Description:

Ministerie van Defensie

KAMERVRAGEN EN ANTWOORDEN

03-10-2008
Kamervragen over concentratie onderhoud NH-90 helikopters Vraagsteller: Leden Van Baalen en Boekestijn (VVD)

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van de leden Van Baalen en Boekestijn over de mogelijke concentratie van het onderhoud aan de NH-90 helikoptervloot op het Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder (ingezonden op 11 september 2008 met kenmerk 2070829590).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE,

drs. J.G. de Vries

onderhoud NH-90 helikopters | 100 kB

Ministerie van Defensie

Postbus 20701 2500 ES Den Haag Telefoon (070) 318 81 88 Fax (070) 318 78 88

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Plein 2
2511 CR Den Haag
Datum 3 oktober 2008
Ons kenmerk D/2008025767
Onderwerp Vragen concentratie onderhoud NH-90 helikopters

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de vragen van de leden Van Baalen en Boekestijn over de mogelijke concentratie van het onderhoud aan de NH-90 helikoptervloot op het Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder (ingezonden op 11 september 2008 met kenmerk 2070829590).

DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

drs. J.G. de Vries

Pagina 1/3

Ministerie van Defensie

Antwoorden op de vragen van de leden Van Baalen en Boekestijn over de mogelijke concentratie van het onderhoud aan de NH90-helikoptervloot op Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder (Ingezonden 11 september 2008).

1.
Is het waar dat u aan een ambtelijke werkgroep van uw ministerie opdracht gegeven hebt om te bezien of de onderhoudswerkzaamheden aan de in gebruik te nemen NH90- helikoptervloot op het Maritiem Vliegkamp De Kooy te Den Helder kunnen worden geconcentreerd?
Bron: www.marine.nl, onder MVKK

2.
Zo ja, bent u bereid aan deze werkgroep tevens te vragen bij deze concentratie de operationele inzet alsmede de opleidingen ten behoeve van de NH90-helikoptervloot te betrekken omdat op De Kooy te Den Helder voldoende geluidsruimte en infrastructuur beschikbaar is om daar zowel onderhoud, operaties als opleidingen ten behoeve van de NH90-vloot uit te voeren, terwijl deze mogelijkheden op Gilze-Rijen beperkt zijn?

Met de studie "Integrale helikoptercapaciteit", waarover de Kamer is geïnformeerd op 21 september 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 3), is een reorganisatie in gang gezet van de helikoptereenheden van de krijgsmacht. Als onderdeel daarvan zijn de helikoptereenheden van het Commando luchtstrijdkrachten en het Commando zeestrijdkrachten sinds 4 juli 2008 ondergebracht in het Defensie Helikopter Commando (DHC). De vormgeving van dit Commando, die wordt begeleid door de Projectgroep DHC, zal nog enkele jaren in beslag nemen.

Als uitvloeisel van de studie "Integrale helikoptercapaciteit" worden de eenheden transporthelikopters van de Vliegbasis Soesterberg overgebracht naar de Vliegbasis Gilze- Rijen. Naar aanleiding van de motie-Van Baalen (Kamerstuk 29 800 X nr. 40) is de Kamer op 17 december 2004 (Kamerstuk 29 800 X nr. 57) geïnformeerd over de stationering van de twintig nieuwe NH-90 helikopters. Twaalf fregattenhelikopters (NATO Frigate Helicopters, NFH) zullen worden gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp De Kooy. Dit biedt operationele voordelen door een goede interactie van de NFH's met de vloot. De acht transporttoestellen

(Transport NFH, TNFH) die geschikt zijn voor maritieme en landgerichte transporttaken zullen worden gestationeerd op de Vliegbasis Gilze-Rijen. De concentratie van alle transporthelikopters van Defensie op deze locatie levert een goede synergie op tussen de TNFH's en de andere transporthelikopters.

De keuze voor het stationeren van NH-90 helikopters op twee locaties heeft gevolgen voor de belegging van het onderhoud. Bij het onderhoud wordt onderscheid gemaakt tussen het eerstelijns onderhoud (line maintenance), het faseonderhoud en het meer ingrijpende `hoger' onderhoud. Zowel op De Kooy als op Gilze-Rijen is een voorziening voor het eerstelijns onderhoud nodig. Een dergelijke voorziening is onlosmakelijk verbonden met helikopteroperaties. Ingrijpende modificaties en grote reparaties ("hoger" onderhoud) aan alle toestellen zullen centraal bij het Logistiek Centrum Woensdrecht worden uitgevoerd. De optimale belegging van het faseonderhoud is nog onderwerp van nader onderzoek. Faseonderhoud bestaat onder meer uit een clustering van meerdere inspecties in één onderhoudperiode, waarbij de helikopter gedurende enkele weken niet inzetbaar is.

De Projectgroep DHC heeft als opdracht een integraal overzicht te maken van de mogelijkheden om het faseonderhoud van de NH-90 op één locatie onder te brengen. Daarbij worden de drie genoemde locaties in beschouwing genomen. De financiële gevolgen van nieuwe of aan te passen infrastructuur worden bij de inventarisatie betrokken.

Met betrekking tot de geluidsruimte merk ik op dat de studie "Integrale helikoptercapaciteit" onder meer is ingegaan op de geluidsruimte van de verschillende vliegvelden. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft sindsdien nader onderzoek verricht naar de geluidsruimte van Gilze-Rijen. De conclusie van het NLR luidde dat de extra vliegbewegingen door de komst van de acht NH-90 helikopters en de transporthelikopters van Soesterberg binnen de bestaande geluidsruimte passen. Voor De Kooy was een dergelijke studie niet nodig.

De studie "Integrale helikoptercapaciteit", de daarmee samenhangende reorganisatie van de helikoptereenheden en de oprichting van het DHC gelden nog steeds als de uitgangspunten voor de taken en de stationering van de NH-90 helikopters.


---- --