abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 oktober 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/1973 08-VW-B-144
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de door de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat gestelde
vragen.
1. Kent u het bericht 'Zorgen over OV-chipkaart voor Olympische Spelen in Londen'?1
1. Ja.
2. Is het waar dat Transport for London (TfL) voortijdig het contract met de leverancier
van de Oyster Card (waarin een soortgelijke chip wordt gebruikt als in de Nederlandse
chipkaart) heeft opgezegd?
2. Transport for London (TfL) heeft mij gemeld dat het klopt dat men uit financiële
overwegingen heeft aangegeven het contract met TranSys te zullen opzeggen en de
samenwerking per 2010 te beëindigen. De beveiliging van de chip in de Oyster kaart
speelt hierbij, aldus TfL, geen enkele rol. TfL ziet dit niet als afscheid van het systeem
of de kaart, maar als afscheid van de operationele dienstverlening door de huidige
leverancier. Het gaat daarbij om de uitoefening van een optie die TfL reeds bij het
gunnen van het contract in 1998 had bedongen.
1 Dagblad Trouw d.d. 15 augustus 2008
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/1973
3. Is het waar dat de afgelopen maanden in Londen op dezelfde manier kaarten zijn
gekraakt als recentelijk in Nederland?
3. In april van dit jaar hebben medewerkers van de Radboud Universiteit in Nijmegen
een Oyster kaart gemanipuleerd door er onbetaald saldo op te plaatsen en vervolgens
eenmalig met de kaart gereisd. Dit is direct in de back-office achter de Oyster kaart
gesignaleerd waarop de kaart is geblokkeerd.
4. Wat zijn naar uw oordeel de gevolgen daarvan voor de verdere invoering van de OV-
chipkaart in Nederland en geven de ontwikkelingen en de besluitvorming in Londen u
aanleiding de planning voor de verdere invoering van de OV-chipkaart in Nederland,
zoals kort voor het zomerreces met de Kamer besproken, bij te stellen?
4. De ontwikkelingen in Londen zijn niet van invloed op het vervolgtraject van de OV-
chipkaart in Nederland. Het contract met TranSys is opgezegd uit financiële
overweging en heeft geen relatie met de beveiliging van de chip. De actie met een
Oyster kaart door medewerkers van de Radboud Universiteit is reeds geruime tijd
bekend. Dit is meegenomen in de verschillende onderzoeken. De planning van
invoering van de OV-chipkaart zoals voor de zomer met uw Kamer besproken blijft
daarmee ongewijzigd.
5. Bent u bekend met het feit dat gebruikers van de Oyster Card in Londen achteraf
automatisch het laagste tarief voor hun reizen betalen?
5. De Oyster Card kent een zogenaamd daily capping mechanisme. Dit mechanisme
houdt in dat reizigers na het bereiken van een bepaalde daglimiet verder gratis reizen
(onder voorwaarden). Dat is iets anders dan dat er achteraf het laagste tarief wordt
afgerekend.
6. Bent u bereid om zo een regeling ook te eisen van de NS, mede gezien uw eerdere
positieve reactie op een soortgelijk voorstel van de zijde van de Kamer2 en het feit dat
de NS eigendom van de Staat der Nederlanden is? Zo neen, waarom niet?
6. Nee. Bij de opzet van het Nederlandse systeem is geen rekening gehouden met een
mechanisme zoals daily capping. Het feit dat NS eigendom is van de Staat der
Nederlanden doet in dit verband niet ter zake. NS is immers een structuur NV.
7. Bent u bereid om zo een regeling ook te verlangen van de decentrale overheden en
vervoerders en dit als eis te stellen voor het uitzetten van de strippenkaart? Zo neen,
waarom niet?
7. Nee. De keuze voor het tariefsysteem in het stads- en streekvervoer is aan de
concessieverleners en hun vervoerders. Er zijn door hen wel afspraken gemaakt dat bij
overstappen binnen 35 minuten de vaste voet niet opnieuw in rekening wordt
2 23 645, nr.172, bijlage 5
---
VENW/DGMO-2008/1973
gebracht. Daarnaast worden er door de concessieverleners en OV-bedrijven
proposities ontwikkeld waarbij, na het betalen van een vastrecht, een bij dat recht
behorende korting wordt verleend op de vaste voet en op de kilometerprijs.
8. Wat is uw mening over het bericht "Metroreiziger raakt gewond bij deurtjes,,3? Hoe
verhoudt dit zich tot uw uitspraak dat de strippenkaart alleen wordt uitgezet wanneer
er sprake is van een veilig product? Betekent dit, dat -zolang dergelijke incidenten zich
voordoen -de strippenkaart niet wordt uitgezet? Zo neen, waarom niet?
8. Ik betreur het dat er een reiziger gewond is geraakt door het gebruik van de poortjes.
Elk gesloten systeem kan leiden tot incidenten. Een dergelijk incident doet zich ook
wel eens voor bij een liftdeur, een draaideur of een draaihekje. Het gaat er om
vertrouwen te hebben dat dergelijke incidenten ook incidenten blijven. Dit zal ik
betrekken bij mijn besluit om de strippenkaart in de metro van Rotterdam uit te
zetten.
9. Is het u bekend dat de kaartcontrole niet of slechts zeer moeizaam verloopt met de
OV-chipcard? Wat gaat u hieraan doen?
9. De controleurs zijn uitgerust met apparatuur om de OV-chipkaart te controleren.
Kaartcontrole, de intensiteit daarvan en de "pakkans" zijn een verantwoordelijkheid
van de betrokken vervoerder. De vervoerders hebben mij laten weten dat de controle
van OV-chipkaarten door controlemedewerkers gewoon kan plaatsvinden. In de
Rotterdamse trams worden naast de controlemedewerkers inmiddels ook alle
conducteurs van controleapparatuur voorzien.
10. Is het u bekend dat bij een kleine schop of duw tegen de deurtjes van tourniquets op
metrostations in Rotterdam de deurtjes al open gaan? Is hier iets aan te doen?
10. Ja, dat is mij bekend. Dit betreft een bewust gekozen voorziening in het belang van de
veiligheid van de reizigers. Het gaat hier om de afweging tussen de veiligheid van de
reizigers (zie ook vraag 8) en de belemmering van een te gemakkelijke toegang. De
veiligheid van de reiziger weegt hierbij zwaarder dan het risico dat kwaadwillende
zwartrijden door de poortjes open te trappen. Deze voorziening is overigens ook op
last van de brandweer als extra beveiliging aangebracht. Zodra de druk op een poortje
te groot wordt, gaat het open. Hiermee wordt voorkomen dat er mensen tegen de
poortjes klem komen te zitten. Het is dus niet wenselijk hier iets aan te doen.
11. Is het u bekend dat reizigers klagen over de trage instap door deze poortjes? Zijn er
betere poortjes voorhanden die een snellere doorstroming mogelijk maken?
11. Ja, dat is mij bekend. Het is het gevolg van de huidige duale fase waarin de
strippenkaart en de OV-chipkaart geaccepteerd worden als vervoerbewijs. Zolang er
gebruik wordt gemaakt zowel van de strippenkaarten als van de OV-chipkaart kost de
3 http://www.ad.nl/rotterdam/2538513/Metroreiziger_raakt_gewond.html
---
VENW/DGMO-2008/1973
controle meer tijd, omdat reizigers met een papieren kaart gebruik moeten maken van
een stempelautomaat die voor de poortjes is geplaatst. Zodra alleen met de OV-
chipkaart wordt gereisd, is dit probleem opgelost. De poortjes hoeven dan namelijk
niet eerst te sluiten om de volgende reiziger, die heeft ingecheckt, te laten passeren.
12. Wanneer komen er kaartcontroleurs en veiligheidsbeambten in de Rotterdamse en
Amsterdamse metro, zodat het grote aantal zwartrijders af kan nemen en de veiligheid
en het comfort toe kunnen nemen, in het bijzonder in de avonduren?
12. Het is de verantwoordelijkheid van de decentrale overheden om over de inrichting en
de aanpak van de veiligheid te beslissen. Ik verwijs in dit verband mede naar het
Vervolg Aanvalsplan Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer (28 642, nr. 22) waarin ik
uitvoerig ben ingegaan op het avondtoezicht.
13. Wat zijn de jaarlijkse kosten als gevolg van zwartrijden in tram en metro?
13. De omvang van het zwartrijden wordt jaarlijks gemeten. Daarvoor verwijs ik naar de
monitor zwartrijden stads- en streekvervoer van juni 2008. Deze monitor treft u hierbij
aan. Inzicht in de kosten heb ik niet. Het bestrijden van zwartrijden is immers een
decentrale verantwoordelijkheid.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat