Gemeente Zoetermeer

Meldingen en klachten dragen bij aan beter functionerende gemeente

De gemeente registreert meldingen en klachten van bewoners. Dat gebeurt op het Stadhuis maar ook op alle gemeentelijke wijkposten. Op 16 september kwam bij de gemeente de 50.000e melding binnen sinds
1 januari 2005. Was het aantal meldingen en klachten dat bij de gemeente binnenkwam in 2005 nog 7.000, inmiddels is dit gegroeid tot 15.000 in 2007. Een groei waarmee duidelijk wordt dat de bewoners van Zoetermeer steeds beter weten waar zij hun meldingen en klachten terechtkunnen.

Ook bij een groeiend aantal meldingen blijft de gemeente ruim 85% van de meldingen en klachten binnen 14 dagen afhandelen en de melders informeren over de afhandeling. Uiteraard profiteren de overige bewoners ook, want er worden nu zaken verbeterd en aangepast waar iedereen baat bij heeft. Een opnieuw getegeld fietspad doet elke gebruiker goed. Een herstelde lantaarn op een stille plek geeft een veilig(er) gevoel.

Belangrijk te weten is dat meldingen en klachten gaan over alle werkterreinen van de gemeente. Deze informatie gebruikt de gemeenten om verbeteringen aan te brengen in de werkwijze van het gemeentelijk apparaat. Een voorbeeld hiervan is dat steeds meer gemeentelijke afdelingen een kwaliteitscoördinator binnen de afdeling hebben benoemd om korte lijnen met de melders en klagers te hebben. Dat komt van pas bij aanvullende vragen van melders over de voortgang van de afhandeling of over de afgehandelde melding.

Wat voor soort meldingen komen er nu voornamelijk binnen? De meest voorkomende meldingen gaan over overlast in allerlei vormen (ruim 3200 tot nu toe in 2008), groenvoorzieningen (ruim 1800 in 2008 en openbare verlichting (ruim 1700 in 2008).

Wethouder Patrick van Domburg onderstreept het belang van een goed meldingen- en klachtensysteem. `Dankzij de oplettendheid van de Zoetermeerse inwoners kan de gemeente veel sneller en beter reageren op misstanden en op bijvoorbeeld onveilige situaties. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van.'

Zoetermeerders kunnen op allerlei manieren meldingen en klachten blijven indienen. Via het formulier op de website of met een email aan meldingenenklachten@zoetermeer.nl of per brief aan Postbus 15, 2700 AA Zoetermeer of bij de receptie in de centrale publiekshal en op de wijkposten of per telefoon via 14079 of (gratis) 0800-3469000 tijdens kantoortijden.