Inontvangstname van het advies van de Tafel van Alders
Toespraak | 01-10-2008 | Amsterdam | Minister Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren, de heer Alders,
Uw advies heeft - al vóórdat het gepresenteerd wordt - veel aandacht
gekregen. Daarom wil ik nog even terughalen waar het allemaal om
begonnen is. Ik heb u gevraagd om een advies over de balans tussen
groei op Schiphol én maatregelen om hinder te beperken.
Vervolgens bent u met alle betrokkenen om de tafel gaan zitten om te
kijken hoe Schiphol zich binnen de wettelijke milieugrenzen het beste
kan ontwikkelen.
Natuurlijk was dat niet eenvoudig, daarom is het bijzonder knap dat u
er uit bent gekomen.
Want de doelen die verschillende partijen nastreven, lagen niet altijd
in elkaars verlengde.
De één wilde meer ruimte voor groei, de ander minder hinder. Maar het
is jou, Hans, gelukt om alle partijen letterlijk en figuurlijk bij
elkaar te brengen. Dat bewees je al in 2007 met het akkoord over de
korte termijn.Je bent er nu wederom in geslaagd, voor de periode tot
2020.
Daarvoor wil ik alle lof uitspreken aan de leden van de Alderstafel:
bestuurders, luchtvaartpartijen en bewoners.
In het bijzonder wil ik mijn respect uitspreken tegenover de
bewonersorganisaties. Het is niet altijd gemakkelijk te wonen in de
buurt van een grote internationale luchthaven. Ik weet dat er bij u
zorgen leven over de leefbaarheid in deze omgeving. Ik weet dat er
voor u veel op het spel staat. Juist dáárom heb ik grote waardering
voor uw kritische, maar constructieve bijdrage aan het overleg.In dit
advies geeft u aan hoe u het komend decennium met elkaar overweg
wilt.
Iedereen is het erover eens dat Schiphol één van de belangrijke
pilaren is waar onze economie op leunt. We hebben een open economie en
hebben de diverse verbindingen hard nodig om onze positie binnen de
wereldeconomie te behouden. Het is u gelukt om te adviseren hoe de
geluidshinder en de capaciteit van de luchthaven in evenwicht gebracht
kunnen worden. Nu komt het aan op de uitvoering daarvan. Daar hebben
we alle partijen nog steeds hard voor nodig. Zeker nu de wereldwijde
economie in zwaar weer verkeert, is dat hoogstnoodzakelijk. Want de
economie van Nederland is weerbaar, maar de mainportpositie van
Schiphol blijkt kwetsbaar.
Om aantrekkelijk te blijven, stelt de Alderstafel voor om de
capaciteit van Schiphol in te zetten voor vluchten die maximaal
bijdragen aan onze economie. Dit zijn vooral intercontinentale en
zakenvluchten: zij zorgen ervoor dat Nederland een rol van betekenis
op het wereldtoneel speelt. Voor deze vluchten moet altijd plaats zijn
op Schiphol, vindt u. Als we Schiphol selectief willen laten groeien,
dan moeten we de overige vluchten een goed alternatief bieden. Hiermee
komen we op de discussie over regionale luchthavens. Ik kom hier in de
luchtvaartnota op terug.
Natuurlijk speelde ook de discussie over een 50/50-systeem - het
systeem waarbij je streeft naar continue milieuwinst en deze
gelijkelijk wil verdelen tussen de luchtvaartsector en de omgeving.
De groei van de luchthaven mag zo min mogelijk geluidhinder opleveren.
U stelt maatregelen voor om hinder te beperken, waaronder
glijvluchten, of wel het nieuwe vliegen. Dit is de luchtvaartvariant
op het nieuwe rijden.
Net als bij het nieuwe rijden, gebruiken vliegtuigen hun motor zo min
mogelijk zodat zij zo zacht mogelijk aankomen op de plaats van
bestemming. Ik ben dan ook heel blij dat u heeft afgesproken dat wij
steeds meer gebruik gaan maken van glijvluchten.
Ik wil de heer Alders en zijn tafelgenoten hartelijk bedanken voor dit
gezamenlijke perspectief op de toekomst voor Schiphol en haar regio. U
heeft voor het komend decennium een stevige koers uitgezet. U noemt
het een één en ondeelbaar advies, waaruit niet valt te shoppen.
Ik ga daarom eerst terug naar de ministerraad, maar ik beloof u: het
kabinet komt spoedig met een reactie.
Én ik beloof u dat wij dit advies goed zullen uitwerken in de
Luchtvaartnota. Ik kan u wel vast zeggen dat ik erg blij ben met het
feit dat u duidelijke lijnen aangeeft hoe u gezamenlijk de toekomst
ziet voor de ontwikkeling van Schiphol én de regio.Gefeliciteerd met
dit mooie resultaat.
Verwante onderwerpen
* Milieu en geluid luchtvaart
* Schiphol
* Regionale luchthavens
* Minister
Ministerie van Verkeer en Waterstaat