Gemeente Amstelveen
Hinder in Amstelveen begrensd door selectieve groei op Schiphol tot 2020
Op 1 oktober 2008 heeft de heer Alders het gezamenlijke advies van vertegenwoordigers van omwonenden, lokale en regionale bestuurders, het rijk en de luchtvaartsector over de toekomst van de luchtvaart op Schiphol gepresenteerd aan de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM. Het uitgangspunt is dat de groei van Schiphol aan strenge voorwaarden wordt verbonden. Het gevolg hiervan is dat voor Amstelveen de hinder per saldo niet toeneemt en mogelijk zelfs vermindert. Wethouder Pols van regionale ontwikkeling nam namens Amstelveen deel aan de Tafel van Alders. Hij staat achter het advies.
Een gezonde luchtvaartsector is van belang voor de economie en werkgelegenheid op lokaal, regionaal en landelijk niveau. Aan de andere kant ervaren veel inwoners van Amstel-veen en andere gemeenten hinder van de luchthaven. Het advies gaat uit van een selectie-ve ontwikkeling van Schiphol. Dat wil zeggen dat de knooppuntfunctie behouden blijft. Het netwerk van Europese, intercontinentale en vrachtvluchten kan zich verder ontwikkelen. Voor niet-knooppuntgebonden verkeer zoals vakantievluchten wordt de inzet van regionale luchthavens onderzocht.
Balans groei en milieu
De groei van Schiphol wordt gekoppeld aan hinderbeperkende maatregelen. Het uitgangspunt is dat de milieuwinst die daardoor wordt behaald, gelijk wordt verdeeld over de lucht-haven en de omgeving. Op dit moment mag Schiphol groeien tot 480.000 vliegbewegin-gen. De totale beschikbare milieuruimte op Schiphol is circa 540.000 vliegbewegingen. Tot 2020 wordt deze milieuruimte niet volledig benut. Het verschil tussen 480.000 en 540.000 is 50/50 verdeeld. De helft van de beschikbare ruimte komt ten goede van de omgeving en de luchtvaartsector mag de andere helft benutten. Dit betekent dat er een maximum is ge-steld van 510.000 vliegbewegingen. Voor de toekomst dient het principe van een 50/50 verdeling als uitgangspunt. Voor de nacht (23:00 tot 7:00 uur) is de milieuruimte ook naar beneden bijgesteld, van 34.000 naar 32.000. Belangrijke hinderbeperkende maatregelen zijn afspraken over het introduceren van geluidsarme glijvluchten in de avond, met uitbrei-ding naar overdag en minder spreiding van vliegtuigen door het toepassen van de 'vaste bochtstraal' techniek.
Ondanks de hinderbeperkende maatregelen en de beperking van de groei blijven er gebieden waar de hinder niet weggenomen kan worden. De Schiphol Group, het Rijk en de provincie Noord-Holland hebben een stichting opgericht die projecten van gemeenten beoordeelt die de leefkwaliteit in deze gebieden ten goede komen. Voor de realisatie is in twee fasen in totaal ¤ 60.000.000,00 beschikbaar.
127 02102008 Uitkomsten Aldersadvies voor Amstelveen.doc
F007©ICT
Nieuw normen en handhavingstelsel
Op verzoek van de Tweede Kamer is gezocht naar een normen en handhavingssysteem dat beter uitlegbaar en hanteerbaar is en niet leidt tot ongewenste bijwerkingen. Het huidige handhavingsysteem is onvoldoende begrijpelijk voor de omgeving, biedt onvoldoende mo-gelijkheden om de hinderbeperkende maatregelen uit te voeren en de afgesproken groei te kunnen accommoderen binnen de toegestane milieuruimte. Daarom is afgesproken tussen 2010 en 2012 een nieuw systeem te testen dat is gebaseerd op strikt preferentieel vliegen in combinatie met normen voor het aantal vliegbewegingen en de omvang van de milieuef-fecten. Daarin wordt geëxperimenteerd met een vooraf vastgestelde rangorde van start- en landingsbanen, waarvan alleen wordt afgeweken als gevolg van weersomstandigheden of calamiteiten. Ter controle wordt het aantal geluidsmeetpunten uitgebreid. Pas wanneer blijkt dat dit systeem afdoende bescherming biedt voor omwonenden, handhaafbaar is en voor alle partijen werkbaar is, wordt het ingevoerd. Tot die tijd blijft het huidige systeem van kracht.
Schiphol groeit, gevolgen voor Amstelveen beperkt
Het stellen van een plafond aan de groei en het uitgangspunt dat het verkeer wordt afgehandeld op de banen die het minste geluidsoverlast geven betekent dat de hinder in Am-stelveen per saldo niet toeneemt. De Buitenveldertbaan is en blijft de minst gebruikte baan. Onder normale omstandigheden blijft het gebruik van de Buitenveldertbaan onge-veer op het huidige niveau (2007/2008) en neemt mogelijk zelfs af. Het gebruik van de Buitenveldertbaan tot 2020 komt daarmee op een lager niveau dan eerder was afgespro-ken.
Ook het aantal starts op de Aalsmeerbaan wordt minder dan eerder was afgesproken, wat gunstig is voor Westwijk en Nes aan de Amstel. Om de hinder verder te beperken start een onderzoek naar een nieuwe uitvliegroute, zodat Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer minder hinder ondervinden. Hierdoor zal de spreiding van vliegtuigen over de regio afnemen.
Omgeving
In het advies zijn ook afspraken gemaakt over het investeren in de omgeving. In Amstelveen ondervindt onder andere Uilenstede veel hinder van de Buitenveldertbaan. De ge-meente zet in op verbetering van de leefkwaliteit door een integrale aanpak van de leefomgeving in aanvulling op de huidige herstructureringsplannen. Amstelveen mag een project indienden om de kwaliteit van de leefomgeving in Uilenstede te verbeteren bij de stichting die de beschikbare fondsen verdeelt. Het is de bedoeling dat het project rond 2012 is gerealiseerd.
De bouwbeperkingen die nu gelden voor het A9-gebied zullen opgeheven worden. Ook wordt onderzocht of het zogenaamde uitsluitingsgebied Noorder Legmeerpolder (de Scheg) vrijgegeven kan worden voor ontwikkeling. Amstelveen krijgt hierdoor ruimte om woning-bouw te plegen, zodat beter aan de vraag naar woonruimte kan worden voldaan.
Amstelveen heeft met het Rijk en de Schiphol Group afspraken gemaakt over het realiseren van duurzame mobiliteit in de regio. Daarnaast gaat Amstelveen met de Schiphol Group en KLM samenwerken op het gebied van werkgelegenheid. Ook start een onderzoek van de GGD om de effecten van geluidoverlast op de gezondheid in kaart te brengen.
Vervolg
De invulling van het advies wordt uitgewerkt in drie convenanten; het convenant selectiviteit voor uitplaatsing naar regionale luchthavens, het convenant hinderbeperkende maat-regelen en het convenant omgevingskwaliteit. De deelnemers aan de Tafel van Alders heb-ben afgesproken om in dezelfde samenstelling toe te zien op het uitvoeren en naleven van de afspraken. De wethouder van Amstelveen zal hierin de belangen van Amstelveen blijven vertegenwoordigen.
De 10 belangrijkste maatregelen voor Amstelveen
1. Selectieve groei: versterking van de knooppuntfunctie van Schiphol wordt gekop-peld aan hinderbeperkende maatregelen om innovatief en duurzaam vliegen te stimuleren.
2. Tot 2020 kan Schiphol verder groeien met een begrenzing tot 510.000 vliegtuig-bewegingen en met een plafond voor het aantal nachtvluchten van 32.000 per jaar tussen 23.00 en 07.00 uur.
3. Het strikt preferentieel vliegen leidt tot een beperking van de inzet van de Buiten-veldertbaan (blijft onder normale omstandigheden op of onder het huidige niveau). Ook groeit het aantal starts op de Aalsmeerbaan minder dan eerder afgesproken.
4. Er wordt onderzocht hoe de uitvliegroute vanaf de Aalsmeerbaan aangepast kan worden om de overlast in het zuiden van Amstelveen te verminderen.
5. Amstelveen mag een project indienen om de kwaliteit van de leefomgeving in Ui-lenstede te verbeteren. De Stichting Omgevingskwaliteit bepaalt voor welk bedrag het project in aanmerking komt.
6. De bouwbeperkingen die gelden voor het gebied rondom de A9 worden opgeheven en er wordt onderzocht of dit ook kan voor een deel van de Noorder Legmeerpolder (de Scheg). Ook de uitkomsten van het aanpassen van de uitvliegroute van de Aalsmeerbaan kan leiden tot het opheffen van bouwbeperkingen in de regio.
7. De normen voor externe veiligheid, milieu en geluidsoverlast blijven in de wet. Te-gelijkertijd wordt er geëxperimenteerd met een nieuw handhavingsstelsel. Op basis van de resultaten van het experiment wordt afgewogen of een nieuw normen stel-sel voldoet aan de vraag naar een uitlegbaar, handhaafbaar en voor alle partijen werkbaar systeem.
8. Amstelveen gaat met Schiphol en het Rijk werken aan duurzame mobiliteit in de regio en met Schiphol en KLM aan de werkgelegenheid.
9. Er komt een onderzoek van de GGD om de effecten van geluidsoverlast op de ge-zondheid in kaart te brengen.
10. Amstelveen blijft op diverse niveaus betrokken bij het invullen en uitvoeren van de gemaakte afspraken.