ChristenUnie
Bijdrage Ed Anker AO functioneren ProRail
Bijdrage Ed Anker AO functioneren ProRail
donderdag 02 oktober 2008 14:28
De heer Anker (ChristenUnie): Voorzitter. Ik mag vandaag weer eens
mijn collega Ernst Cramer vervangen. Hij had graag bij dit overleg
willen zijn. Ik weet niet of iedereen weet wat er aan spoor op zijn
zolder aan het ontstaan is, maar u kunt mij geloven: de spoorwegen
hebben zijn hart gestolen. U moet het vandaag met mij doen en hij moet
het met de minister van Financiën doen.
In 2005 heeft de werkgroep ProRail van deze commissie het
onderzoeksverslag Op de rails opgesteld. Hoe staan wij er nu voor? Als
je kijkt naar de voortgang van de aanbevelingen, kunnen wij redelijk
tevreden zijn. Verschillende verbeteracties zijn in gang gezet en in
een internationale vergelijking scoort ProRail op meerdere punten
goed. De punten waarover de evaluatie kritisch is, worden, blijkens de
brief van de minister, door ProRail opgepakt. Toch mist de
ChristenUnie-fractie een gevoel van urgentie, vooral bij de
professionaliteit en de klantgerichtheid. McKinsey schrijft dat
snelheid is vereist bij de vraag hoe ProRail de klantgerichtheid
verder kan vergroten. Hiervoor is een integraal plan nodig. Wanneer
komt dit integrale plan beschikbaar?
Ondanks de waardering voor de doorgevoerde veranderingen
heb ik toch een aantal opmerkingen. Het valt mij op dat bij de
tussenevaluatie alleen naar de aanbevelingen uit 2005 is gekeken. Deze
aanbevelingen zijn echter gedaan in het licht van grote problemen bij
ProRail. Hoe staat het met de onderliggende indicatoren? Zijn met
andere woorden alle relevante indicatoren wel meegenomen?
ProRail lijkt zich te focussen op de infrastructuur en de
onderliggende techniek. Uiteindelijk moet het echter gaan om de klant
en dan niet alleen de vervoerders en de regionale overheden, maar ook
de reiziger. Ik vind de discussie over ATB wat dit betreft treffend.
De ene optie kost de vervoerders geld en de andere de infrabeheerder.
Wij moeten echter zoeken naar de optimale oplossing voor het hele
systeem.
Er moet ook veel meer aandacht komen voor de wensen van de klant. Een
twee-treinensysteem van sprinters en intercity's kan goed werken in de
Randstad, maar daarbuiten moet je kijken of er geen alternatieven zijn
die beter passen bij de kwaliteitswensen van de reiziger. Ik noem in
dit verband de Zwolle-Utrechtlijn, waarover de fractie van de
ChristenUnie eerder vragen heeft gesteld. Ik roep ProRail en de NS via
de minister op om nog eens te kijken naar de haalbaarheid van
innovatieve concepten die mogelijk zijn op de huidige infrastructuur,
bijvoorbeeld door een RER eerst stoptrein te laten zijn en vanaf
Harderwijk, waar straks Randstadspoor komt, een sneltrein.
De budgetten. Ernst Cramer heeft hierover al eens Kamervragen gesteld.
Mij valt in het MIT een aanzienlijke vertraging in de
bovenbouwvernieuwing op. Het gaat daarbij wellicht om 250 mln.
achterstand. Ik mis hiervan de onderbouwing. Ook bij grootonderhoud en
infrastructuur is een belangrijk deel van het budget niet weggezet.
Graag een reactie.
Wij zouden ook graag actieve betrokkenheid zien van de minister bij
een taakgroep voor de terugdringing van onnodig nacht- en weekendwerk,
ook gezien de relatie met de beschikbaarheid van het spoor. De
ChristenUnie-fractie maakt zich grote zorgen over het behoud van
werknemers voor deze sector, met als direct gevolg dat het helemaal
nooit af komt.