Primeur in Parijs: de nieuwe Volkswagen Golf GTI
(9/26/2008)
De Autosalon van Parijs (4 tot en met 19 oktober) is het podium voor
Volkswagens onthulling van het studiemodel voor de nieuwe Golf GTI.
Met deze wereldprimeur krijgen de bezoekers een voorproefje van de
zesde generatie van een regelrecht succesnummer, waarvan sinds de
eerste introductie in 1976 meer dan 1,7 miljoen exemplaren zijn
verkocht.
Zoals van een icoon als de Golf GTI is te verwachten, onderscheidt ook
de zesde generatie zich door een puur sportief design van gespierde
lijnen en elegante accenten. Karakteristieke details als de zwarte
honingraatgrille en de V-vormige motorkap maken het studiemodel tot
een herkenbaar lid van de GTI-familie. Daarbij roept de dynamisch
gevormde frontpartij direct herinneringen op aan de oer-GTI die in
1976 de basis legde voor dit segment. De horizontale lijnvoering aan
de voorzijde maakt de nieuwe Golf GTI bovendien optisch breder en
lager dan andere modellen in deze klasse.
Technische wijzigingen onderstel
Het onderstel van de nieuwe Golf GTI onderging een aantal technische
aanpassingen. Nieuw is bijvoorbeeld een elektrisch gestuurd
sperdifferentieel waarmee bochtengedrag en grip op de weg op een hoger
niveau komen. Door een andere afstelling van de veren en de
schokbrekers ligt het studiemodel 22 millimeter lager op de weg, wat
de wegligging opnieuw ten goede komt. Het definitieve productiemodel
van de nieuwe Golf GTI is daarnaast optioneel leverbaar met het
adaptieve onderstel DCC, waarmee de rijeigenschappen aan wisselende
omstandigheden zijn aan te passen.
Klinkende prestaties
Ook voor de zesde generatie van de Golf GTI is er een uniek samenspel
tussen het sportieve onderstel en de veelgeprezen 2.0 FSI turbomotor.
Het vermogen nam toe van 147 kW/200 pk tot 155 kW/210 pk, terwijl het
maximumkoppel van 280 Nm al beschikbaar is vanaf 1.800 t.p.m. Cijfers
die garant staan voor klinkende prestaties: een acceleratie van 0 tot
100 km/uur in 7,2 seconden en een topsnelheid van 239 km/uur. De
nieuwe Golf GTI is zuiniger dan zijn voorganger met een verbruik van
7,5l/100km tegenover 8,0l/100km. De Golf GTI neemt bijna 7% van alle
Golf verkopen voor zijn rekening. De nieuwe Volkswagen GTI wordt in
het voorjaar van 2009 in productie genomen.
AutoRai