abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
2 oktober 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMO-2008/2562 -
Onderwerp
Versnelling besluitvorming infrastructurele projecten "Sneller en beter"
Geachte voorzitter,
Op 21 april 2008 heeft de Commissie Versnelling Besluitvorming Infrastructurele Projecten
haar advies "Sneller en Beter" gepresenteerd. De Commissie doet een groot aantal
aanbevelingen die het samen mogelijk maken de besluitvorming over infrastructurele
projecten te versnellen en tegelijkertijd een forse kwaliteitsslag te maken.
In het op 23 mei 2008 uitgebrachte Kabinetsstandpunt heeft het kabinet de intentie
uitgesproken om de aanbevelingen uit het advies van de Commissie integraal over te
nemen. Inmiddels is het kabinet aan de slag gegaan. Deze week heeft de regering het
wetsvoorstel "Versnelling besluitvorming wegprojecten" aan uw Kamer aangeboden. Dit
wetsvoorstel moet het mogelijk maken, door middel van vereenvoudiging van de
onderzoeksmethoden, vanaf 2009 besluiten over wegverbredingen te nemen en tot
realisatie van projecten over te gaan.
Vandaag bieden wij het Actieplan "Sneller en Beter" aan, waarin we een groot aantal
acties formuleren die bij elkaar moet leiden tot een halvering van de gemiddelde
doorlooptijd van nieuwe infrastructurele projecten, in lijn met het advies van de
commissie. Bestaande projecten worden zoveel als mogelijk versneld.
In dit Actieplan zetten we in op fundamentele veranderingen in het denken en handelen
van alle betrokkenen:
1. Naar getrechterde besluitvorming; het traject van besluitvorming wordt afgebakend
met nieuwe elementen als een startbesluit, een voorkeursbesluit en een
opleveringstoets. Het traject wordt gekoppeld aan duidelijke termijnen. Daarmee is
het voor een ieder overzichtelijk en helder wat er gebeurt.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMO-2008/2562
2. Naar brede en vroegtijdige participatie; alle betrokkenen kunnen evenwichtig en
vroegtijdig meedoen in de besluitvorming.
3. Naar een betere voorbereiding; de bestuurlijke en ambtelijke voorbereiding wordt
verbeterd. Er wordt minder gehandeld vanuit vaste procedures en meer vanuit de
specifieke situatie.
4. Naar een helder budgettair kader; er komt een flexibel en helder budgettair kader
voor een project inclusief inpassingsmaatregelen gebaseerd op adequate
afwegingsmethoden.
5. Naar zinvolle effectbepaling; er wordt anders gerekend gericht op het nemen van
besluiten.
Gezien de urgentie hebben we ertoe besloten deze stappen gelijktijdig op te pakken. Ook
de structurele wijziging van de Tracéwet loopt hieraan parallel. Dit najaar krijgt u de
wetgevingsnota als start van het wetgevingstraject.
De voortgang van het kabinet wordt kritisch gevolgd door een critical supportteam dat
onafhankelijk oordeelt over de inhoudelijke ontwikkeling en snelheid van de verandering.
Het critical supportteam rapporteert aan de ministers van VROM en VenW.
Naast de versnelling die voortvloeit uit het wetsvoorstel "Versnelling besluitvorming
wegprojecten", zal ook de toepassing van zinvolle effectbepaling/vuistregels voor
luchtkwaliteit leiden tot verbetering en versnelling van de procedures. Dit maakt ook deel
uit van het Advies van de Commissie Meten en Berekenen Luchtkwaliteit. Dit advies, dat
binnenkort zal worden gepresenteerd, zal aanbevelingen bevatten hoe de luchtkwaliteit
op eenvoudiger wijze berekend kan worden. Ook de adviezen van deze Commissie Meten
en Berekenen Luchtkwaliteit zullen op korte termijn worden uitgewerkt en waar mogelijk
gelijk toegepast.
Verder zal bij de lopende projecten gekeken worden naar alternatieve mogelijkheden om
te versnellen. Dit door bijvoorbeeld te bezien in hoeverre binnen de projecten het aantal
uit te werken alternatieven kan worden gereduceerd.
Tot slot worden nieuwe verkenningen zo ingericht dat ze bijdragen aan een snellere en
betere besluitvorming. Nieuwe verkenningen beginnen met een startbesluit, dat de scope
van de verkenning qua inhoud en proces bepaalt.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING,
WATERSTAAT, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER,
Camiel Eurlings dr. Jacqueline Cramer
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat