abcdefgh
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
2 oktober 2008 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VenW/DGMo-2008/1546 -
Onderwerp
Trein Vrije Periodes
Geachte voorzitter,
Tijdens het Algemeen Overleg van 19 juni 2008 heb ik op verzoek van de heer
Roemer toegezegd u nader te zullen informeren over enerzijds de mate waarin bij
ProRail geld voor onderhoud op het schap blijft liggen als gevolg van het feit dat er
onvoldoende onderhoud zou plaatsvinden door het niet beschikbaar zijn van Trein
Vrije Periodes (TVP's) en anderzijds over het feit dat regelmatig geen gebruik zou
worden gemaakt van de beschikbare TVP's.
Zoals de heer Roemer al aangaf komt het voor dat onderhoud niet plaats kan vinden
door gebrek aan TVP's. Dit is echter slechts één van de oorzaken van een verschil
tussen het geraamde budget en de realisatie. Dit verschil kan bijvoorbeeld ook worden
veroorzaakt doordat projecten om andere redenen op een later moment worden
uitgevoerd dan gepland. Een recent voorbeeld is het uitstellen van het onderhoud aan
de Velserspoortunnel teneinde te voorkomen dat dit onderhoud samenvalt met
werkzaamheden aan de A9. Over het verschil tussen het voor onderhoud geplande
budget en het gerealiseerde budget zal ik u nader informeren in mijn brief met
antwoorden op vragen van lid Cramer (2070828060).
De constatering van de heer Roemer dat een deel van de TVP's niet wordt gebruikt is
eveneens juist. Het niet gebruiken van beschikbare TVP's heeft vooral te maken met
het proces van inroosteren van die TVP's .
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VenW/DGMo-2008/1546
Zoals ik in het AO van 19 juni 2008 heb aangegeven vind ik het van belang dat voor
onderhoud beschikbare capaciteit zo goed mogelijk wordt benut. In deze brief geef ik
u een overzicht van de door ProRail genomen maatregelen om het gebruik van
beschikbare TVP's te verbeteren.
Mate waarin beschikbare TVP's niet worden gebruikt
Bij het kwantificeren van de omvang van het niet benutten van beschikbare TVP's is
het onderscheid van belang tussen:
- projectonderhoud (niet cyclisch, éénmalig)
- procesonderhoud (cyclisch, 1 keer per 2 of 4 weken)
TVP's die gepland zijn voor projectonderhoud worden voor circa 90% daadwerkelijk
gebruikt. TVP's die gepland zijn voor procesmatig onderhoud worden gemiddeld voor
70-80% gebruikt.
Oorzaken van het niet gebruiken van TVP's
Projectonderhoud wordt veelal gepland in buitendienststellingen die lang van tevoren
aangevraagd worden. Zo is bijvoorbeeld het onderhoud voor het hele jaar 2008 reeds
gespecificeerd in april 2007. Het vroegtijdig, dat wil zeggen 8 tot 20 maanden
tevoren, specificeren van projecten zorgt in zichzelf voor planningsonnauwkeurigheid
(zie verbetermaatregelen).
Het procesonderhoud vindt plaats in de daarvoor ingeplande periodes in het
onderhoudsrooster. Afhankelijk van het soort onderhoud zijn er "slots" nodig; 1 keer
per 2 weken of 1 keer per 4 weken. Vanwege de door vervoerders gewenste
duidelijkheid van de dienstregeling voor treinreizigers, zijn er dus substantieel meer
TVP's beschikbaar dan vanuit onderhoudsoogpunt noodzakelijk is.
Teneinde zoveel mogelijk een duidelijke en ongestoorde dienstregeling voor
vervoerders mogelijk te maken wordt er gewerkt met een "nachtslot" van 5,5 uur per
week. De keuze van 5,5 uur is gebaseerd op de omvang van uit te voeren werk, de
mate van efficiëntie die bereikt kan worden en de mate van hinder voor vervoerders
en de treinreizigers. Binnen dit zogenaamde "nachtraster" worden de
onderhoudsroosters ingevuld.
Deze werkwijze biedt aan de aannemers die de werkzaamheden uitvoeren de
benodigde flexibiliteit voor inzet van mensen en materieel. Indien deze flexibiliteit er
niet zou zijn, zouden de kosten van de werkzaamheden naar verwachting stijgen.
Deze flexibiliteit is ook gewenst omdat de inzet van voldoende mensen in de nacht in
toenemende mate een knelpunt wordt.
---
VenW/DGMo-2008/1546
Verbetermaatregelen
Zoals ik in het AO van 19 juni 2008 heb aangegeven vind ik het van belang dat voor
onderhoud beschikbare capaciteit zo goed mogelijk wordt benut. Bij toenemend
gebruik van het spoor is het van steeds groter belang dat het spoor, goed
onderhouden is en zoveel mogelijk beschikbaar is voor vervoer. Veiligheid voor zowel
het vervoer als de baanwerkers is hierbij absolute randvoorwaarde. ProRail neemt
daarom, in samenwerking met de betrokken partijen, gerichte maatregelen om het
aantal benodigde TVP's te beperken en de beschikbare TVP's zo goed mogelijk te
benutten.
- ProRail geeft vanaf medio het eerste kwartaal 2008 uiterlijk 6 werkdagen van
tevoren gereserveerde TVP's, bestemd voor procesonderhoud, die niet
bevestigd zijn terug aan de vervoerders zodat ze gebruikt kunnen worden ten
behoeve van hun bijsturingsmaatregelen.
- In 2008 heeft ProRail structureel een aantal verroosterde nachtgaten
teruggegeven aan de vervoerders.
- Met name op enkelsporige baanvakken doet zich het probleem voor dat een
buitendienststelling voor onderhoud leidt tot uitval van (vroege en late)
treinen. Daarom heeft ProRail met de vervoerders ten behoeve van de
dienstregeling 2009 de mogelijkheden verkend om op enkelsporige
baanvakken maatwerk te bieden resulterend in een beter evenwicht tussen
onderhoud en treindienst. In de capaciteitsverdeling voor 2009 zijn de
problemen met het structureel laten vervallen van eerste en laatste treinen op
enkelsporige baanvakken verholpen.
- Innovatieve nieuwe technieken leveren een bijdrage aan het arbeidsveilig
werken en hiermee aan effectief onderhoud. Voorbeelden hiervan zijn het
gebruik van mobiele werkplaatsen, de implementatie van werken met
videoschouwtreinen en handheld terminals. De implementatie van de
videoschouwtreinen is medio 2008 versneld. Dit heeft geleid tot een
structureel lager aantal korte TVP's in 2009.
- Intensivering van de benodigde bestuurlijke afstemming om sneller
vergunningen en beschikkingen te verkrijgen.
- Vergroting van de capaciteit bij het bedrijfsonderdeel InfraProjecten van
ProRail.
- Verbeteringen in de organisatie van ProRail betreffende de
uitvoeringsplanning, de kwaliteit van data en managementsysteem en de
ondersteunende ICT.
Daarnaast geeft ProRail aan intensief in gesprek te zijn met vervoerders om de
roostersystematiek verder te verbeteren. Concrete voorbeelden hierbij zijn de
genoemde maatwerk afspraken voor enkelsporige baanvakken en verbetering van de
verhouding verroosterd/niet-verroosterd werk.
ProRail onderneemt dus gerichte maatregelen om het aantal TVP's te beperken en
TVP's zo efficiënt mogelijk te benutten. Het aantal TVP's voor cyclisch onderhoud
neemt in de periode 2007 2009 jaarlijks af. Daarnaast is het aantal ongeplande (niet
---
VenW/DGMo-2008/1546
verroosterde) TVP's voor cyclisch onderhoud significant afgenomen. Was dit in 2007
nog meer dan 50% in 2008 is de verwachting dat dit structureel onder de 25%
uitkomt. Dit is belangrijke winst van een onderhoudsrooster met voldoende
onderhoudstijd.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat