GAIA

Match stopt met verkoop batterijeieren

GAIA blaast acties tegen grootwarenhuisketen af

Vanaf november verkoopt Match enkel nog
scharreleieren. De grootwarenhuisketen stopt met de verkoop van kooi-eieren. Dat liet Sabine Müller, directrice Communicatie en Marketing van Match, gisterenavond per mail weten aan GAIA. De dierenrechtenorganisatie is tevreden met de beslissing van Match en blaast haar acties tegen de grootwarenhuisketen af. Gisteren kondigde de dierenrechtenorganisatie acties aan tegen Match om de grootwarenhuisketen ertoe aan te zetten te stoppen met de verkoop van batterijeieren. GAIA besloot tot de actie over te gaan nadat de organisatie de voorbije twee jaar tevergeefs Match had gevraagd alle kooi-eieren te vervangen door eieren afkomstig van diervriendelijkere systemen.

Radiospot

Vanaf vandaag is op Studio Brussel, Q Music, Radio Contact en Pure FM ook een reclamespot te beluisteren die oproept om geen eieren te kopen waar nog batterij-eieren verkocht worden. De oorspronkelijke versie waarin Match vernoemd werd, weigerden de reclameregies te programmeren. GAIA paste de spot aan door 'Match' te vervangen door een bieptoon. De bieptoon staat nu voor de nog twee overblijvende grootwarenhuisketens die in België nog kooi-eieren verkopen: Cora en Champion.

Acties tegen Cora en Champion

GAIA plant acties tegen de twee grootwarenhuisketens die kooi-eieren nog niet geband hebben in hun Belgische winkels. "In eerste instantie richten we onze pijlen op Cora. Daarna plannen we acties tegen Champion", zegt GAIA-directeur Ann De Greef.