AutoRai

SEAT presenteert sportieve Exeo sedan in Parijs

(10/2/2008)
Tijdens de Autoshow van Parijs (4 t/m 19 oktober) zorgt SEAT voor een wereldprimeur met de onthulling van de SEAT Exeo. Met deze sportieve middenklasse sedan breidt de Spaanse autofabrikant haar modelreeks verder uit en debuteert het merk met een sedan in de belangrijke zakelijke middenklasse.

De 4,60 meter lange SEAT Exeo biedt state-of-the-art technologie en topkwaliteit, verpakt in een zeer sportieve en veilige sedan met een dynamisch weggedrag. De auto zal geproduceerd gaan worden in het Spaanse Martorell (nabij Barcelona), volgens dezelfde kwaliteitsprocessen en âeisen die bijvoorbeeld de fonkelnieuwe SEAT Ibiza tot een maatstaf in zijn segment hebben gemaakt.

âMet de Exeo introduceren we een auto voor sportief ingestelde automobilisten in het D-segment,â aldus Erich Schmitt, de CEO van SEAT S.A., over de doelgroep voor de nieuwe auto. âBovendien beschikken we met de Exeo over een auto voor de huidige SEAT-rijder die nu naar een hogere klasse door kan groeien. Tevens vormt de Exeo een interessante optie voor zakelijke rijders die prijs stellen op kwaliteit en rijplezier, maar die tevens de kosten in het oog houden en aandacht hebben voor een laag brandstofverbruik en lage emissies.â

Opvallende persoonlijkheid
De SEAT Exeo onderscheidt zich door een opvallende, elegante styling. Uiterlijk zijn het vooral de voor- en achterzijde die duidelijk het Spaanse merkimago vertegenwoordigen - sportief, met vloeiende vormen, zachte rondingen en een prominente schouderlijn die de atletische uitstraling van de Exeo versterkt. Zeker de onmiskenbare SEAT-grille, die op dit nieuwe model extra groot is, en de verhouding tussen de glasoppervlakken en de carrosserie verlenen de SEAT Exeo een nog sportiever voorkomen. Verder is de nieuwe sedan van SEAT voorzien van een ruime kofferbak, met een inhoud van 460 liter. Dankzij de grote breedte tussen de wielkasten (1.000 mm) zijn grotere objecten gemakkelijk in de kofferbak van de Exeo te vervoeren.

Het ergonomisch ingedeelde interieur biedt de inzittenden al het denkbare comfort. Voorin zorgen de vloeiende dashboardlijnen die uitwaaieren naar de portieren en de bestuurdergeoriënteerde middenconsole voor een strakke uitstraling. Het tweekleurige instrumentarium ziet er prachtig uit en wordt afgewerkt met donkerbruine houten inlegstukken. Vooral de kleursamenstelling van het interieur verdient aandacht. Het zorgt voor een gevoel van ruimte dankzij de lichte tinten. De voorstoelen beschikken over vier automatische geheugenposities en de lengte van de zitting zorgt voor een goede ondersteuning van de benen. De blindering achter is elektrisch te bedienen en voorkomt verblinding door de zon. Het dashboardkastje van de Exeo kan worden gekoeld met behulp van de automatische klimaatregeling, handig tijdens zonnige, warme dagen. De temperatuur blijft dan voor een bepaalde tijd constant; zelfs nog nadat de motor, na het parkeren van de auto, is afgezet.

Motoren
Naast het sportieve en elegante ontwerp, de dynamische handling en het hoge comfortniveau wordt de SEAT Exeo voorzien van pittige motoren die oog hebben voor het milieu. Zo is de Exeo vanaf zijn introductie leverbaar met drie benzinemotoren (van 75 kW/102 pk tot 147 kW/200 pk) en drie common-rail dieselmotoren van de nieuwste generatie, uiteenlopend van 88 kW/120 pk tot 125 kW/170 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vijf van de zes motoren zijn bovendien voorzien van een turbo. Dat betekent betere prestaties bij een lagere brandstofconsumptie en lagere emissies. Alle zes Exeo-motoren voldoen reeds aan de toekomstige Euro 5 norm.

Sportieve wegligging
Met de komst van de Exeo geeft SEAT blijk van haar vermogen om autoâs te ontwikkelen en produceren die voor een specifiek doel zijn gecreëerd. Zijn compacte afmetingen en wendbare karakter zorgen bijvoorbeeld voor comfortabele eigenschappen in stedelijk verkeer en bij het inparkeren. Tegelijkertijd levert de Exeo optimale prestaties tijdens het afleggen van grotere afstanden, waaruit het complete karakter van SEATâs nieuwe sedan blijkt.

De fantastische rijeigenschappen en het hoge comfortniveau van de nieuwe SEAT Exeo zijn voor een groot deel te danken aan het ontwerp van het onderstel. De sportieve prestaties zijn het resultaat van perfect op elkaar afgestemde veer- en demperverhoudingen en de weloverwogen geometrie en elasticiteit van de wielophanging. De onafhankelijke, multilink voorwielophanging met vier reactiestangen en de onafhankelijke, trapeziumvormige achterwielophanging staan borg voor sportieve rijeigenschappen en uitstekende handlingprestaties. Beide assen zijn voorzien van diverse lichtmetalen componenten die een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verder reduceren van het onafgeveerde gewicht.

Achter het stuur voelen bestuurders direct het gecontroleerde weggedrag wanneer ze op de limiet rijden, waarbij de carrosserie nauwelijks reageert op stuurreacties en minimaal overhelt. Deze comfortabele eigenschappen zijn deels te danken aan de snelheidsafhankelijke Servotronic stuurbekrachtiging.

Technologisch geavanceerd
Rijplezier staat aan de basis van de Exeo en daarom heeft SEAT de sedan voorzien van diverse features die zowel de bestuurder als de andere inzittenden tijdens het rijden maximaal comfort bieden. Voorbeelden daarvan zijn het geavanceerde navigatiesysteem met twee SD-poorten en een nieuw infotainmentsysteem met een veelvoud aan functies en aansluitmogelijkheden (MP3, MPEG4, iPod, USB, Bluetooth). Voor het eerst introduceert SEAT bovendien een zonnedak met zonnecellen waarbij de opgewekte energie wordt gebruikt om een ventilatiesysteem van stroom te voorzien, ook wanneer de motor uitgeschakeld is. Naast de gebruikelijke zaken die op een sedan in deze klasse verwacht mogen worden, is de Exeo tevens uitgerust met extra dikke ramen in de portieren, die het geluidsniveau in het interieur aanzienlijk beperken en die diefstal bemoeilijken, alsmede een alarmsysteem met een bewegingsensor. Daarnaast krijgt de nieuwe sedan van SEAT meedraaiende Xenon Plus koplampen, inclusief verlichting voor overdag, voor een extra groot en gelijk verlicht wegoppervlak vóór de auto. Het moderne bochtverlichtingsysteem bestaat uit meedraaiende lampen die de binnenkant van een bocht verlichten wanneer de auto daar met een snelheid van tenminste 12 km/u doorheen rijdt.

Het klimaatcontrolesysteem met afzonderlijke bediening voor de bestuurder en voorpassagier is uitgerust met een luchtkwaliteitsensor. Die zorgt niet alleen voor klimaatregeling voorin, maar spoort ook het binnendringen van onaangename luchtjes voor de overige inzittenden op en elimineert ze vervolgens. Daarmee blijft een constante luchtkwaliteit voor alle inzittenden gehandhaafd.

De beste veiligheidsvoorzieningen
De SEAT Exeo is voorzien van de meest geavanceerde veiligheidsvoorzieningen voor zijn inzittenden, waaronder twee airbags voorin, die in twee fasen werken, afhankelijk van de ernst van de botsing. Verder beschikt de Exeo over twee zijairbags voorin, twee gordijntype hoofdairbags, een knieairbag voor de bestuurder en zijairbags achterin. Daarnaast vertrouwt de Exeo op actieve hoofdsteunen voorin die de bestuurder en voorpassagier bij een aanrijding van achteren beschermen tegen een whiplash. De passagiersstoel voorin en de zitplaatsen achterin zijn tevens uitgerust met Isofix bevestigingspunten voor het plaatsen van een kinderstoeltje.

Wat actieve-veiligheidvoorzieningingen betreft krijgt de Exeo standaard ABS, TCS en ESP+, EBA en een waarschuwingssysteem voor een lage bandenspanning.

De koetswerkconstructie van de Exeo bestaat uit een stalen monocoquestructuur met geïntegreerde aluminium delen. Aanvullend gebruik van versterkt staal helpt bij het reduceren van het gewicht van en draagt daarmee bij aan de optimale bescherming van zowel de inzittenden als van voetgangers. Deze speciale elementen worden zowel in de constructie van de voorzijde als in die van het passagierscompartiment van de Exeo gebruikt.

SEAT Exeo in Parijs
In de Franse hoofdstad presenteert SEAT de nieuwe Exeo in combinatie met een 2.0-liter TSI turbo benzinemotor, die goed is voor een vermogen van 200 pk en een koppel van 280 Nm bij slechts 1.800 toeren per minuut. Ondanks deze indrukwekkende prestaties laat deze Exeo 2.0 TSI een gemiddeld verbruik van 7,7 liter/100 km en een CO2-uitstoot van 185 gr/km noteren. De opvallend sportieve uitstraling van de nieuwe Exeo wordt in deze uitvoering nog verder versterkt door spectaculaire 19 inch lichtmetalen wielen die nauwelijks te missen zijn, wat tevens opgaat voor de dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden van de achterbumper. De comfortabele lederen stoelen en de Alcantara hemelbekleding in de showuitvoering zorgen voor een harmonieus gevoel van in elkaar overvloeiende kleuren en materialen, stijl en ruimte.

De SEAT Exeo sedan wordt vanaf het voorjaar van 2009 leverbaar in drie uitvoeringen: Reference, Stylance en Sport.