AutoRai

Primeur in Parijs: de nieuwe Volkswagen Golf GTI

(9/26/2008)
De Autosalon van Parijs (4 tot en met 19 oktober) is het podium voor Volkswagens onthulling van het studiemodel voor de nieuwe Golf GTI. Met deze wereldprimeur krijgen de bezoekers een voorproefje van de zesde generatie van een regelrecht succesnummer, waarvan sinds de eerste introductie in 1976 meer dan 1,7 miljoen exemplaren zijn verkocht.

Zoals van een icoon als de Golf GTI is te verwachten, onderscheidt ook de zesde generatie zich door een puur sportief design van gespierde lijnen en elegante accenten. Karakteristieke details als de zwarte honingraatgrille en de V-vormige motorkap maken het studiemodel tot een herkenbaar lid van de GTI-familie. Daarbij roept de dynamisch gevormde frontpartij direct herinneringen op aan de oer-GTI die in 1976 de basis legde voor dit segment. De horizontale lijnvoering aan de voorzijde maakt de nieuwe Golf GTI bovendien optisch breder en lager dan andere modellen in deze klasse.

Technische wijzigingen onderstel
Het onderstel van de nieuwe Golf GTI onderging een aantal technische aanpassingen. Nieuw is bijvoorbeeld een elektrisch gestuurd sperdifferentieel waarmee bochtengedrag en grip op de weg op een hoger niveau komen. Door een andere afstelling van de veren en de schokbrekers ligt het studiemodel 22 millimeter lager op de weg, wat de wegligging opnieuw ten goede komt. Het definitieve productiemodel van de nieuwe Golf GTI is daarnaast optioneel leverbaar met het adaptieve onderstel DCC, waarmee de rijeigenschappen aan wisselende omstandigheden zijn aan te passen.

Klinkende prestaties
Ook voor de zesde generatie van de Golf GTI is er een uniek samenspel tussen het sportieve onderstel en de veelgeprezen 2.0 FSI turbomotor. Het vermogen nam toe van 147 kW/200 pk tot 155 kW/210 pk, terwijl het maximumkoppel van 280 Nm al beschikbaar is vanaf 1.800 t.p.m. Cijfers die garant staan voor klinkende prestaties: een acceleratie van 0 tot 100 km/uur in 7,2 seconden en een topsnelheid van 239 km/uur. De nieuwe Golf GTI is zuiniger dan zijn voorganger met een verbruik van 7,5l/100km tegenover 8,0l/100km. De Golf GTI neemt bijna 7% van alle Golf verkopen voor zijn rekening. De nieuwe Volkswagen GTI wordt in het voorjaar van 2009 in productie genomen.