Persbericht
NAVTEQ brengt industriële strategie voor map-enhanced Advanced Driver Assistance Systems
~ nieuwe oplossing maakt map-enhanced Driver Assistance mogelijk op alle voertuigen ~
Parijs, 3 oktober 2008 NAVTEQ (NYSE: NVT), toonaangevend aanbieder van digitale kaartgegevens voor autonavigatie en location-based solutions, heeft een nieuwe Map and Positioning Engine (MPE)-strategie ontwikkeld. Hiermee is map-enhanced Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) voor alle voertuigen mogelijk, zelfs in auto s zonder een geïnstalleerd navigatiesysteem of -kaart. De basis voor deze strategie is NAVTEQ s nieuwe MPE reference solution. Dit versnelt de ontwikkeling van ADAS-applicaties die rechtstreeks geïnstalleerd kunnen worden in een elektronische unit, vaak Controller Area Network (CAN)-bus of elektronische sensor genoemd.
NAVTEQ s reference solution wordt mogelijk gemaakt door de NAVTEQ MPE" kaart, een onderdeel van de NAVTEQ-kaart met ADAS-geometrie en gedetailleerde ADAS-attributen. De NAVTEQ MPE"-kaart is goedkoper en kleiner, waardoor een grotere acceptatie van map-enhanced ADAS-applicaties mogelijk is.
Om de ontwikkeling van applicaties te versnellen biedt de NAVTEQ reference solution een aanbevolen MPE-specificatie. Deze specificatie beschrijft een optimale inzet van de GPS, microprocessor, geheugen en alle benodigde software zoals map-matching, ADAS Interface Specificatie, CAN-bus interfaces en de NAVTEQ Electronic Horizon". De algoritmen van de gepatenteerde Electronic Horizon zoeken en interpreteren naderende wegattributen en bieden map-enhanced ADAS-applicaties met voorspellende weginformatie.
Dit krachtige, kosteneffectieve MPE-ontwerp voor map-enhanced ADAS is klein genoeg om op een klein printplaatje ter grootte van een creditcard te passen. Daarnaast kan het gedistribueerd worden in de elektronische architectuur van het voertuig. Een extra voordeel ten opzichte van traditionele ADAS-oplossingen is dat de applicatie altijd aanstaat en geen opgeslagen navigatieroute nodig heeft.
De MPE reference solution is een ingrijpend nieuwe manier van denken over digitale kaarten en GPS-positionering in de elektronische architectuur van een voertuig , zegt Bob Denaro, Vice President ADAS bij NAVTEQ. Met het oog op veiligheid en economisch brandstofgebruik heeft de industrie een oplossing nodig waarmee de waarde van digitale kaarten en voertuig positionering voor alle voertuigen beschikbaar wordt. De MPE is een ideale oplossing voor deze geavanceerde prestatie-eigenschappen van een voertuig.
Marktonderzoek van NAVTEQ toont aan dat autobezitters erg geïnteresseerd zijn in kaartverbetering voor ADAS-applicaties. Met een MPE geïntegreerd in een kleine module op de CAN-bus interface kunnen applicatieontwikkelaars deze cruciale applicaties los van het geïnstalleerde navigatiesysteem van het voertuig leveren.
Met de nieuwe NAVTEQ MPE-kaart hebben onze klanten nieuwe mogelijkheden om map-enhanced ADAS in de auto te integreren , zegt Jeff Mize, Executive Vice President of Sales bij NAVTEQ. Onze marketingcontacten met fabrikanten van halfgeleiders en ontwikkelgemeenschappen creëren daarnaast een ecosysteem dat een snellere ontwikkeling van deze applicaties in de toekomst stimuleert.
Door zich te richten op voertuigen zonder ingebouwd navigatiesysteem, draagt de MPE-kaart bij aan NAVTEQ s continue ondersteuning van ADAS. NAVTEQ levert niet alleen de hoge kwaliteit kaartgegevens, maar ook een ervaren, technische en klantgerichte dienstverlening. Het ADAS-onderzoeksteam helpt klanten met NAVTEQ-kaarten het beste uit de Electric Horizon algoritmen te halen. Hierdoor is een kostenefficiënt gebruik van de klantenbronnen mogelijk en wordt de ontwikkeltijd verkort.
(484 woorden)