Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Callcenter-werkgevers: In Radar getoonde callcenterpraktijken onacceptabel!

Leidschendam, 2 oktober 2008 De verkooppraktijken voor Pretium, zoals afgelopen maandag vertoond in het programma Radar, zijn onacceptabel. Deze gang van zaken is niet representatief voor bonafide callcenters, zoals die bij de werkgeversvereniging voor de callcenters WGCC zijn aangesloten. Overtredingen tegen de wet oneerlijke handelspraktijken of andere regelgeving, zoals de Code Telemarketing, zal bij de WGCC leiden tot royement. Dit stelt WGCC-voorzitter Dick Bakker in een reactie op de ophef naar aanleiding van de Radar-uitzending. In de afgelopen dagen ben ik gebeld door veel van onze leden. Zij hebben met het schaamrood op de kaken naar deze uitzending zitten kijken en opgeroepen om afstand te nemen van dergelijke praktijken , aldus Bakker. Opdrachtgevers zouden voor de uitvoering van hun klantcontactprocessen de keuze moeten maken voor goedgekeurde bedrijven, die jaarlijks worden geaudit op het toepassen van de wet en regelgeving.

De WGCC vertegenwoordigt de zogenoemde facilitaire callcenters, die in opdracht van derden telefonische en internet gerelateerde dienstverlening verzorgen. De WGCC bundelt en behartigt de belangen van alle professionele callcenters in Nederland. Vandaag maakte men bekend dat de WGCC CAO algemeen verbindend is verklaard door het Ministerie van SZW.

De WGCC houdt intensief bezig met consumentenbescherming. Samen met het bellend Nederlands Bedrijfsleven werd de Consumentenlijn Telemarketing (www.telemarketinglijn.nl) opgezet. Daarnaast beheert de WGCC een eigen keurmerk voor callcenters, het WGCC Quality Membership.

Nadere informatie voor de pers:

WGCC

Herman Nieuwenhuis

06 53 58 60 57