Een robuust mobiliteitssysteem van olympische kwaliteit in 2028


OV-Magazine legt de hand op de nota MobiliteitsAanpak van minister Eurlings

6703, 20081002 -- In het oktobernummer van OV-Magazine, vakblad over openbaar vervoer, is alles te lezen over de MobiliteitsAanpak, een nota die minister Eurlings later dit jaar uitbrengt. OV-Magazine wist de hand te leggen op een concept. Behalve voor zes Intercity's en zes Sprinters per uur in de brede Randstad, komt er geld voor hogere frequenties en vlottere doorstroming van bussen, trams en metro's in stedelijke gebieden. Eurlings streeft naar een 'robuust mobiliteitssysteem van olympische kwaliteit in 2028'.

Verder in OV-Magazine:

DoubleRail propageert zelfdenkende treinen
Lichtere en gestroomlijnde treinen. Acht Intercity's en acht Sprinters per uur. En de beveiliging niet meer via de baan, maar draadloos via zelfdenkende treinen. Dat zijn de uitkomsten van het onderzoek DoubleRail.

Gerd Leers: `Het mandaat van de reizigersorganisaties is te klein'
Het Locov is na tien jaar nog altijd een onbekende club voor de reiziger. Maar anders dan vroeger heeft het consumentenplatform wel degelijk veel invloed, aldus voorzitter Gerd Leers.

Rol van pps blijft beperkt bij railprojecten
Snellere en goedkopere aanleg van spoorinfrastructuur door private investeringen is nauwelijks mogelijk, concludeerde de commissie-Ruding. Toch wil Groningen de tram via publiek-private samenwerking aanleggen en exploiteren.

P+R gaat pas lopen als de tarieven dalen
Onlangs opende de gemeente Utrecht haar derde P+R-terrein. Voor 2012 moet een cirkel van `Parkeer en Reis' het verkeer aan de randen van de stad afvangen. "Ook niet-bezoekers waarderen de formule."

Geef iedereen die er een wil een gratis OV-chipkaart
Komt het nog goed met de OV-chipkaart? Waarschijnlijk wel, maar niet vanzelf. De planningen worden niet gehaald, er zijn technische problemen, er is rumoer over nieuwe tarieven en de gebruikersvriendelijkheid laat te wensen over. Dit spoort niet met de pr-boodschap `zo gemakkelijk als water uit de kraan'. Het wordt tijd dat de ov-sector ingrijpt.

Vijftien vriendelijke verzoeken
In elke mobiliteitsvisie en ov-strategie duikt de vraag weer op: wat willen de reizigers? Daar wordt veel over gezegd en geschreven. Een eenvoudige wensenlijst die de sector de weg wijst ontbrak nog. Dat lijstje is er nu wel en past op één A4'tje.

Niets is goedkoper en schoner dan biogas
De keuze van een aantal overheden voor aardgas- en biogasbussen leidt tot de nodige discussies. Vervoerbedrijven zijn terughoudend. Zijn deze bussen werkelijk duurder? Een studie van MuConsult en CE Delft geeft inzicht in kosten, baten en milieueffecten.

`Hopeloos ouderwetse' tram ziet zijn kansen keren
Tegenwoordig gaat het er feestelijk aan toe als er weer een trambedrijf of een nieuwe tramlijn wordt geopend. Hoe anders was de stemming vijftig jaar geleden. Slechts weinigen gaven nog een stuiver om de kansen van de tram in de concurrentiestrijd met de auto, bus en metro. Toch kwam de tram sterk terug en is nu populairder dan ooit.

De reiziger lijkt tevreden over kleine Frysker
In het najaar van 2007 introduceerde Connexxion in Friesland een midi-bus onder de naam Frysker. Zelden kreeg een bus zo'n slecht onthaal. Niet de geplande 113, maar 60 rijden er nu rond. Chauffeurs zijn er nog steeds niet blij mee, maar de reiziger oordeelt positiever.