Ingezonden persbericht
Meer rendement op innovatie door minder sturing op geld
Amersfoort, 2 oktober 2008 - Het rendement op innovatie wordt hoger door minder nadruk te leggen op het verdienen van geld. Dit blijkt uit de innovatie-monitor 08/09 van The Bridge business innovators, waarin dit jaar het thema 'innovatie en waardeontwikkeling' centraal staat.
Rendement op innovatie
Koplopers(1) in innovatie behalen een hoger resultaat uit innovatie, omdat zij zich bij het kiezen en monitoren van innovatieprojecten niet primair laten leiden door de financiële component. De focus op de vraag 'hoeveel winst gaat dit innovatieproject opleveren?' moet ondergeschikt zijn aan de vragen 'waarom willen we dit project?' en 'hoe gaan we geld verdienen?'. Naast de financiële criteria betrekken koplopers vaker de CFO bij het monitoren van de innovatiefunnel (het totale proces van idee naar succesvolle nieuwe business) en de waardering daarvan. Verder geven zij de manager van innovatieprojecten meer ruimte voor ondernemerschap en voeren zij een actief beleid voor de exploitatie van innovaties. Ook als ze die niet zelf commercialiseren.
Innovatie nog altijd topprioriteit voor bedrijfsleven
Uit de innovatie-monitor 08/09 van The Bridge business innovators blijkt dat innovatie nog altijd (top)prioriteit heeft bij het Nederlandse bedrijfsleven (81%) en noodzakelijk wordt geacht voor nieuwe omzet en toekomstige groei. Ook de aandacht voor het verlagen van de kosten trekt aan, maar dan wel door middel van innovatie. De wens om zich te onderscheiden van de concurrent is nog steeds de grootste drijfveer voor innovatie. Zelf nieuwe marktruimte creëren (Blue Ocean denken) is een groeiende reden om te innoveren.
The Bridge innovator fund
Ook dit jaar zijn de respondenten gevraagd wat de meest succesvol innoverende bedrijven in Nederland zijn. Op basis daarvan is de samenstelling van het fictieve 'The Bridge innovator fund' aangepast. Nog steeds blijkt dat de beurs wèl oog heeft voor innovatie. Het 'The Bridge innovator fund' verslaat ruimschoots de AEX.
Innovatie behoudt haar waarde als strategische keuze, ook in tijden met een sterk negatief beurssentiment.
Innovatie-monitor 08/09
De innovatie-monitor is het jaarlijks terugkerende onderzoek naar de stand van de product- en dienstinnovatie in Nederland. Het onderzoek is dit jaar voor de 8e keer gehouden. De resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 565 managers bij grote en middelgrote organisaties in Nederland. Het specifieke thema van dit jaar is 'innovatie en waardeontwikkeling', met als motto: 'De zwarte kant van innovatie ... neem afstand van de rode cijfersÂ’.
The Bridge business innovators
The Bridge heeft zich als zelfstandig onderdeel van Twynstra Gudde gespecialiseerd in 'business innovation'. The Bridge helpt organisaties bij het uitwerken van hun groeistrategie, het versterken van de innovatiekracht en het succesvol in de markt zetten van nieuwe producten en diensten.
(1) In de innovatie-monitor 08/09 zijn koplopers gedefinieerd als bedrijven die: 1) > 5% van de omzet halen uit producten en/of diensten die in de laatste 3 jaar zijn geïntroduceerd en 2) > 5% van de omzet halen uit nieuwe (t.o.v. 3 jaar geleden) klantgroepen/marktsegmenten en 3) zichzelf beschouwen als een succesvolle innovator t.o.v. concurrenten. De groep koplopers beval 27% van de respondenten en is gelijkelijk verdeeld over alle onderzochte sectoren. Achterblijvers, 21% van alle respondenten, scoren lager op alle drie de bovengenoemde dimensies.
Noot voor de redactie,