Waterschap Aa en Maas
makkelijk!
Schoon water, was het maar zo makkelijk!
Waterschap start campagne Schoon Water
In `het land van Aa en Maas' krijgt het afvalwater van 700.000
inwoners en vele duizenden bedrijven iedere dag weer een
schoonmaakbeurt. Zo blijft de leefomgeving schoon en kan het
gezuiverde water weer gebruikt worden voor natuur, landbouw en
bijvoorbeeld recreatie. En bij dat schoonmaken komt veel meer kijken
dan een `amazing discovery' of wondermiddel zoals een
rioolwaterzuiveringsblokje of rioolwaterzuiveringsspray. Om dit onder
de aandacht te brengen, is waterschap Aa en Maas de campagne `Schoon
Water' gestart.
AMBITIE
Na eerder de aandacht te vragen voor veiligheid, natuur & recreatie en
de zorg voor voldoende water, is nu een ander belangrijke kerntaak van
het waterschap aan de beurt: de zorg voor schoon water. Het doel van
de campagne is om mensen bewuster te maken van wat ze vaak als
vanzelfsprekend zien. "Want voor minder dan EUR 130,- per jaar kan
ieder huishouden iedere dag (!) maar liefst drie containerhoeveelheden
vuil afvalwater `aan de straat zetten. Het waterschap maakt het vuile
afvalwater weer schoon en geschikt voor hergebruik voor mens, plant en
dier", aldus Piet Beltman, lid van het Dagelijks Bestuur. "Ook
waterschap Aa en Maas steekt veel geld in de basisinspanning om vuil
afvalwater van bedrijven en huishoudens weer schoon te maken. En dat
zuiveren is een uitgekiend proces, dat we goed in de vingers hebben.
Dat kan iedereen tijdens een excursie op één van onze zeven
rioolwaterzuiveringsinstallaties zelf zien. Maar onze ambitie reikt
verder!".
ENERGIEFABRIEK 20081003campagnebeeldischoonwater.jpg (3600 Kb)
Waterschap Aa en Maas streeft continu naar verbeteringen, naar meer
efficiëntie, duurzame toepassingen en slimme samenwerkingsverbanden
met bedrijven en gemeenten. Piet Beltman: "Het kan altijd beter,
effectiever en mogelijk goedkoper. In de toekomst zullen we steeds
meer kansen benutten om de afvalstoffen te kunnen gebruiken als
grondstoffen en ook voor energie. Misschien zijn de
rioolwaterzuiveringen wel de energieleveranciers van de toekomst! `De
Energiefabriek' is één van de projecten waarbij we onderzoeken hoe we
het nóg slimmer kunnen doen. We zoeken ook nadrukkelijk naar een
optimale samenwerking met gemeenten en bedrijven".
STARTSEIN
Tijdens de officiële heropening van de gerenoveerde
rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) Aarle-Rixtel gaf dijkgraaf
Lambert Verheijen het startsein voor de campagne. "Zonder
rioolwaterzuivering worden mensen gewoonweg ziek. Daarom doet het
waterschap geen enkele concessie aan de kwaliteit van water, en dat is
een boodschap die iedereen mag horen. Met de themacampagnes, waarvan
schoon water de laatste in de rij is, geven we aan wat de taken van
een waterschap zijn. Met onze verkiezingscampagne willen we de opkomst
bevorderen. Dan is het aan de aan de kiezer om te bepalen op welke
partij te stemmen!", aldus dijkgraaf Verheijen. De rwzi Aarle-Rixtel
is grootschalig verbouwt, heeft nu meer capaciteit en voldoet aan de
hedendaagse milieueisen. Op zondag 5 oktober van 11.00 uur tot 16.00
uur is er een open dag om dit feestelijk te vieren.
20081003campagnebeeldiischoonwater.jpg (3600 Kb)
CAMPAGNE
De campagne bestaat uit advertenties die gebiedsbreed worden ingezet.
Met fictieve beelden van rioolwaterzuiveringsspray en een
rioolwaterzuiveringsblokje wordt de link gelegd naar het schoonmaken
van afvalwater. Thuis gebeurt dat schoonmaken met een eenvoudig blokje
of een spray, maar in de waterhuishouding van Aa en Maas komt daar
meer bij kijken. Daarnaast zullen deze keer ludieke freecards worden
ingezet. Het doel is om te prikkelen en mensen te trekken naar de
campagnesite www.aaenmaas.nl/schoonwater. Hier is veel informatie te
vinden over het zuiveren van afvalwater, over de mogelijkheden voor
gratis excursies en over de innovatieve technologieën, waarvan namen
als `Cannibal', `SOURCE' en `De Energiefabriek' enkele voorbeelden
zijn.
MEER WETEN? KIJK OP WWW.AAENMAAS.NL/SCHOONWATER