AutoRai

Mazda op de Autosalon van Parijs 2008

(10/3/2008)
Dit jaar blaakt de Mazda stand tijdens de Parijse Mondial de lâAutomobile van zelfvertrouwen, ingegeven door de Europese verkooprecords van het merk en de alsmaar groeiende populariteit van zijn nieuwste generatie modellen. Dit zelfvertrouwen vindt men onder meer terug in een milieuvriendelijke concept car, een facelift van de Mazda MX-5, een nieuwe geavanceerde common rail turbodieselmotor voor de Mazda6 en een nieuwe dieselmotor en enkele wijzigingen voor de Mazda2.

Mazda Kiyora - de schone stadsauto
De Mazda Kiyora, een kleine, vriendelijk ogende concept car, is bedoeld voor jonge stedelingen en laat zien in welke richting Mazda denkt als het gaat om kleine stadsautoâs voor de toekomst. De concept car beschikt over enkele voorzieningen die Mazda op dit moment ontwikkelt voor toepassing in de nabije toekomst, zoals een 1.3-liter DISI* motor van de nieuwe generatie, automatische transmissie en een stijve en lichtgewicht carrosserie voor een zeer laag verbruik en een lage uitstoot. De ontwerpers van de Kiyora hulden deze vernieuwende technologie in een verpakking die uiting geeft aan het thema van water in beweging en die tegelijkertijd zeer functioneel is.

De Mazda MX-5 Facelift â evolutie van Jinba Ittai In Parijs is een prominente plaats ingeruimd voor de facelift van Mazdaâs roadster, die meer dan ooit de harten van Europese autoliefhebbers sneller zal doen slaan. Dankzij aanpassingen aan componenten van de aandrijflijn wisten de ingenieurs het maximumtoerental te verhogen en het motorgeluid tijdens acceleratie te optimaliseren. Deze ingrepen zorgen samen met de nieuw geïntroduceerde zesversnellingsbak voor nog meer rijplezier dan voorheen. Dankzij een aangepaste voortrein is het rolcentrum verlaagd, waardoor de roadster nog beter op de weg ligt, wat het gevoel van Jinba Ittai, het âsamengaanâ van bestuurder en auto, verder versterkt. Het interieur van de Roadster Coupé werd stiller en het uitrustingsniveau van de gehele modellenserie werd verhoogd.

Mazda6 2.2 liter CiTD â hypermoderne diesel voor de Europese markt De nieuwe Mazda6 beschikt straks over een turbodiesel die binnen zijn klasse geen concurrenten kent. Dit toonbeeld van pure kracht en trekkracht is ook nog eens superzuinig, verfijnd en stil. Deze motor wordt leverbaar in drie versies (in Nederland in twee), in vermogen variërend van 125 tot 185 pk, en in trekkracht van 310 tot 400 Nm, en dat allemaal bij een verbruik van tussen de 5,5 en 5,7 liter brandstof per 100 km (CO2: 147 tot 152 g/km gecombineerd). Samen met de bestaande 2.0 liter CiTD common rail komt deze motor tegemoet aan de wensen van een breed Europees koperspubliek.

Mazda2 â nieuwe turbodiesel en kleine updates
De populaire Mazda2 zal in Europa nog meer tot de verbeelding van jonge consumenten gaan spreken. Het motorengamma is nu uitgebreid met een 1.6 liter CiTD common rail turbodiesel, die in combinatie met de lichtgewicht carrosserie en het uitgekiende onderstel deze kleine geweldenaar nog betere prestaties, meer rijplezier en een lager verbruik geeft. De motor produceert een maximumvermogen van 90 pk en een maximumkoppel van 205 Nm bij slechts 2.000 t/min en verbruikt slechts 4,2 liter brandstof per 100 km (CO2: 112 g/km gecombineerd). De Mazda2 werd zowel van buiten als van binnen op verschillende punten voorzien van kwaliteit- en comfortverhogende details: voor het exterieur een sportpakket en twee nieuwe lakkleuren, voor het interieur zilverkleurige accenten, nieuwe bekledingpanelen, stoelbekleding en tellers.