Ingezonden persbericht
Opzij, hier is Jackie Business!
Tijdschrift Jackie onderzoekt ambitie hoogopgeleide vrouwen.
Jackie, the Dutch Fashion Magazine, komt op 2 oktober met de Jackie Business editie. Hiermee vult Jackie, bekend van onder meer de toonaangevende 'Top 100 van de machtigste mensen in de mode', een leemte in het Nederlandse tijdschriftschap, die van het glossy magazine voor the Young Urban Female, de YUF.
Jackie-hoofdredactrice Femmetje de Wind en gasthoofdredacteur Mischa van de Woestijne (ex-adjunct-hoofdredacteur Quote) reikten afgelopen maandag het eerst nummer uit aan Eurocommissaris Neelie Kroes te Brussel. Kroes staat op nummer 1 in Jackie's 'Top 25 van de meest inspirerende Nederlandse vrouwen'. Kroes sprak zich tijdens het in ontvangst nemen duidelijk uit als voorstander van een quotum voor vrouwen in topfuncties, wat hen overigens niet ontslaat van een grote eigen verantwoordelijkheid bij het plannen van de carrière.
Jackie Business richt zich op jonge ambitieuze vrouwen, die op een toegankelijke wijze willen worden geïnformeerd over de zakenwereld. De Wind: "Ons doel is om de vrouwelijke ambitie aan te wakkeren, zonder opgeheven vingertje. Dit is de tijd van het nieuwe feminisme; glamour en vrouwelijkheid horen er net zo hard bij als cijfers en bedrijfsresultaten. Het krijtstreepje verruilen we voor de kokerrok."
Het eerste nummer van Jackie Business bevat praktische tips voor het bereiken van de top, in het dossier wordt kritisch gekeken naar de juiste balans tussen werk en privé, en Jackie's fashion director Renu Kashyap geeft de laatste modetips voor op de werkvloer.
Maar Jackie Business is meer. Zo heeft de redactie in samenwerking met marktonderzoekbureau Ruigrok|Netpanel onderzoek gedaan naar de ambities van de hoogopgeleide Nederlandse vrouw. Hieruit blijkt onder meer dat 64% van deze vrouwen geen ambitie heeft om ooit een topfunctie te bekleden. Verder ziet een overgrote meerderheid - zowel met als zonder kinderen - het krijgen van nageslacht als een beletsel voor de carrière. Voorts verkiest 90% van de ondervraagden gezelligheid en collegialiteit boven een meer zakelijke en afstandelijke werkomgeving, ondanks een significant lager salaris.
Jackie Business interviewde ook toppers als Aysel Erbudak en Linda de Mol, vrouwen die wél door het glazen plafond wisten te breken. Erbudak, ook wel de 'vrouw van tien miljoen' genoemd, kocht in 2006 het noodlijdende Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam en wist het in twee jaar tijd uit de rode cijfers te halen. Linda de Mol onthulde aan haar ondervragers dat ze haar zakelijke succes dankt aan haar mannelijke benaderingswijze: "Ik ben een man met borsten."
---
Contactinformatie:
Femmetje de Wind: M 06 28 47 53 98, Mischa van de Woestijne: M 06 24 70 42 05
Proefexemplaren of hogeresolutiefoto's:
GMG Jackie BV: T (020) 301 17 00, E jackie@gmg.nl