Volkswagen Passat BlueTDI klaar voor Euro-6 norm
(9/26/2008)
Op de Parijse autotentoonstelling (4-19 oktober) laat Volkswagen de
schoonste Passat ooit zien: de BlueTDI. Deze voldoet nu al aan de
strenge Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt. De Passat
BlueTDI wordt komend voorjaar op de markt verwacht; meer
BlueTDI-modellen zijn op komst.
De kern van de 'schoonheid' van de Passat BlueTDI zit hem in de
toepassing van een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction).
Samen met het onschadelijke additief AdBlue zorgt deze katalysator
ervoor dat stikstofoxide (NOx) in stikstof en water wordt omgezet.
Extra zuinig
De motor van de Passat BueTDI is gebaseerd op de 2.0 TDI
commonrail-motor. De BlueTDI levert echter een vermogen van 105 kW/143
pk (2.0 TDI: 103 kW/140 pk). Desondanks verbruikt de BlueTDI, die
standaard met een zesversnellingsbak is uitgevoerd, gemiddeld 0,4
liter per 100 kilometer minder dan de toch al zuinige ânormaleâ 2.0
TDI. Zo komt de Passat Variant BlueTDI op een gemiddeld
brandstofverbruik van 5,5 l/100 kilometer. Dit komt overeen met een
CO2-uitstoot van 144 g/km. De Passat Limousine BlueTDI komt tot een
gemiddelde van 5,2 l/100 km, overeenkomend met 139 g/km CO2. De
BlueTDI-uitvoeringen van de Passat zijn optioneel leverbaar met de
zeer efficiënte zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling.
Een zuinige geschiedenis
BlueTDI is weer een nieuwe mijlpaal op het gebied van zuinig rijden.
Met de introductie van de TDI-motoren in 1991 toonde Volkswagen aan
dat zuinig rijden goed samen kon gaan met veel rijplezier en goede
prestaties. Met de komst van de BlueMotion-modellen werden de TDIâs
nóg zuiniger. Dat het BlueMotion-concept aanslaat, bewijst de Passat
overduidelijk: in Nederland is zoân 35% van alle Passat-modellen een
BlueMotion - met A-label. De introductie van het motorenlabel BlueTDI
is een volgende stap op weg naar nog schonere mobiliteit. De Passat
BlueTDI wordt in het voorjaar van 2009 op de markt verwacht.
AutoRai