Ingezonden persbericht
PERSBERICHT / MEDIA RELEASE
Onvoorwaardelijke support voor A1 Team Nederland.
Zandvoort, 5 oktober 2008
Op een doorweekt Zandvoort is A1 Team Nederland het A1GP seizoen 2008/09 begonnen met een vierde en vijfde plaats. Het debuut van A1GP Powered by Ferrari werd ook gekenmerkt veel spektakel op de baan en erbarmelijke weersomstandigheden, met constante regen en veel wind. Onder die condities haalde Jeroen Bleekemolen ondanks technische pech het maximaal haalbare, daarbij onvoorwaardelijk gesteund door het massaal aanwezige publiek.
Er was dan ook alom verbazing en bewondering voor de publieke opkomst. Ruim 85.000 toeschouwers beloonden de spektaculaire A1GP races met hun aanwezigheid. "Waar de nieuwe A1GP klasse met trots de titel 'Powered by Ferrari' voert, kan A1 Team Nederland de titel 'Powered by the Public' gaan gebruiken," aldus Jan Lammers. "Het was werkelijk een uniek en ongelooflijk evenement. Ik denk dat je met deze publieke opkomst en weersomstandigheden kunt zeggen dat A1GP een waterdichte formule is, als je het over autosport entertainment hebt. Ik kan niet in woorden beschrijven hoe dankbaar wij het publiek zijn voor hun onvoorwaardelijke enthousiasme."
In de Sprintrace vanochtend mocht Bleekemolen vanaf pole beginnen. Op een toen al drijfnat circuit van Zandvoort werd besloten om de race over 14 ronden van achter de safety car te starten. Een wijs besluit van de organisatie. A1 Team Nederland wist de leidende positie vast te houden, maar zag na een paar ronden A1 Team Nieuw Zeeland dichterbij komen. Bleekemolen had onder de slechte weersomstandigheden moeite om grip te vinden en tot overmaat van ramp besloeg zijn vizier ook nog eens, waardoor zijn zicht aanzienlijk gereduceerd werd. Nieuw Zeeland's Earl Bamber begon aan te dringen bij de A1 Team Nederland coureur, dwong Bleekemolen in een fout bij de Audi-S en pakte de leiding. Intussen was Maleisië opgeklommen en snel onderweg naar het leidende tweetal. Al snel moest A1 Team Nederland eraan geloven en even later ging Fauzi naar de leiding. Bleekemolen had op dat moment nog een plek toe moeten geven aan Frankrijk en stond onder druk van China, dat echter spinde. Zwitserland drong ook nog aan en leek er voorbij te gaan, maar het geluk was nu even met Nederland, de race werd voortijdig afgevlagd na een crash van Brazilië. Met de vierde plaats pakt A1 Team Nederland vijf punten. Maleisië pakte de winst, voor Nieuw Zeeland en Frankrijk.
Voor de Hoofdrace waren de omstandigheden op het circuit van Zandvoort, waar ondanks de aanhoudende regen en wind nog velen de tribunes en duinen bevolkten, nog verder verslechterd en opnieuw werd er van achter de safety car gestart. Vlak voor de start kwam er nog een groet van de Koninklijke Luchtmacht en waren er op de startgrid de succeswensen van Jan Peter Balkenende voor Jeroen. Bleekemolen kende ook een prima start en was al snel naar de derde plaats geklommen. Met een nieuw vizier, beter zicht en een snellere auto was hij zelfs de snelste op de baan. Toen sloeg de pechduivel echter ongenadig toe. Bleekemolen zat vlak achter Frankrijk bij de eerste van twee verplichte pitstops. Een onwillige wielmoer rechts achter zorgde echter voor flink wat tijdverlies. Niet veel later begon de versnellingsbak kuren te vertonen en ineens op-en terug te schakelen. Bleekemolen concentreerde zich op dat moment nog alleen op uitrijden. Alle andere coureurs hadden op dat moment ook al flink wat moeite om hun auto alleen al op de baan te houden. Niet iedereen lukte dat en een aantal eindigden hun race in de grindbak. Bleekemolen reed de resterende ronden uit, de laatse achter de safetycar na een flinke crash van China en Libanon, en bezorgde met de vijfde plaats Nederland nog zes punten. Frankrijk won de race, voor Maleisië en Nieuw Zeeland.
Jeroen Bleekemolen; "Je wil natuurlijk altijd vanaf winnen en helemaal vanaf pole bij je thuisrace. Het was jammer dat we vanochtend niet hebben kunnen winnen. De auto was niet helemaal optimaal en mijn vizier besloeg ook nog eens. Vanmiddag hadden we gewoon pech. We hadden een hele goede kans om te winnen in de tweede race. Het ging ook gewoon heel erg lekker, de auto was een stuk beter dan de Sprint race en het zicht was ook een stuk beter. Dan denk je; ' dit kan 'm nog wel eens gaan worden'. Ik reed achter Frankrijk en we konden ook goed meedoen. Op een gegeven moment waren we ook de snelste op de baan. Toen ging de versnellingsbak stuk en heb ik er alles aan gedaan om de auto alleen al op de baan te houden. Soms schoot die in zijn vrijstand en dan schiet je zomaar ban de baan af. Het was moeilijk, we hebben het gered. Meer zat er niet in. Om te rijden op de baan was ook echt niet normaal vandaag. Ik moet zeggen dat ik ook diep respect heb voor al die toeschouwers die dit weer hebben getrotseerd om ons aan te moedigen."
Jan Lammers; "Het leuke van pole position is dat je vooraan begint, maar je kan het ook eigenlijk alleen maar slechter doen. Het is jammer, vanochtend hadden we een set up die niet helemaal optimaal was en een beetje onbenullig verhaal met het vizier. Het is natuurlijk niet waar we op gehoopt hadden, maar voorlopig zijn er nog dertien die het slechter gedaan hebben en helaas moeten we het hier mee doen. De kop is eraf, het publiek heeft een fantastische dag gehad ondanks het weer. In iedere bocht is er wel iemand afgegaan. Ze hebben allemaal wel hun vermaak gehad."
Na de eerste twee races staat A1 Team Nederland vierde met 11 punten. Frankrijk en Maleisië delen de leiding met 22 punten. Op 9 november is de tweede race van A1 Team Nederland. Dan zal Robert Doornbos ook zijn officiële racedebuut maken in A1GP.
Stuur voor meer informatie een e-mail naar press@A1teamned.com
Bezoek voor rechtenvrij beeldmateriaal www.A1teamnedfoto.nl
A1 Team Netherlands
Katwijkerbroek 30
2223 XP Katwijk,
The Netherlands
T: +31(0)71 4017183
F: +31(0)71 4019170
E: press@A1teamned.com
I: www.A1teamned.com