Promotie Drs. H. Klein
Titel proefschrift
Poverty Allevation through Sustainable Strategic Bussiness Models:
Essays on Poverty Allevation as a Business Strategy
---
Promotors:
Prof.dr. H.R. Commandeur
---
Co-promotors:
Dr. E. Verwaal
Datum
03 oktober 2008 13:30
---
Locatie:
Woudestein, Forumzaal
---
Faculteit
Faculteit der Economische Wetenschappen (FEW)
Bedrijfssucces en armoedebestrijding gaan hand in hand
Als bedrijven winst kunnen maken terwijl ook de levensstandaard van de
armen duidelijk toeneemt, hebben beide partijen daar duidelijk
voordeel van. Juist door het winststreven van commerciële bedrijven
kunnen rendabele initiatieven leiden tot nieuwe investeringen,
innovatie en uitbreiding. Dit stelt Martin Klein in zijn proefschrift
Armoedebestrijding als Bedrijfsstrategie. De benadering waarbij de
private sector de armen opneemt als producent en consument staat
bekend als de base-of-the-pyramid benadering. Klein ontwikkelde onder
meer een model voor de organisatie en het management van winstgevende
bedrijven die zich richten op armen. Hij promoveert vrijdag 3 oktober
2008 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Klein analyseerde hoe commerciële bedrijven de armste mensen (met een
koopkracht van maximaal $2 per dag ) in de wereld als consumenten,
producenten, klanten, leveranciers en/of distributeurs in hun
bedrijfsvoering kunnen betrekken. Als bedrijven winst kunnen maken
terwijl ook de levensstandaard van de armen significant toeneemt,
levert dat een belangrijke win-win situatie op. Hij verzamelde samen
met NGO's, ontwikkelingsorganisaties en microfinancieringsinstellingen
een unieke dataset van ondernemingen die actief zijn in
base-of-the-pyramid markten in ruim honderd landen. Juist door het
winststreven van commerciële bedrijven kunnen rendabele initiatieven
leiden tot nieuwe investeringen, innovatie en uitbreiding. En dat
betekent meer werkgelegenheid, meer lokale capaciteit en meer keus in
producten en diensten voor armen.
Succesvol ondernemen in gebieden met economisch zwakke markten vraagt
om innovaties in de bedrijfslogica, concludeert Klein op basis van de
data die hij verzamelde. Het werken in de base-of-pyramid vergt
bovendien, in vergelijking tot markten met hogere inkomens, een nieuwe
manier van denken door managers en ondernemers.
Uit het onderzoek blijkt ook dat bedrijven die sociale en ecologische
kwesties opnemen in hun bedrijfsvoering daarvoor van de omgeving veel
waardering krijgen. Met name bij sociale kwesties vertaalt zich dat
ook direct in winst voor het bedrijf. Sociaal goed doen komt daarom
centraal te staan in het bedrijfsmodel.
Het onderzoek van Martin Klein is verricht in het Erasmus Research
Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende
onderzoeksschool van Rotterdam School of Management/ Erasmus
University en de Faculteit der Economische Wetenschappen. Aan ERIM
zijn ruim 300 onderzoekers verbonden. ERIM organiseert tevens het
Erasmus Doctoral Programme in Business and Management voor de
opleiding van jonge, veelbelovende wetenschappers. www.erim.eur.nl
Erasmus Universiteit Rotterdam