Erasmus Universiteit Rotterdam

Promotie Drs. H. Klein

Titel proefschrift
Poverty Allevation through Sustainable Strategic Bussiness Models: Essays on Poverty Allevation as a Business Strategy
---

Promotors:
Prof.dr. H.R. Commandeur

---

Co-promotors:
Dr. E. Verwaal

Datum
03 oktober 2008 13:30

---

Locatie:
Woudestein, Forumzaal

---

Faculteit
Faculteit der Economische Wetenschappen (FEW)

Bedrijfssucces en armoedebestrijding gaan hand in hand

Als bedrijven winst kunnen maken terwijl ook de levensstandaard van de armen duidelijk toeneemt, hebben beide partijen daar duidelijk voordeel van. Juist door het winststreven van commerciële bedrijven kunnen rendabele initiatieven leiden tot nieuwe investeringen, innovatie en uitbreiding. Dit stelt Martin Klein in zijn proefschrift Armoedebestrijding als Bedrijfsstrategie. De benadering waarbij de private sector de armen opneemt als producent en consument staat bekend als de base-of-the-pyramid benadering. Klein ontwikkelde onder meer een model voor de organisatie en het management van winstgevende bedrijven die zich richten op armen. Hij promoveert vrijdag 3 oktober 2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Klein analyseerde hoe commerciële bedrijven de armste mensen (met een koopkracht van maximaal $2 per dag ) in de wereld als consumenten, producenten, klanten, leveranciers en/of distributeurs in hun bedrijfsvoering kunnen betrekken. Als bedrijven winst kunnen maken terwijl ook de levensstandaard van de armen significant toeneemt, levert dat een belangrijke win-win situatie op. Hij verzamelde samen met NGO's, ontwikkelingsorganisaties en microfinancieringsinstellingen een unieke dataset van ondernemingen die actief zijn in base-of-the-pyramid markten in ruim honderd landen. Juist door het winststreven van commerciële bedrijven kunnen rendabele initiatieven leiden tot nieuwe investeringen, innovatie en uitbreiding. En dat betekent meer werkgelegenheid, meer lokale capaciteit en meer keus in producten en diensten voor armen.

Succesvol ondernemen in gebieden met economisch zwakke markten vraagt om innovaties in de bedrijfslogica, concludeert Klein op basis van de data die hij verzamelde. Het werken in de base-of-pyramid vergt bovendien, in vergelijking tot markten met hogere inkomens, een nieuwe manier van denken door managers en ondernemers. Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven die sociale en ecologische kwesties opnemen in hun bedrijfsvoering daarvoor van de omgeving veel waardering krijgen. Met name bij sociale kwesties vertaalt zich dat ook direct in winst voor het bedrijf. Sociaal goed doen komt daarom centraal te staan in het bedrijfsmodel.

Het onderzoek van Martin Klein is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl