SEAT presenteert sportieve Exeo sedan in Parijs
(10/2/2008)
Tijdens de Autoshow van Parijs (4 t/m 19 oktober) zorgt SEAT voor een
wereldprimeur met de onthulling van de SEAT Exeo. Met deze sportieve
middenklasse sedan breidt de Spaanse autofabrikant haar modelreeks
verder uit en debuteert het merk met een sedan in de belangrijke
zakelijke middenklasse.
De 4,60 meter lange SEAT Exeo biedt state-of-the-art technologie en
topkwaliteit, verpakt in een zeer sportieve en veilige sedan met een
dynamisch weggedrag. De auto zal geproduceerd gaan worden in het
Spaanse Martorell (nabij Barcelona), volgens dezelfde
kwaliteitsprocessen en âeisen die bijvoorbeeld de fonkelnieuwe SEAT
Ibiza tot een maatstaf in zijn segment hebben gemaakt.
âMet de Exeo introduceren we een auto voor sportief ingestelde
automobilisten in het D-segment,â aldus Erich Schmitt, de CEO van SEAT
S.A., over de doelgroep voor de nieuwe auto. âBovendien beschikken we
met de Exeo over een auto voor de huidige SEAT-rijder die nu naar een
hogere klasse door kan groeien. Tevens vormt de Exeo een interessante
optie voor zakelijke rijders die prijs stellen op kwaliteit en
rijplezier, maar die tevens de kosten in het oog houden en aandacht
hebben voor een laag brandstofverbruik en lage emissies.â
Opvallende persoonlijkheid
De SEAT Exeo onderscheidt zich door een opvallende, elegante styling.
Uiterlijk zijn het vooral de voor- en achterzijde die duidelijk het
Spaanse merkimago vertegenwoordigen - sportief, met vloeiende vormen,
zachte rondingen en een prominente schouderlijn die de atletische
uitstraling van de Exeo versterkt. Zeker de onmiskenbare SEAT-grille,
die op dit nieuwe model extra groot is, en de verhouding tussen de
glasoppervlakken en de carrosserie verlenen de SEAT Exeo een nog
sportiever voorkomen. Verder is de nieuwe sedan van SEAT voorzien van
een ruime kofferbak, met een inhoud van 460 liter. Dankzij de grote
breedte tussen de wielkasten (1.000 mm) zijn grotere objecten
gemakkelijk in de kofferbak van de Exeo te vervoeren.
Het ergonomisch ingedeelde interieur biedt de inzittenden al het
denkbare comfort. Voorin zorgen de vloeiende dashboardlijnen die
uitwaaieren naar de portieren en de bestuurdergeoriënteerde
middenconsole voor een strakke uitstraling. Het tweekleurige
instrumentarium ziet er prachtig uit en wordt afgewerkt met
donkerbruine houten inlegstukken. Vooral de kleursamenstelling van het
interieur verdient aandacht. Het zorgt voor een gevoel van ruimte
dankzij de lichte tinten. De voorstoelen beschikken over vier
automatische geheugenposities en de lengte van de zitting zorgt voor
een goede ondersteuning van de benen. De blindering achter is
elektrisch te bedienen en voorkomt verblinding door de zon. Het
dashboardkastje van de Exeo kan worden gekoeld met behulp van de
automatische klimaatregeling, handig tijdens zonnige, warme dagen. De
temperatuur blijft dan voor een bepaalde tijd constant; zelfs nog
nadat de motor, na het parkeren van de auto, is afgezet.
Motoren
Naast het sportieve en elegante ontwerp, de dynamische handling en het
hoge comfortniveau wordt de SEAT Exeo voorzien van pittige motoren die
oog hebben voor het milieu. Zo is de Exeo vanaf zijn introductie
leverbaar met drie benzinemotoren (van 75 kW/102 pk tot 147 kW/200 pk)
en drie common-rail dieselmotoren van de nieuwste generatie,
uiteenlopend van 88 kW/120 pk tot 125 kW/170 pk. Alle motoren zijn
gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Vijf van de zes
motoren zijn bovendien voorzien van een turbo. Dat betekent betere
prestaties bij een lagere brandstofconsumptie en lagere emissies. Alle
zes Exeo-motoren voldoen reeds aan de toekomstige Euro 5 norm.
Sportieve wegligging
Met de komst van de Exeo geeft SEAT blijk van haar vermogen om autoâs
te ontwikkelen en produceren die voor een specifiek doel zijn
gecreëerd. Zijn compacte afmetingen en wendbare karakter zorgen
bijvoorbeeld voor comfortabele eigenschappen in stedelijk verkeer en
bij het inparkeren. Tegelijkertijd levert de Exeo optimale prestaties
tijdens het afleggen van grotere afstanden, waaruit het complete
karakter van SEATâs nieuwe sedan blijkt.
De fantastische rijeigenschappen en het hoge comfortniveau van de
nieuwe SEAT Exeo zijn voor een groot deel te danken aan het ontwerp
van het onderstel. De sportieve prestaties zijn het resultaat van
perfect op elkaar afgestemde veer- en demperverhoudingen en de
weloverwogen geometrie en elasticiteit van de wielophanging. De
onafhankelijke, multilink voorwielophanging met vier reactiestangen en
de onafhankelijke, trapeziumvormige achterwielophanging staan borg
voor sportieve rijeigenschappen en uitstekende handlingprestaties.
Beide assen zijn voorzien van diverse lichtmetalen componenten die een
aanzienlijke bijdrage leveren aan het verder reduceren van het
onafgeveerde gewicht.
Achter het stuur voelen bestuurders direct het gecontroleerde
weggedrag wanneer ze op de limiet rijden, waarbij de carrosserie
nauwelijks reageert op stuurreacties en minimaal overhelt. Deze
comfortabele eigenschappen zijn deels te danken aan de
snelheidsafhankelijke Servotronic stuurbekrachtiging.
Technologisch geavanceerd
Rijplezier staat aan de basis van de Exeo en daarom heeft SEAT de
sedan voorzien van diverse features die zowel de bestuurder als de
andere inzittenden tijdens het rijden maximaal comfort bieden.
Voorbeelden daarvan zijn het geavanceerde navigatiesysteem met twee
SD-poorten en een nieuw infotainmentsysteem met een veelvoud aan
functies en aansluitmogelijkheden (MP3, MPEG4, iPod, USB, Bluetooth).
Voor het eerst introduceert SEAT bovendien een zonnedak met
zonnecellen waarbij de opgewekte energie wordt gebruikt om een
ventilatiesysteem van stroom te voorzien, ook wanneer de motor
uitgeschakeld is. Naast de gebruikelijke zaken die op een sedan in
deze klasse verwacht mogen worden, is de Exeo tevens uitgerust met
extra dikke ramen in de portieren, die het geluidsniveau in het
interieur aanzienlijk beperken en die diefstal bemoeilijken, alsmede
een alarmsysteem met een bewegingsensor. Daarnaast krijgt de nieuwe
sedan van SEAT meedraaiende Xenon Plus koplampen, inclusief
verlichting voor overdag, voor een extra groot en gelijk verlicht
wegoppervlak vóór de auto. Het moderne bochtverlichtingsysteem
bestaat uit meedraaiende lampen die de binnenkant van een bocht
verlichten wanneer de auto daar met een snelheid van tenminste 12 km/u
doorheen rijdt.
Het klimaatcontrolesysteem met afzonderlijke bediening voor de
bestuurder en voorpassagier is uitgerust met een luchtkwaliteitsensor.
Die zorgt niet alleen voor klimaatregeling voorin, maar spoort ook het
binnendringen van onaangename luchtjes voor de overige inzittenden op
en elimineert ze vervolgens. Daarmee blijft een constante
luchtkwaliteit voor alle inzittenden gehandhaafd.
De beste veiligheidsvoorzieningen
De SEAT Exeo is voorzien van de meest geavanceerde
veiligheidsvoorzieningen voor zijn inzittenden, waaronder twee airbags
voorin, die in twee fasen werken, afhankelijk van de ernst van de
botsing. Verder beschikt de Exeo over twee zijairbags voorin, twee
gordijntype hoofdairbags, een knieairbag voor de bestuurder en
zijairbags achterin. Daarnaast vertrouwt de Exeo op actieve
hoofdsteunen voorin die de bestuurder en voorpassagier bij een
aanrijding van achteren beschermen tegen een whiplash. De
passagiersstoel voorin en de zitplaatsen achterin zijn tevens
uitgerust met Isofix bevestigingspunten voor het plaatsen van een
kinderstoeltje.
Wat actieve-veiligheidvoorzieningingen betreft krijgt de Exeo
standaard ABS, TCS en ESP+, EBA en een waarschuwingssysteem voor een
lage bandenspanning.
De koetswerkconstructie van de Exeo bestaat uit een stalen
monocoquestructuur met geïntegreerde aluminium delen. Aanvullend
gebruik van versterkt staal helpt bij het reduceren van het gewicht
van en draagt daarmee bij aan de optimale bescherming van zowel de
inzittenden als van voetgangers. Deze speciale elementen worden zowel
in de constructie van de voorzijde als in die van het
passagierscompartiment van de Exeo gebruikt.
SEAT Exeo in Parijs
In de Franse hoofdstad presenteert SEAT de nieuwe Exeo in combinatie
met een 2.0-liter TSI turbo benzinemotor, die goed is voor een
vermogen van 200 pk en een koppel van 280 Nm bij slechts 1.800 toeren
per minuut. Ondanks deze indrukwekkende prestaties laat deze Exeo 2.0
TSI een gemiddeld verbruik van 7,7 liter/100 km en een CO2-uitstoot
van 185 gr/km noteren. De opvallend sportieve uitstraling van de
nieuwe Exeo wordt in deze uitvoering nog verder versterkt door
spectaculaire 19 inch lichtmetalen wielen die nauwelijks te missen
zijn, wat tevens opgaat voor de dubbele uitlaatpijpen aan weerszijden
van de achterbumper. De comfortabele lederen stoelen en de Alcantara
hemelbekleding in de showuitvoering zorgen voor een harmonieus gevoel
van in elkaar overvloeiende kleuren en materialen, stijl en ruimte.
De SEAT Exeo sedan wordt vanaf het voorjaar van 2009 leverbaar in drie
uitvoeringen: Reference, Stylance en Sport.
AutoRai