AutoRai

Volkswagen Passat BlueTDI klaar voor Euro-6 norm

(9/26/2008)
Op de Parijse autotentoonstelling (4-19 oktober) laat Volkswagen de schoonste Passat ooit zien: de BlueTDI. Deze voldoet nu al aan de strenge Euro 6 emissienorm die in 2014 van kracht wordt. De Passat BlueTDI wordt komend voorjaar op de markt verwacht; meer BlueTDI-modellen zijn op komst.

De kern van de 'schoonheid' van de Passat BlueTDI zit hem in de toepassing van een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction). Samen met het onschadelijke additief AdBlue zorgt deze katalysator ervoor dat stikstofoxide (NOx) in stikstof en water wordt omgezet.

Extra zuinig
De motor van de Passat BueTDI is gebaseerd op de 2.0 TDI commonrail-motor. De BlueTDI levert echter een vermogen van 105 kW/143 pk (2.0 TDI: 103 kW/140 pk). Desondanks verbruikt de BlueTDI, die standaard met een zesversnellingsbak is uitgevoerd, gemiddeld 0,4 liter per 100 kilometer minder dan de toch al zuinige ânormaleâ 2.0 TDI. Zo komt de Passat Variant BlueTDI op een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 l/100 kilometer. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 144 g/km. De Passat Limousine BlueTDI komt tot een gemiddelde van 5,2 l/100 km, overeenkomend met 139 g/km CO2. De BlueTDI-uitvoeringen van de Passat zijn optioneel leverbaar met de zeer efficiënte zestraps DSG-transmissie met dubbele koppeling.

Een zuinige geschiedenis
BlueTDI is weer een nieuwe mijlpaal op het gebied van zuinig rijden. Met de introductie van de TDI-motoren in 1991 toonde Volkswagen aan dat zuinig rijden goed samen kon gaan met veel rijplezier en goede prestaties. Met de komst van de BlueMotion-modellen werden de TDIâs nóg zuiniger. Dat het BlueMotion-concept aanslaat, bewijst de Passat overduidelijk: in Nederland is zoân 35% van alle Passat-modellen een BlueMotion - met A-label. De introductie van het motorenlabel BlueTDI is een volgende stap op weg naar nog schonere mobiliteit. De Passat BlueTDI wordt in het voorjaar van 2009 op de markt verwacht.