Ministerie van Defensie
KAMERVRAGEN EN ANTWOORDEN
03-10-2008
Kamervragen over concentratie onderhoud NH-90 helikopters
Vraagsteller: Leden Van Baalen en Boekestijn (VVD)
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van de leden Van
Baalen en Boekestijn over de mogelijke concentratie van het onderhoud
aan de NH-90 helikoptervloot op het Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den
Helder (ingezonden op 11 september 2008 met kenmerk 2070829590).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,
drs. J.G. de Vries
onderhoud NH-90 helikopters | 100 kB
Ministerie van Defensie
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Telefoon (070) 318 81 88
Fax (070) 318 78 88
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum 3 oktober 2008
Ons kenmerk D/2008025767
Onderwerp Vragen concentratie onderhoud NH-90 helikopters
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van de leden Van Baalen en Boekestijn
over de mogelijke concentratie van het onderhoud aan de NH-90 helikoptervloot op het
Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder (ingezonden op 11 september 2008 met kenmerk
2070829590).
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
drs. J.G. de Vries
Pagina 1/3
Ministerie van Defensie
Antwoorden op de vragen van de leden Van Baalen en Boekestijn over de mogelijke
concentratie van het onderhoud aan de NH90-helikoptervloot op Maritiem Vliegkamp
De Kooy te Den Helder (Ingezonden 11 september 2008).
1.
Is het waar dat u aan een ambtelijke werkgroep van uw ministerie opdracht gegeven
hebt om te bezien of de onderhoudswerkzaamheden aan de in gebruik te nemen NH90-
helikoptervloot op het Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder kunnen worden
geconcentreerd?
Bron: www.marine.nl, onder MVKK
2.
Zo ja, bent u bereid aan deze werkgroep tevens te vragen bij deze concentratie de
operationele inzet alsmede de opleidingen ten behoeve van de NH90-helikoptervloot te
betrekken omdat op De Kooy te Den Helder voldoende geluidsruimte en infrastructuur
beschikbaar is om daar zowel onderhoud, operaties als opleidingen ten behoeve van
de NH90-vloot uit te voeren, terwijl deze mogelijkheden op Gilze-Rijen beperkt zijn?
Met de studie "Integrale helikoptercapaciteit", waarover de Kamer is geïnformeerd op 21
september 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 3), is een reorganisatie in gang gezet van de
helikoptereenheden van de krijgsmacht. Als onderdeel daarvan zijn de helikoptereenheden
van het Commando luchtstrijdkrachten en het Commando zeestrijdkrachten sinds 4 juli 2008
ondergebracht in het Defensie Helikopter Commando (DHC). De vormgeving van dit
Commando, die wordt begeleid door de Projectgroep DHC, zal nog enkele jaren in beslag
nemen.
Als uitvloeisel van de studie "Integrale helikoptercapaciteit" worden de eenheden
transporthelikopters van de Vliegbasis Soesterberg overgebracht naar de Vliegbasis Gilze-
Rijen. Naar aanleiding van de motie-Van Baalen (Kamerstuk 29 800 X nr. 40) is de Kamer op
17 december 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 57) geïnformeerd over de stationering van de
twintig nieuwe NH-90 helikopters. Twaalf fregattenhelikopters (NATO Frigate Helicopters,
NFH) zullen worden gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp De Kooy. Dit biedt operationele
voordelen door een goede interactie van de NFH's met de vloot. De acht transporttoestellen
(Transport NFH, TNFH) die geschikt zijn voor maritieme en landgerichte transporttaken zullen
worden gestationeerd op de Vliegbasis Gilze-Rijen. De concentratie van alle
transporthelikopters van Defensie op deze locatie levert een goede synergie op tussen de
TNFH's en de andere transporthelikopters.
De keuze voor het stationeren van NH-90 helikopters op twee locaties heeft gevolgen voor de
belegging van het onderhoud. Bij het onderhoud wordt onderscheid gemaakt tussen het
eerstelijns onderhoud (line maintenance), het faseonderhoud en het meer ingrijpende `hoger'
onderhoud. Zowel op De Kooy als op Gilze-Rijen is een voorziening voor het eerstelijns
onderhoud nodig. Een dergelijke voorziening is onlosmakelijk verbonden met
helikopteroperaties. Ingrijpende modificaties en grote reparaties ("hoger" onderhoud) aan alle
toestellen zullen centraal bij het Logistiek Centrum Woensdrecht worden uitgevoerd. De
optimale belegging van het faseonderhoud is nog onderwerp van nader onderzoek.
Faseonderhoud bestaat onder meer uit een clustering van meerdere inspecties in één
onderhoudperiode, waarbij de helikopter gedurende enkele weken niet inzetbaar is.
De Projectgroep DHC heeft als opdracht een integraal overzicht te maken van de
mogelijkheden om het faseonderhoud van de NH-90 op één locatie onder te brengen. Daarbij
worden de drie genoemde locaties in beschouwing genomen. De financiële gevolgen van
nieuwe of aan te passen infrastructuur worden bij de inventarisatie betrokken.
Met betrekking tot de geluidsruimte merk ik op dat de studie "Integrale helikoptercapaciteit"
onder meer is ingegaan op de geluidsruimte van de verschillende vliegvelden. Het Nationaal
Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft sindsdien nader onderzoek verricht naar de
geluidsruimte van Gilze-Rijen. De conclusie van het NLR luidde dat de extra vliegbewegingen
door de komst van de acht NH-90 helikopters en de transporthelikopters van Soesterberg
binnen de bestaande geluidsruimte passen. Voor De Kooy was een dergelijke studie niet
nodig.
De studie "Integrale helikoptercapaciteit", de daarmee samenhangende reorganisatie van de
helikoptereenheden en de oprichting van het DHC gelden nog steeds als de uitgangspunten
voor de taken en de stationering van de NH-90 helikopters.
---- --