Meldingen en klachten dragen bij aan beter functionerende gemeente
De gemeente registreert meldingen en klachten van bewoners. Dat
gebeurt op het Stadhuis maar ook op alle gemeentelijke wijkposten. Op
16 september kwam bij de gemeente de 50.000e melding binnen sinds
1 januari 2005. Was het aantal meldingen en klachten dat bij de
gemeente binnenkwam in 2005 nog 7.000, inmiddels is dit gegroeid tot
15.000 in 2007. Een groei waarmee duidelijk wordt dat de bewoners van
Zoetermeer steeds beter weten waar zij hun meldingen en klachten
terechtkunnen.
Ook bij een groeiend aantal meldingen blijft de gemeente ruim 85% van
de meldingen en klachten binnen 14 dagen afhandelen en de melders
informeren over de afhandeling. Uiteraard profiteren de overige
bewoners ook, want er worden nu zaken verbeterd en aangepast waar
iedereen baat bij heeft. Een opnieuw getegeld fietspad doet elke
gebruiker goed. Een herstelde lantaarn op een stille plek geeft een
veilig(er) gevoel.
Belangrijk te weten is dat meldingen en klachten gaan over alle
werkterreinen van de gemeente. Deze informatie gebruikt de gemeenten
om verbeteringen aan te brengen in de werkwijze van het gemeentelijk
apparaat. Een voorbeeld hiervan is dat steeds meer gemeentelijke
afdelingen een kwaliteitscoördinator binnen de afdeling hebben benoemd
om korte lijnen met de melders en klagers te hebben. Dat komt van pas
bij aanvullende vragen van melders over de voortgang van de
afhandeling of over de afgehandelde melding.
Wat voor soort meldingen komen er nu voornamelijk binnen? De meest
voorkomende meldingen gaan over overlast in allerlei vormen (ruim 3200
tot nu toe in 2008), groenvoorzieningen (ruim 1800 in 2008 en openbare
verlichting (ruim 1700 in 2008).
Wethouder Patrick van Domburg onderstreept het belang van een goed
meldingen- en klachtensysteem. `Dankzij de oplettendheid van de
Zoetermeerse inwoners kan de gemeente veel sneller en beter reageren
op misstanden en op bijvoorbeeld onveilige situaties. Daar profiteert
uiteindelijk iedereen van.'
Zoetermeerders kunnen op allerlei manieren meldingen en klachten
blijven indienen. Via het formulier op de website of met een email aan
meldingenenklachten@zoetermeer.nl of per brief aan Postbus 15, 2700 AA
Zoetermeer of bij de receptie in de centrale publiekshal en op de
wijkposten of per telefoon via 14079 of (gratis) 0800-3469000 tijdens
kantoortijden.
Gemeente Zoetermeer