende weekend. 'Dat ze de auto klaar hebben gekregen is echt een wonder. De omstandigheden waaronder Team China aan de twee races begon betekende een 'we hebben niets te verliezen' instelling. 'De sprintrace van zondagochtend was een supergoede race', zegt Ho-Pin. 'Ik startte vanaf een 16e plek en lag in de slotfase 5e. Bij ' Bos Uit', in de laatste ronde raakte ik de auto kwijt door een enorme windvlaag. Uit de analyse van de data bleek ook dat ik precies hetzelfde deed als alle voorgaande ronden. Overstuur en een crash namen hem uit de race, waarin hij nog wel als 12e werd geklasseerd.

Met de 12e startplek en opnieuw hevige regen leken er kansen op een puntenfinish. Maar, in de eerste ronde spinde Ho-Pin en belandde naast de baan.'De auto wilde niet meer in de versnelling en ik moest wachten tot de marshalls me wegduwden. Later kreeg ik een drive through penalty, waar ik zo mijn eigen mening over heb. Mijn race was toen echt geruïneerd, want ik kwam bij de tweede sc-situatie achter de safety car terecht met een ronde achterstand.' Hij finishte niet omdat hij van achteren werd aangereden.Toch kwam de jonge Chinees nog als 9e in de eindrangschikking terecht. De auto bleek goed en snel te zijn en zijn dus volop kansen op een succesvol seizoen. ' Ik kan niet wachten tot de volgende race,' aldus Ho-Pin Tung.

Zandvoort, 5 oktober 2008.

----------
Noot voor de redactie,