Ministerraad
Maatregelen om functioneren CAK te verbeteren
Persbericht | 03-10-2008
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bussemaker van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) ingestemd met maatregelen om
de problemen bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK) te
verminderen. Een onderzoeksrapport van Berenschot, dat in opdracht van
VWS is gemaakt, geeft aanbevelingen om de werkwijze van het CAK te
verbeteren. Daarnaast is de kabinetsreactie vastgesteld op de
ketenuitvoerbaarheidstoets voor de Wet tegemoetkoming chronisch zieken
en gehandicapten (Wtcg). De kabinetsreacties en de rapporten worden
aan de Tweede Kamer aangeboden.
Uit het onderzoek van Berenschot blijkt dat er vooruitgang wordt
geboekt in de werkwijze van het CAK, maar dat er nog altijd problemen
zijn. Een groot deel wordt veroorzaakt door de gegevensaanlevering van
de partners in de keten en afhandeling van fouten in en rond de
geautomatiseerde systemen. Er zijn aanvullende maatregelen genomen om
de afhandeling van complexere individuele dossiers te versnellen. De
capaciteit van het bestaande team voor de 'moeilijke gevallen' wordt
verdubbeld en geoptimaliseerd. Hiermee wordt aangesloten bij het
voorstel van de Nationale Ombudsman. Verder is met de Belastingdienst
afgesproken dat het voorlopige verzamelinkomen wordt geleverd als het
definitieve verzamelinkomen van een cliënt nog niet beschikbaar is. In
veel gevallen wordt zo een tijdelijk te hoge bijdrage voorkomen.
Het CAK is voor zijn administratief functioneren mede afhankelijk van
de beschikbaarheid, kwaliteit en tijdigheid van de informatie die
geleverd wordt door de gemeentelijke basisregistratie, de gemeenten,
de Belastingdienst, het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen,
de Sociale Verzekeringsbank, de zorgkantoren en zorgaanbieders. Als
laatste schakel in die keten communiceert het CAK uiteindelijk met de
zorgcliënten. Het CAK wordt zo door de burger verantwoordelijk
gehouden voor alle problemen die in de keten voorkomen, terwijl een
groot deel van de problemen eerder in de keten ontstaan. In het
rapport wordt aangegeven dat de informatie in de keten op een aantal
punten kan worden verbeterd. De aanbevelingen van Berenschot worden
door het kabinet onderschreven, waaronder een duidelijke verdeling van
de verantwoordelijkheden, het houden van een periodiek ketenoverleg
door VWS met alle partners en een verzakelijking van de relatie tussen
het ministerie en het CAK.
VWS zal zijn proceseigenaarschap ter hand nemen. Er komt een
stuurgroep op hoog ambtelijk niveau om de
verantwoordelijkheidsverdeling duidelijk te beleggen en daarover
afspraken te maken. Op basis van de informatie die het CAK aanreikt
over de geleverde prestatie van iedere partner in de keten, zullen
partners worden aangesproken en zo mogelijk gesanctioneerd. Verder is
het CAK verzocht een verbeterplan te maken zodat op korte termijn
maatregelen worden genomen om de organisatie te versterken en te
verbeteren. Berenschot stelt in het rapport verder voor om het CAK om
te vormen tot een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. Het
kabinet is het daar in beginsel mee eens maar gaat eerst alle aspecten
die daarbij een rol spelen in beeld brengen.
Op 1 januari 2009 treedt de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en
gehandicapten (Wtcg) in werking. Het CAK heeft daarin een belangrijke
rol. Berenschot heeft onderzoek gedaan naar de uitvoering van de
forfaitaire tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten. Uit
dit onderzoek komt naar voren dat alle ketenpartners in staat zijn om
op tijd de juiste informatie aan te leveren voor de uitkering van het
forfait. Voor de nieuwe regeling wordt een apart frontoffice
ingericht. Hiervoor zijn extra middelen beschikbaar. Het is belangrijk
dat er goede voorlichting, gericht op de doelgroep van de Wtcg, wordt
gegeven. Inmiddels is gestart met de voorbereiding van een
publiekscampagne. Daarnaast zal een stuurgroep op hoog ambtelijk
niveau waarin alle partners in de keten zitting hebben de
implementatie van de invoering van de forfaitaire regeling begeleiden.