Circuit Park Zandvoort


---

Zandvoort openingsrace A1GP World Cup of Motorsport

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Het nieuwe seizoen van de A1GP World Cup of Motorsport Powered by Ferrari zal op Circuit Park Zandvoort van start gaan. In tegenstelling tot eerdere plannen, waarbij de openingsrace op het Italiaanse circuit van Mugello zou plaats vinden, heeft de A1GP-organisatie besloten om het vierde raceseizoen van de sensationele formulewagenserie op 3, 4 en 5 oktober in Zandvoort aan te vangen.

Het A1GP-publiek dat een bezoek brengt aan Zandvoort kan zich opmaken voor een spektakelevenement. Niet alleen is het de enige raceklasse ter wereld waar landenteams tegen elkaar strijden, maar ook voor alle teams zijn de auto's gelijkwaardig. Voor het eerst in de historie van de A1GP World Cup of Motorsport zal worden gestreden met meer dan twintig identieke A1GP Powered by Ferrari bolides. Het chassis van de nieuwe raceauto is gebaseerd op de F2004, de Formule 1 auto waar Michael Schumacher voor de zevende maal een wereldkampioenschap wist te winnen. De A1GP auto zal worden aangedreven door een 600pk sterke Ferrari V8 motor. Een andere primeur voor de serie is de komst van Michelin als officiële bandenleverancier van de internationale raceserie.

Foto: Chris Schotanus,. Essay Produkties

Meer spektakel op het circuit
Ook op sportief gebied zal met ingang van de race op Circuit Park Zandvoort veel voor de deelnemende teams veranderen. Zo zijn de kwalificatie sessies ingekort naar een lengte van 10 minuten. Dit betekent dat alle A1GP teams binnen 10 minuten hun snelle ronde moeten klokken. De eerste twee kwalificatie segmenten zijn bepalend voor de startopstelling van de sprintrace. Op basis van de tijden uit het derde en het vierde segment zal de startopstelling voor de hoofdrace worden bepaald. Omdat per segment slechts één tijd gezet mag worden, is de druk voor zowel teams als rijders erg groot. Immers, een foutje kan al leiden tot een slechte startpositie.

Pitstop tijdens sprintrace
De sprintrace duurt in het nieuwe seizoen 24 minuten plus een ronde en kent een rollende start. De race is daarmee vijf minuten langer dan vorig seizoen. Tevens zullen de teams nu ook tijdens de sprintrace een verplichte pitstop moeten maken, wat de actie niet alleen tot de baan beperkt. De hoofdrace, met een staande start, blijft ongewijzigd met een lengte van 69 minuten en een ronde. Tijdens deze hoofdrace zullen twee verplichte pitstops gemaakt moeten worden. De puntentelling voor de hoofdrace, met punten voor de beste tien geklasseerde teams, blijft ongewijzigd, terwijl in de sprintrace de top acht punten krijgen toegekend.

Foto: A1GP World Cup of Motorsport

Onthulling van geheimen
Omdat alle A1GP Powered by Ferrari bolides gelijkwaardig zijn, zullen de coureur en het team het verschil moeten maken. Met een aanpassing in het A1GP-reglement zullen nu ook technische geheimen rond de afstelling bekend worden gemaakt. Na afloop van elke training en kwalificatie wordt informatie over de snelheid, acceleratie, remmen en de hoek van het stuurwiel van het snelste team met alle overige teams gedeeld. Monteurs van teams die op dat moment in de achterhoede staan kunnen deze gegevens gebruiken om de eigen auto te verbeteren. Met deze beslissing zijn naast de identieke raceauto's ook de afstellingen bijna hetzelfde en zal de focus nog meer gericht worden op de rijderscapaciteit van de coureur.

A1 Team Nederland
Net als voorgaande jaren zal ook nu A1 Team Nederland deelnemen aan de A1GP World Cup of Motorsport. Met meerdere podiumposities op zak, waaronder op Circuit Park Zandvoort, maakt A1 Team Nederland zich op voor het nieuwe seizoen. Ondanks dat de rijdersbezetting nog niet bekend is en A1 Team Nederland in gesprek is met enkele grote talenten uit de Nederlandse autosport, lijken de Zandvoortse duinen ook dit jaar weer oranje te kleuren. Zal ook dit jaar weer het gejuich van het publiek uitstijgen boven het gebrul van de fraaie Ferrari V8 motor? Ervaar het zelf tijdens de A1GP World Cup of Motorsport op Circuit Park Zandvoort!

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Aantrekkelijk bijprogramma
Naast de spectaculaire A1GP races wordt het publiek getrakteerd op een bijzonder aantrekkelijk bijprogramma. Met zindere races in de Samsung BMW 130i Cup, de Formido Swift Cup, de Benelux Racing League en de Dutch Supercar Challenge hoeft het publiek zich geen moment te vervelen.

Samsung BMW 130i Cup
In de Samsung BMW 130i Cup lijkt het team van Coronel McGregor Racing af te stevenen op de titel. De grote vraag is echter wie van de twee rijders (Tim Coronel en Bas Schothorst) daadwerkelijk kampioen wordt. Maar ook opponenten als Jan Joris Verheul, WTCC-coureur Duncan Huisman en Certainty Racing-talent Luuk Glansdorp kunnen tijdens de A1GP World Cup of Motorsport voor een leuke verrassing zorgen.

Formido Swift Cup
Voor fans van het Dutch Power Pack is de Formido Swift Cup geen onbekende raceserie meer. Meer dan 25 coureurs verschijnen aan de start in deze beginnersklasse, waar de gevechten heftig maar fair zijn. De spanning in het kampioenschap is om te snijden, daar het verschil tussen de leider Sandra Douma en de op de vierde positie liggende Karel Verspaget slechts elf punten bedraagt. Op een gedeelde twee positie staan Jeroen den Boer en Hans Bos met elk slechts een punt achterstand op Douma.

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Benelux Racing League
Smaakmaker op veel evenementen is de Benelux Racing League. Met meer dan twintig gelijkwaardige silhouette auto's gaan mannen als Donald Molenaar, Sandor van Es, Nelson van der Pol, Phil Bastiaans en Donny Crevels de strijd met elkaar aan in twee wedstrijden over twaalf ronden. Naast de grote BRL V6 divisie komt ook de 240pk sterke BRL Light klasse in actie op Circuit Park Zandvoort.

Dutch Supercar Challenge
Het publiek komt ongetwijfeld ogen en oren te kort bij de wedstrijden van de Dutch Supercar Challenge. Na een periode van afwezigheid zullen grote "kannonen" als de Audi TT-R DTM, Marcos LM 600, Mosler MT 900, Dodge Viper STR-10, V8 Star en de Porsche GT3 weer voor het nodige vuurwerk zorgen op het Zandvoortse asfalt. Ook de inmiddels bekende Supersport en Sport divisies staan tijdens de A1GP World Cup of Motorosport op het programma.

Foto: A1GP World Cup of Motorsport

Kaarten
Bezoekers kunnen vanaf diverse locaties op Circuit Park Zandvoort de sensationele gevechten van dichtbij meemaken. Een duinkaart voor zondag 5 oktober kost EUR 30,00. Een weekend-duinkaart, met drie dagen toegang tot het duinterrein kost EUR 40,00.

Brons
In het duinterrein zijn ook tribuneplaatsen beschikbaar. Deze zijn te bestellen in de BRONS categorie en kosten EUR 45,00 (zondag 5 oktober) en EUR 60,00 (hele weekend).

Zilver
Zilverkaarten bieden naast toegang tot het duinterrein ook een tribuneplaats op de paddock. De races kunnen gevolgd worden via een groot videoscherm bij de tribune en ook een wandeling langs de raceteams in het rennerskwartier op de Bavaria Paddock bestaat tot de mogelijkheden. In de ZILVER categorie kosten de toegangsbewijzen EUR 75,00 (zondag 5 oktober) en EUR 90,00 (hele weekend).

Goud
Racefans die de start van dichtbij willen meemaken, de pitstops willen zien en een bezoek willen brengen aan het rennerskwartier waar de A1GP teams gevestigd zijn, kunnen een GOUD ticket kopen. Het ticket geeft rechts op een zitplaats op de tribune langs het rechte eind, het duinterrein, de Bavaria Paddock en de A1GP Paddock. Tevens staat tegenover de tribune een groot videoscherm waardoor men niets van de actie elders op het circuit hoeft te missen. Tickets zijn verkrijgbaar voor EUR 140,00 (zondag 5 oktober) en EUR 150,00 (hele weekend).

Alle kaarten voor de A1GP World Cup of Motorsport op Circuit Park Zandvoort zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via deze link, via het Ticket CallCentre (0900-9000 500) en bij de 400 winkels van Primera.

IFRAME: http://ads.cpz.nl/abmw.aspx?z=4&isframe=true&autorotate=true

© Copyright 2008 Circuit Park Zandvoort. ® All rights reserved. | Privacy Policy