Waterschap Aa en Maas

makkelijk!

Schoon water, was het maar zo makkelijk!

Waterschap start campagne Schoon Water

In `het land van Aa en Maas' krijgt het afvalwater van 700.000 inwoners en vele duizenden bedrijven iedere dag weer een schoonmaakbeurt. Zo blijft de leefomgeving schoon en kan het gezuiverde water weer gebruikt worden voor natuur, landbouw en bijvoorbeeld recreatie. En bij dat schoonmaken komt veel meer kijken dan een `amazing discovery' of wondermiddel zoals een rioolwaterzuiveringsblokje of rioolwaterzuiveringsspray. Om dit onder de aandacht te brengen, is waterschap Aa en Maas de campagne `Schoon Water' gestart.

AMBITIE
Na eerder de aandacht te vragen voor veiligheid, natuur & recreatie en de zorg voor voldoende water, is nu een ander belangrijke kerntaak van het waterschap aan de beurt: de zorg voor schoon water. Het doel van de campagne is om mensen bewuster te maken van wat ze vaak als vanzelfsprekend zien. "Want voor minder dan EUR 130,- per jaar kan ieder huishouden iedere dag (!) maar liefst drie containerhoeveelheden vuil afvalwater `aan de straat zetten. Het waterschap maakt het vuile afvalwater weer schoon en geschikt voor hergebruik voor mens, plant en dier", aldus Piet Beltman, lid van het Dagelijks Bestuur. "Ook waterschap Aa en Maas steekt veel geld in de basisinspanning om vuil afvalwater van bedrijven en huishoudens weer schoon te maken. En dat zuiveren is een uitgekiend proces, dat we goed in de vingers hebben. Dat kan iedereen tijdens een excursie op één van onze zeven rioolwaterzuiveringsinstallaties zelf zien. Maar onze ambitie reikt verder!".

ENERGIEFABRIEK 20081003campagnebeeldischoonwater.jpg (3600 Kb) Waterschap Aa en Maas streeft continu naar verbeteringen, naar meer efficiëntie, duurzame toepassingen en slimme samenwerkingsverbanden met bedrijven en gemeenten. Piet Beltman: "Het kan altijd beter, effectiever en mogelijk goedkoper. In de toekomst zullen we steeds meer kansen benutten om de afvalstoffen te kunnen gebruiken als grondstoffen en ook voor energie. Misschien zijn de rioolwaterzuiveringen wel de energieleveranciers van de toekomst! `De Energiefabriek' is één van de projecten waarbij we onderzoeken hoe we het nóg slimmer kunnen doen. We zoeken ook nadrukkelijk naar een optimale samenwerking met gemeenten en bedrijven".

STARTSEIN
Tijdens de officiële heropening van de gerenoveerde rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) Aarle-Rixtel gaf dijkgraaf Lambert Verheijen het startsein voor de campagne. "Zonder rioolwaterzuivering worden mensen gewoonweg ziek. Daarom doet het waterschap geen enkele concessie aan de kwaliteit van water, en dat is een boodschap die iedereen mag horen. Met de themacampagnes, waarvan schoon water de laatste in de rij is, geven we aan wat de taken van een waterschap zijn. Met onze verkiezingscampagne willen we de opkomst bevorderen. Dan is het aan de aan de kiezer om te bepalen op welke partij te stemmen!", aldus dijkgraaf Verheijen. De rwzi Aarle-Rixtel is grootschalig verbouwt, heeft nu meer capaciteit en voldoet aan de hedendaagse milieueisen. Op zondag 5 oktober van 11.00 uur tot 16.00 uur is er een open dag om dit feestelijk te vieren.

20081003campagnebeeldiischoonwater.jpg (3600 Kb)

CAMPAGNE
De campagne bestaat uit advertenties die gebiedsbreed worden ingezet. Met fictieve beelden van rioolwaterzuiveringsspray en een rioolwaterzuiveringsblokje wordt de link gelegd naar het schoonmaken van afvalwater. Thuis gebeurt dat schoonmaken met een eenvoudig blokje of een spray, maar in de waterhuishouding van Aa en Maas komt daar meer bij kijken. Daarnaast zullen deze keer ludieke freecards worden ingezet. Het doel is om te prikkelen en mensen te trekken naar de campagnesite www.aaenmaas.nl/schoonwater. Hier is veel informatie te vinden over het zuiveren van afvalwater, over de mogelijkheden voor gratis excursies en over de innovatieve technologieën, waarvan namen als `Cannibal', `SOURCE' en `De Energiefabriek' enkele voorbeelden zijn.

MEER WETEN? KIJK OP WWW.AAENMAAS.NL/SCHOONWATER