Mazda op de Autosalon van Parijs 2008
(10/3/2008)
Dit jaar blaakt de Mazda stand tijdens de Parijse Mondial de
lâAutomobile van zelfvertrouwen, ingegeven door de Europese
verkooprecords van het merk en de alsmaar groeiende populariteit van
zijn nieuwste generatie modellen. Dit zelfvertrouwen vindt men onder
meer terug in een milieuvriendelijke concept car, een facelift van de
Mazda MX-5, een nieuwe geavanceerde common rail turbodieselmotor voor
de Mazda6 en een nieuwe dieselmotor en enkele wijzigingen voor de
Mazda2.
Mazda Kiyora - de schone stadsauto
De Mazda Kiyora, een kleine, vriendelijk ogende concept car, is
bedoeld voor jonge stedelingen en laat zien in welke richting Mazda
denkt als het gaat om kleine stadsautoâs voor de toekomst. De concept
car beschikt over enkele voorzieningen die Mazda op dit moment
ontwikkelt voor toepassing in de nabije toekomst, zoals een 1.3-liter
DISI* motor van de nieuwe generatie, automatische transmissie en een
stijve en lichtgewicht carrosserie voor een zeer laag verbruik en een
lage uitstoot. De ontwerpers van de Kiyora hulden deze vernieuwende
technologie in een verpakking die uiting geeft aan het thema van water
in beweging en die tegelijkertijd zeer functioneel is.
De Mazda MX-5 Facelift â evolutie van Jinba Ittai
In Parijs is een prominente plaats ingeruimd voor de facelift van
Mazdaâs roadster, die meer dan ooit de harten van Europese
autoliefhebbers sneller zal doen slaan. Dankzij aanpassingen aan
componenten van de aandrijflijn wisten de ingenieurs het
maximumtoerental te verhogen en het motorgeluid tijdens acceleratie te
optimaliseren. Deze ingrepen zorgen samen met de nieuw
geïntroduceerde zesversnellingsbak voor nog meer rijplezier dan
voorheen. Dankzij een aangepaste voortrein is het rolcentrum verlaagd,
waardoor de roadster nog beter op de weg ligt, wat het gevoel van
Jinba Ittai, het âsamengaanâ van bestuurder en auto, verder versterkt.
Het interieur van de Roadster Coupé werd stiller en het
uitrustingsniveau van de gehele modellenserie werd verhoogd.
Mazda6 2.2 liter CiTD â hypermoderne diesel voor de Europese markt
De nieuwe Mazda6 beschikt straks over een turbodiesel die binnen zijn
klasse geen concurrenten kent. Dit toonbeeld van pure kracht en
trekkracht is ook nog eens superzuinig, verfijnd en stil. Deze motor
wordt leverbaar in drie versies (in Nederland in twee), in vermogen
variërend van 125 tot 185 pk, en in trekkracht van 310 tot 400 Nm, en
dat allemaal bij een verbruik van tussen de 5,5 en 5,7 liter brandstof
per 100 km (CO2: 147 tot 152 g/km gecombineerd). Samen met de
bestaande 2.0 liter CiTD common rail komt deze motor tegemoet aan de
wensen van een breed Europees koperspubliek.
Mazda2 â nieuwe turbodiesel en kleine updates
De populaire Mazda2 zal in Europa nog meer tot de verbeelding van
jonge consumenten gaan spreken. Het motorengamma is nu uitgebreid met
een 1.6 liter CiTD common rail turbodiesel, die in combinatie met de
lichtgewicht carrosserie en het uitgekiende onderstel deze kleine
geweldenaar nog betere prestaties, meer rijplezier en een lager
verbruik geeft. De motor produceert een maximumvermogen van 90 pk en
een maximumkoppel van 205 Nm bij slechts 2.000 t/min en verbruikt
slechts 4,2 liter brandstof per 100 km (CO2: 112 g/km gecombineerd).
De Mazda2 werd zowel van buiten als van binnen op verschillende punten
voorzien van kwaliteit- en comfortverhogende details: voor het
exterieur een sportpakket en twee nieuwe lakkleuren, voor het
interieur zilverkleurige accenten, nieuwe bekledingpanelen,
stoelbekleding en tellers.
AutoRai