SMA wijzigt titel verkiezing in "Commercieel Directeur van het Jaar"
WOERDEN, 20081002 -- Sales Management Association (SMA) heeft besloten om de titel van de verkiezing van de Commercieel Manager van het Jaar aan te passen naar Commercieel Directeur van het Jaar. In de verkiezing van de laatste jaren neemt de zwaarte van de kandidaten toe. Om deze positieve ontwikkeling te waarderen en om als vakvereniging blijvend voorop te lopen, is dit besluit genomen en voor de komende verkiezing meteen doorgevoerd. Een allesomvattende titel, die recht doet aan de kandidaten en die duidelijk weergeeft waar de SMA en Hét Sales Event voor staan: de verdere ontwikkeling van het vakgebied.
Wim Beltman, voorzitter van de Sales Management Association: "Het vakgebied blijft in beweging. Meer en meer zien we dat Sales en Account Management tot in de bovenste lagen van een organisatie een plaats krijgt, tot in de boardroom. Steeds meer vooraanstaande bedrijven maken de strategische keuze om de commerciële verantwoordelijkheden van hun bedrijf in de board aan te laten sturen door een CCO (Chief Commercial Officer) of een Commercieel Directeur. Deze functionaris is dé eindverantwoordelijke voor alle commerciële activiteiten van het bedrijf."
Nomineren kandidaten
Naast de titel "Commercieel Directeur van het Jaar" wordt ook de titel "Key Account Manager van het Jaar" vergeven. Sales professionals kunnen zichzelf nomineren of (anoniem) worden genomineerd. De kandidaten worden onder andere getoetst op factoren als: commerciële prestaties, ervaring, creativiteit, presentatie, visie en bijdrage aan de doelen van de onderneming.
Nomineren kan tot 15 oktober 2008 via het inschrijfformulier op www.salesevent.nl .
Verkiezingtraject
De kandidaten worden eerst uitgenodigd voor een korte presentatie. Hierna wordt een `shortlist' gemaakt. De kandidaten op deze lijst, ontvangen een uitnodiging voor een selectie-interview. Begin januari 2009 zijn de laatste 5 kandidaten bekend. Het hoogtepunt vormt de eigen presentatie en verkiezing tijdens Hét Sales Event op 12 februari 2009 voor een zaal vol sales professionals, redacteuren van vakbladen en natuurlijk de professionele jury.
De selectietrajecten worden uitgevoerd door twee onafhankelijke bureaus. Voor de "Commercieel Directeur van het Jaar" is dit Quaestus Senior Management Search. Het selectietraject voor de "Key Account Manager van het Jaar" wordt uitgevoerd door AV Werving & Selectie.
Hét Sales Event 2009
Voor de 37e keer (sinds 1971) organiseert de Sales Management Association (SMA) het verkiezingtraject dat op 12 februari 2009 tijdens Hét Sales Event leidt tot de winnaars van de titels `Commercieel Directeur van het Jaar' en `Key Account Manager van het Jaar'.
Het Sales Event vormt dé jaarlijkse update en netwerklocatie op het gebied van Sales en Account Management. Voor 2009 is het thema; "Sales & Marketing: one team, one goal". In 2009 vindt het Sales Event voor de tweede maal plaats in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Het Sales Event is ook toegankelijk voor niet SMA leden. Voor meer informatie zie www.salesevent.nl.
SMA
Als vakvereniging voor sales- en account management in Nederland versterkt de SMA de belangen van haar leden en voert de verdere professionalisering van het salesvak in Nederland door. Voor verdere informatie over de SMA zie www.sma.nl