Vlaamse Overheid
Lissabon-rapportering 2008-2010
Persmededeling van de Vlaamse Regering
vrijdag 3 oktober 2008
In maart 2000 nam de Europese Raad in Lissabon een algemene strategie
aan om tegen 2010 van Europa "de meest concurrerende en dynamische
kenniseconomie van de wereld" te maken "die in staat is tot duurzame
economische groei met meer en betere banen en een hechtere sociale
samenhang". Omdat de Lissabonstrategie in de periode 2000-2005 weinig
succesvol was, probeerde de Europese Unie het tij te keren en daarom
werd fors aan de strategie gesleuteld. Op de Europese Lenteraad van
maart 2005 werd besloten tot een inhoudelijke én methodologische
herijking van de Lissabonstrategie. In navolging van de Europese
Commissie werd beslist dat groei en werkgelegenheid de voornaamste
prioriteiten zouden worden voor de komende jaren. Op de Europese
Lenteraad 2006 trad echter ook het energie- en klimaatbeleid binnen de
strategie zeer sterk op de voorgrond.
Op vlak van uitvoering van de Lissabonstrategie moeten de lidstaten
van de Europese Unie op basis van 'Geïntegreerde Richtsnoeren' een
hervormingsprogramma opstellen voor 3 jaar. Ook de Vlaamse overheid
was van oordeel dat het een eigen hervormingsprogramma diende op te
stellen en is hiermee één van de weinige regio's in de Europese Unie
die een eigen Hervormingsprogramma en voortgangsrapportage heeft. In
het Vlaams Hervormingsprogramma 2005-2008 staan zowel maatregelen op
macro- en micro-economische vlak, als maatregelen op het vlak van de
werkgelegenheid centraal.
Op dit ogenblik is de eerste vernieuwde Lissaboncyclus 2005-2008
afgerond en is de tweede en voorlopig laatste Lissaboncyclus 2008-2010
van start gegaan. De voorliggende Vlaamse Lissabonrapportering 2008 is
een sleuteldocument.Het vormt het moment om even terug te kijken op de
realisaties van de Vlaamse Lissabonstrategie tot op heden, maar ook om
vooruit te blikken naar 2010. Om de Lissabonstrategie nauw te kunnen
opvolgen, werden op Europees niveau 14 structuurindicatoren bepaald,
waarvan een aantal (werkzaamheidsgraad, O&O, opleidingsniveau
jongeren) zeer duidelijke streefcijfers vastleggen.
De voorliggende Vlaamse Lissabonrapportering 2008 geeft een stand van
zaken m.b.t. de al genomen en nog te treffen maatregelen ter
uitvoering van het Vlaams Hervormingsprogramma 2005-2008 en dit zowel
op macro- en micro-economisch vlak, als op het vlak van de
werkgelegenheid.
Inzake macro-economische maatregelen legt de Vlaamse overheid de
nadruk op gezonde overheidsfinanciën en het voeren van een brede
fiscale activiteitspolitiek met o.a. de verruiming en verdieping van
de jobkorting.
Op micro-economisch vlak is de belangrijkste structuurindicator de
3%-norm, zijnde het percentage van het bruto binnenlands product dat
besteed wordt aan O&O. In 2005 bedroeg deze voor Vlaanderen 2,09% wat
hoger is dan het EU-gemiddelde, maar toch tamelijk ver verwijderd is
van de 3%. De Vlaamse overheid heeft in de meerjarenbegroting
2006-2009 525 miljoen euro extra middelen voorzien voor wetenschap
en innovatie. Voor 2008 is een totaal wetenschapsbeleidbudget van
1,682 miljard euro voorzien, waarvan 1,051 miljard euro
onderzoekskredieten. Er wordt ook gewerkt aan eenvoudige en efficiënte
structuren ten bate van ondernemers en de stimulering van een
ondernemersvriendelijk klimaat met o.a. de vereenvoudiging van het
KMO-steuninstrumentarium, de fusie tussen het Agentschap Economie en
VLAO tot één Agentschap Economie, de maatregelen inzake "Better
Regulation" en de vernieuwde ecologiepremie. Dit brengt ons tenslotte
bij de door de Vlaamse overheid genomen maatregelen inzake het
klimaat- en energieluik van de Lissabonstrategie waarbij specifiek kan
verwezen worden naar de uitvoering van het Vlaams Klimaatbeleidsplan
2006-2012, dat een hele reeks van prioritaire maatregelen met
betrekking tot energie-efficiëntie, duurzaam gebruik, hernieuwbare
energie,... bevat.
Dankzij de economische hoogconjunctuur van de voorbije jaren zijn er
steeds meer mensen aan het werk in Vlaanderen. Anno 2007 zijn er per
100 Vlamingen op actieve leeftijd 66 aan het werk, dit is er één meer
dan in 2006. Vlaanderen presteert hiermee ruim boven het Belgische
gemiddelde (62%) en ook iets boven het Europese gemiddelde (65%), maar
blijft desondanks toch nog een stuk verwijderd van de Europese
Lissabon-doelstelling van 70% tegen 2010.
De doelstelling van een hogere arbeidsdeelname wordt verder
ondersteund door de hoge scholingsgraad van de bevolking (87% van de
22-jarigen is minstens in het bezit van een diploma hoger secundair
onderwijs) en uitgebreide voorzieningen voor kinderopvang (34,5
opvangplaatsen per 100 kinderen jonger dan 3 jaar). Op al deze
terreinen realiseert Vlaanderen nu reeds de Lissabondoelstellingen
voor 2010, en behoort het tot de Europese top.
Medio 2008 kleuren de economische groeiverwachtingen echter minder
rooskleurig en wordt ook de impact van de vergrijzing op onze
arbeidsmarkt stilaan zichtbaar. In het bijzonder voor 55-plussers,
maar ook voor andere kansengroepen, blijft de erg lage arbeidsdeelname
een structureel pijnpunt. De deelname aan permanente vorming daalt
reeds voor het 3^e jaar op rij in Vlaanderen tot 8% in 2007, waardoor
we steeds verder verwijderd raken van het Europees gemiddelde van 10%
en de Europese doelstelling van 12,5% tegen 2010. Deze twee pijnpunten
stellen meteen scherp op de twee belangrijkste uitdagingen voor het
Vlaamse arbeidsmarktbeleid in de komende jaren: meer mensen aan het
werk en ruimte bieden voor elk talent.
Onder de eerste prioriteit `meer mensen aan het werk' staan we voor de
belangrijke opdracht om de sluitende aanpak voor werkzoekenden verder
te verdiepen en verbreden (maatwerk voor doelgroepen). Via een
intensieve begeleiding van werk naar werk zullen ook de gevolgen van
herstructurering en collectief ontslag beter worden ondervangen. En
samen met de andere regio's zullen maatregelen worden genomen om de
interregionale mobiliteit van werkzoekenden te stimuleren. De Vlaamse
Regering blijft daarnaast ook investeren in een vlotte combinatie van
arbeid en zorg en in diversiteit op de werkvloer.
Onder de tweede prioriteit `ruimte voor elk talent' worden de
voorwaarden gecreëerd voor meer en betere jobs op een iets langere
termijn. De versnelde uitvoering van de Competentieagenda 2010 moet de
baan vrijmaken voor het beter onderkennen, zichtbaar maken en inzetten
van competenties op de Vlaamse arbeidsmarkt en in het onderwijs.
Het goedgekeurde Lissabonrapport heeft 5 hoofdstukken (situering,
omgevinsanalyse, rapportering, prioriteiten 2008-2010 en
overzichtsmaatregelen in reactie op aanbevelingen en aandachtspunten
van de Europese Commissie. Dit Vlaams rapport zal als onderdeel van de
nationale Lissabon-rapportering aan de Europese Commissie worden
bezorgd.
Voor meer persinformatie kunt u terecht bij:
Luc De Seranno, woordvoerder van minister-president Peeters
Tel: 02 552 60 12
GSM: 0477 38 23 37
Email: persdienst.peeters@vlaanderen.be