Ingezonden persbericht

Aankoopbeslissing in DHZ kanaal pas gemaakt voor het schap door gebrek aan prijsbesef

Rotterdam ­ 2 Oktober 2008. Elektrisch gereedschap is hétt product uit de DHZ-schappen waarbij de hoogte van de prijs bepalend is voor de uiteindelijke koop. Het prijsbesef van elektrisch gereedschap is echter het laagst van alle producten. Opvallend is daarnaast dat het prijsbesef bij DHZ-artikelen over het algemeen erg laag is. Aankoopbeslissingen worden blijkbaar pas gemaakt wanneer men voor het schap staat. Dit blijkt uit een onderzoek van USP Marketing Consultancy onder meer dan 600 consumenten die sporadisch of regelmatig een bouwmarkt bezoeken.

Meest op prijs gelet bij aanschaf elektrisch gereedschap
De consumenten die sporadisch of regelmatig een bouwmarkt bezoeken letten het meest op de prijs bij de aanschaf van elektrisch gereedschap (32%), op grote afstand gevolgd door muurverven (13%). Er kan geconcludeerd worden dat juist bij de aanschaf van duurdere producten meer op de prijs wordt gelet.

Prijsbesef elektrisch gereedschap het laagst
De consumenten is gevraagd wat zij denken dat verschillende producten uit de bouwmarkt kosten. De consumenten zijn het meest zeker van de prijzen van douchekranen en muurverven. Ondanks dat men het meest let op de prijs bij de aanschaf van elektrisch gereedschap, is het prijsbesef van elektrisch gereedschap het laagst; slechts 6% is vrij zeker van de genoemde prijs. Als we alle productgroepen tezamen bekijken, zien we echter dat het prijsbesef van producten die in de bouwmarkt verkocht worden over het algemeen laag is; de consument kan moeilijk aangeven wat een product in de bouwmarkt kost. Een mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat in het doe-het-zelf kanaal geen alledaagse boodschappen worden gedaan, waardoor de consument weinig kennis heeft van de prijzen. Het besef of een product duur of goedkoop is komt voor de meeste consumenten pas in de bouwmarkt, waar ze de merken met hun verschillende prijzen naast elkaar zien staan.



Ingezonden persbericht