---
Zandvoort openingsrace A1GP World Cup of Motorsport
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Het nieuwe seizoen van de A1GP World Cup of Motorsport Powered by
Ferrari zal op Circuit Park Zandvoort van start gaan. In tegenstelling
tot eerdere plannen, waarbij de openingsrace op het Italiaanse circuit
van Mugello zou plaats vinden, heeft de A1GP-organisatie besloten om
het vierde raceseizoen van de sensationele formulewagenserie op 3, 4
en 5 oktober in Zandvoort aan te vangen.
Het A1GP-publiek dat een bezoek brengt aan Zandvoort kan zich opmaken
voor een spektakelevenement. Niet alleen is het de enige raceklasse
ter wereld waar landenteams tegen elkaar strijden, maar ook voor alle
teams zijn de auto's gelijkwaardig. Voor het eerst in de historie van
de A1GP World Cup of Motorsport zal worden gestreden met meer dan
twintig identieke A1GP Powered by Ferrari bolides. Het chassis van de
nieuwe raceauto is gebaseerd op de F2004, de Formule 1 auto waar
Michael Schumacher voor de zevende maal een wereldkampioenschap wist
te winnen. De A1GP auto zal worden aangedreven door een 600pk sterke
Ferrari V8 motor. Een andere primeur voor de serie is de komst van
Michelin als officiële bandenleverancier van de internationale
raceserie.
Foto: Chris Schotanus,. Essay Produkties
Meer spektakel op het circuit
Ook op sportief gebied zal met ingang van de race op Circuit Park
Zandvoort veel voor de deelnemende teams veranderen. Zo zijn de
kwalificatie sessies ingekort naar een lengte van 10 minuten. Dit
betekent dat alle A1GP teams binnen 10 minuten hun snelle ronde moeten
klokken. De eerste twee kwalificatie segmenten zijn bepalend voor de
startopstelling van de sprintrace. Op basis van de tijden uit het
derde en het vierde segment zal de startopstelling voor de hoofdrace
worden bepaald. Omdat per segment slechts één tijd gezet mag worden,
is de druk voor zowel teams als rijders erg groot. Immers, een foutje
kan al leiden tot een slechte startpositie.
Pitstop tijdens sprintrace
De sprintrace duurt in het nieuwe seizoen 24 minuten plus een ronde en
kent een rollende start. De race is daarmee vijf minuten langer dan
vorig seizoen. Tevens zullen de teams nu ook tijdens de sprintrace een
verplichte pitstop moeten maken, wat de actie niet alleen tot de baan
beperkt. De hoofdrace, met een staande start, blijft ongewijzigd met
een lengte van 69 minuten en een ronde. Tijdens deze hoofdrace zullen
twee verplichte pitstops gemaakt moeten worden. De puntentelling voor
de hoofdrace, met punten voor de beste tien geklasseerde teams, blijft
ongewijzigd, terwijl in de sprintrace de top acht punten krijgen
toegekend.
Foto: A1GP World Cup of Motorsport
Onthulling van geheimen
Omdat alle A1GP Powered by Ferrari bolides gelijkwaardig zijn, zullen
de coureur en het team het verschil moeten maken. Met een aanpassing
in het A1GP-reglement zullen nu ook technische geheimen rond de
afstelling bekend worden gemaakt. Na afloop van elke training en
kwalificatie wordt informatie over de snelheid, acceleratie, remmen en
de hoek van het stuurwiel van het snelste team met alle overige teams
gedeeld. Monteurs van teams die op dat moment in de achterhoede staan
kunnen deze gegevens gebruiken om de eigen auto te verbeteren. Met
deze beslissing zijn naast de identieke raceauto's ook de afstellingen
bijna hetzelfde en zal de focus nog meer gericht worden op de
rijderscapaciteit van de coureur.
A1 Team Nederland
Net als voorgaande jaren zal ook nu A1 Team Nederland deelnemen aan de
A1GP World Cup of Motorsport. Met meerdere podiumposities op zak,
waaronder op Circuit Park Zandvoort, maakt A1 Team Nederland zich op
voor het nieuwe seizoen. Ondanks dat de rijdersbezetting nog niet
bekend is en A1 Team Nederland in gesprek is met enkele grote talenten
uit de Nederlandse autosport, lijken de Zandvoortse duinen ook dit
jaar weer oranje te kleuren. Zal ook dit jaar weer het gejuich van het
publiek uitstijgen boven het gebrul van de fraaie Ferrari V8 motor?
Ervaar het zelf tijdens de A1GP World Cup of Motorsport op Circuit
Park Zandvoort!
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Aantrekkelijk bijprogramma
Naast de spectaculaire A1GP races wordt het publiek getrakteerd op een
bijzonder aantrekkelijk bijprogramma. Met zindere races in de Samsung
BMW 130i Cup, de Formido Swift Cup, de Benelux Racing League en de
Dutch Supercar Challenge hoeft het publiek zich geen moment te
vervelen.
Samsung BMW 130i Cup
In de Samsung BMW 130i Cup lijkt het team van Coronel McGregor Racing
af te stevenen op de titel. De grote vraag is echter wie van de twee
rijders (Tim Coronel en Bas Schothorst) daadwerkelijk kampioen wordt.
Maar ook opponenten als Jan Joris Verheul, WTCC-coureur Duncan Huisman
en Certainty Racing-talent Luuk Glansdorp kunnen tijdens de A1GP World
Cup of Motorsport voor een leuke verrassing zorgen.
Formido Swift Cup
Voor fans van het Dutch Power Pack is de Formido Swift Cup geen
onbekende raceserie meer. Meer dan 25 coureurs verschijnen aan de
start in deze beginnersklasse, waar de gevechten heftig maar fair
zijn. De spanning in het kampioenschap is om te snijden, daar het
verschil tussen de leider Sandra Douma en de op de vierde positie
liggende Karel Verspaget slechts elf punten bedraagt. Op een gedeelde
twee positie staan Jeroen den Boer en Hans Bos met elk slechts een
punt achterstand op Douma.
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Benelux Racing League
Smaakmaker op veel evenementen is de Benelux Racing League. Met meer
dan twintig gelijkwaardige silhouette auto's gaan mannen als Donald
Molenaar, Sandor van Es, Nelson van der Pol, Phil Bastiaans en Donny
Crevels de strijd met elkaar aan in twee wedstrijden over twaalf
ronden. Naast de grote BRL V6 divisie komt ook de 240pk sterke BRL
Light klasse in actie op Circuit Park Zandvoort.
Dutch Supercar Challenge
Het publiek komt ongetwijfeld ogen en oren te kort bij de wedstrijden
van de Dutch Supercar Challenge. Na een periode van afwezigheid zullen
grote "kannonen" als de Audi TT-R DTM, Marcos LM 600, Mosler MT 900,
Dodge Viper STR-10, V8 Star en de Porsche GT3 weer voor het nodige
vuurwerk zorgen op het Zandvoortse asfalt. Ook de inmiddels bekende
Supersport en Sport divisies staan tijdens de A1GP World Cup of
Motorosport op het programma.
Foto: A1GP World Cup of Motorsport
Kaarten
Bezoekers kunnen vanaf diverse locaties op Circuit Park Zandvoort de
sensationele gevechten van dichtbij meemaken. Een duinkaart voor
zondag 5 oktober kost EUR 30,00. Een weekend-duinkaart, met drie dagen
toegang tot het duinterrein kost EUR 40,00.
Brons
In het duinterrein zijn ook tribuneplaatsen beschikbaar. Deze zijn te
bestellen in de BRONS categorie en kosten EUR 45,00 (zondag 5 oktober)
en EUR 60,00 (hele weekend).
Zilver
Zilverkaarten bieden naast toegang tot het duinterrein ook een
tribuneplaats op de paddock. De races kunnen gevolgd worden via een
groot videoscherm bij de tribune en ook een wandeling langs de
raceteams in het rennerskwartier op de Bavaria Paddock bestaat tot de
mogelijkheden. In de ZILVER categorie kosten de toegangsbewijzen EUR
75,00 (zondag 5 oktober) en EUR 90,00 (hele weekend).
Goud
Racefans die de start van dichtbij willen meemaken, de pitstops willen
zien en een bezoek willen brengen aan het rennerskwartier waar de A1GP
teams gevestigd zijn, kunnen een GOUD ticket kopen. Het ticket geeft
rechts op een zitplaats op de tribune langs het rechte eind, het
duinterrein, de Bavaria Paddock en de A1GP Paddock. Tevens staat
tegenover de tribune een groot videoscherm waardoor men niets van de
actie elders op het circuit hoeft te missen. Tickets zijn verkrijgbaar
voor EUR 140,00 (zondag 5 oktober) en EUR 150,00 (hele weekend).
Alle kaarten voor de A1GP World Cup of Motorsport op Circuit Park
Zandvoort zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via deze link, via het
Ticket CallCentre (0900-9000 500) en bij de 400 winkels van Primera.
IFRAME: http://ads.cpz.nl/abmw.aspx?z=4&isframe=true&autorotate=true
© Copyright 2008 Circuit Park Zandvoort. ® All rights reserved. |
Privacy Policy
Circuit Park Zandvoort