Porsche Cayenne S Transsyberia bestormt de markt
(9/9/2008)
Porsche toont tijdens de Autosalon van Parijs (4 tot 19 oktober 2008)
de nieuwe Cayenne S Transsyberia. Deze sportieve aanvulling op het
succesvolle Cayenne-programma is begin 2009 leverbaar in Nederland.
Zijn naam dankt de Cayenne S Transsyberia aan de gelijknamige
off-road-rally dwars door Siberië, die Porsche driemaal op rij met de
Cayenne wist te winnen. Bij de editie van 2008 bezetten de Cayennes
zelfs de plaatsen één tot en met zes.
De Cayenne S Transsyberia is gebaseerd op de Cayenne S. Voorin is
echter de krachtige 4,8 liter V8 met directe brandstofinjectie van de
Cayenne GTS gemonteerd. Die krachtbron heeft een vermogen van 405 pk
(298 kW) bij 6.500 t.p.m. en een maximumkoppel van 500 Nm bij 3.500
t.p.m.
Doordat de eveneens van de GTS overgenomen eindoverbrenging is
toegepast â echter met een 15 procent kortere reductie van 4.1:1 â is
de Cayenne S Transsyberia nog krachtiger dan de auto waarvan hij
direct is afgeleid. Met de standaard handgeschakelde
zesversnellingsbak (de zestraps Tiptronic is uiteraard ook leverbaar)
accelereert de auto van 0 tot 100 km/uur in 6,1 seconden. Dat is een
halve seconde sneller dan de Cayenne S. De tussensprint van 80 naar
120 km/uur in de vijfde versnelling vergt slechts 6,6 seconden. De
Cayenne S Transsyberia legt de tussenacceleratie twee seconden sneller
af dan de Cayenne S. De topsnelheid bedraagt 253 km/uur.
Vier kleurencombinaties
De sportieve eigenschappen van de Cayenne S Transsyberia komen niet
alleen op de weg en in het terrein tot uiting. De twee dubbele
uitlaten bezorgen de auto een gespierd uiterlijk. Geïnspireerd door
de rallyuitvoering van de Cayenne S Transsyberia is het
productiemodel verkrijgbaar in vier kleurencombinaties: Black-Orange,
Crystal Silver Metallic-Orange en de wat discretere kleurencombinaties
Black-Meteor Grey Metallic en Meteor Grey Metallic-Crystal Silver
Metallic.
De Cayenne S Transsyberia is standaard uitgerust met de van de Cayenne
S2 bekende lichtmetalen 18-inchwielen. Die zijn, behalve als de auto
is uitgevoerd in de kleurencombinatie Meteor Grey Metallic-Crystal
Silver Metallic, gespoten in opvallende kleuren die sterk afwijken van
die van de carrosserie. Ook de rand van de luchtinlaat, de
buitenspiegelhuizen, de Cayenne S Transsyberia-typeplaatjes op de
zijkanten en de bovenzijde van de grote dubbele dakspoiler zijn in een
andere kleur gespoten dan de rest van de auto.
Off-road
De Porsche Cayenne S Transsyberia is voorzien van Porsche Active
Suspension Management (PASM), de elektronisch geregelde actieve
demping van Porsche. Ook past het systeem continu de demping aan om zo
â ook onder de zwaarste omstandigheden â het duiken van de voorzijde
van de auto tot een minimum te beperken. PASM zorgt ook voor een
constante wagenhoogte. De bestuurder kan die overigens naar wens
aanpassen.
Het Porsche Traction Management (PTM) verdeelt de trekkracht van de
motor optimaal over de voor- en achterwielen. Normaal verplaatst PTM
62 procent van het koppel naar de achterwielen en 38 procent naar de
voorwielen. Het variabele centrale differentieel is volledig te
vergrendelen. Zodra de bestuurder de lage gearing inschakelt, schakelt
de auto direct over op de off-road-modus van het ABS. Hetzelfde geldt,
middels luchtvering, voor de wagenhoogte. Daardoor ontstaat een
grotere bodemvrijheid.
Optioneel verkrijgbaar voor de Porsche Cayenne S Transsyberia is het
Off-road Technology Package. Dat omvat een elektronisch gestuurd,
centraal sperdifferentieel achter. De bestuurder kan die zelf
inschakelen. De onderzijde van de auto is op een groot aantal punten
extra verstevigd voor het ruigere terreinwerk.
Het interieur van de Transsyberia is sportief en zeer exclusief. Onder
meer het instrumentarium en de wijzerplaten, de veiligheidsgordels en
de vloermatten zijn uitgevoerd in de contrasterende kleur die ook aan
de buitenzijde gebruikt is. Het stuurwiel is, zoals meerdere
interieurdelen, bekleed met alcantara.
De Porsche Cayenne S Transsyberia is begin 2009 op bestelling
leverbaar in Nederland.
AutoRai