Wereldpremière van dynamische, geheel nieuwe Toyota Avensis
(10/2/2008)
De in Europa ontworpen en geproduceerde geheel nieuwe Avensis beleeft
zijn wereldpremière op de Paris Motor Show. De derde generatie van de
Avensis, het vlaggenschip van Toyota in Europa, borduurt voort op het
succes van zijn twee voorgangers en stelt nieuwe normen op het gebied
van superieure kwaliteit, dynamisch rijgedrag en rijcomfort.
De nieuwe Avensis zal ook een belangrijke bijdrage leveren aan het
terugdringen van de CO2-uitstoot van het modellenaanbod van Toyota tot
gemiddeld 140 g/km in 2009. De nieuwe Toyota Optimal Drive-filosofie
is bij dit model herkenbaar aan de reeks krachtige, nieuwe
benzinemotoren, de verder verfijnde dieselmotoren en de nieuwe,
geavanceerde transmissies die voor de klanten het voordeel opleveren
van lagere emissies en schone energielabels, zonder dat dit ten koste
gaat van vermogen en rijplezier. De ideale combinatie voor de
veeleisende zakelijke rijder.
Een krachtig en aerodynamisch nieuw design
Ontworpen door ED^2 â Toyotaâs geavanceerde designstudio in
Zuid-Frankrijk â straalt de nieuwe Avensis een en al kracht uit,
zonder daarbij zwaarlijvig over te komen.
In de 21e eeuw staan autodesigners en -technici voor ongekende
uitdagingen. Nieuwe modellen moeten inspelen op de vraag naar
krachtiger motoren, die echter minder schadelijke stoffen mogen
uitstoten. Klanten willen meer ruimte in het interieur maar
tegelijkertijd ook compactere auto's met een laag brandstofverbruik.
En misschien is de grootste uitdaging wel het oplossen van de paradox
die gecreëerd wordt door de vraag naar een auto die het milieu zoveel
mogelijk ontziet, maar wel krachtig is en volop rijplezier biedt,
zonder dat dit ten koste gaat van comfort en veiligheid.
De nieuwe Avensis zal leverbaar worden in twee carrosserievarianten:
een Sedan en een Wagon. Deze beide uitvoeringen zijn naast elkaar
ontworpen dus in plaats van het eenvoudigweg verlengen en verhogen van
het achterste gedeelte van de Sedan, is de Avensis Wagon speciaal voor
zijn doel ontworpen en beschikt hij over net zulke elegante en
vloeiende lijnen als de Sedan.
De uitstraling van beide modellen is atletisch en gestroomlijnd. De
motorkap is verlaagd, de slanke voorstijlen lopen naar voren toe uit
en de achterstijl loopt onder een flauwe helling naar achteren toe,
waardoor het silhouet gestroomlijnd en aerodynamisch wordt. Door de
wielen zoveel mogelijk op de hoeken van de bodemplaat te plaatsen,
oogt de auto meer solide en krachtig, zonder onnodig extra gewicht. De
uitstekende aerodynamische eigenschappen resulteren in een Cw-waarde
van 0,28 voor de Sedan en 0,29 voor de Wagon, waarmee een belangrijke
bijdrage wordt geleverd aan het verlagen van de
CO2-uitstoot. De Avensis is 50 mm langer dan de vorige generatie,
waarmee de lengte van de Sedan en de Wagon respectievelijk 4.695 en
4.765 bedragen. Beiden hebben dezelfde wielbasis van 2.700 mm. De
spoorbreedte is vergroot met 35-40 mm, de breedte met 50 mm.
De derde generatie Avensis is ook van binnen ruimer dan het vorige
model. Hoewel de hoogte gelijk is aan die van het huidige model, is de
al royale hoofdruimte nog verder vergroot. De laadruimte in de Wagon
is uitermate flexibel. De slimme achterbank is met één druk op de
knop neer te klappen, waardoor er een vlakke laadvloer ontstaat en de
bagageruimte in de Wagon en de Sedan vergroot kan worden.
Panoramadak
Het nieuwe dashboard accentueert de interieurbreedte en benadrukt de
ruimte in het interieur. In de Wagon kan het ruimtelijke gevoel nog
verder worden vergroot met het panoramadak, waardoor een naadloze
overgang naar de buitenwereld ontstaat.
De gebruikte materialen in het interieur stralen prestige en dynamiek
uit. Het dashboard is bekleed met zacht aanvoelend, generfd materiaal,
leverbaar in zwart of in een combinatie van grijs en beige. De
middenconsole is er in verschillende versies, van zwart metallic lak
tot een versie met titaniumkleurige accenten, afhankelijk van de
uitvoering. Op de meest luxueuze uitvoeringen is de middenconsole van
de Avensis voorzien van een warme grafische afwerking, geïnspireerd
op Takesumi (houtskool, vervaardigd van bamboe).
Het instrumentenpaneel heeft een hoogwaardige uitstraling met zijn
helder verlichte snelheidsmeter en toerenteller met verchroomde
ringen. Het Optitron-instrumentenpaneel zorgt voor een optimale
afleesbaarheid, ongeacht de hoeveelheid omgevingslicht, en zorgt
ervoor dat uw ogen zo min mogelijk hoeven om te schakelen als u na een
korte blik op uw meters weer naar de weg kijkt.
Valvematic: meer vermogen, lagere uitstoot
De nieuwe Toyota Optimal Drive-filosofie is toegepast op het nieuwe
motorenaanbod voor de Avensis, waarbij een zo gering mogelijke invloed
op het milieu en optimaal rijplezier door een hoger vermogen en koppel
centraal stonden. Een van de beste voorbeelden van deze filosofie is
de nieuwe Valvematic-serie benzinemotoren met een uitstoot van
schadelijke stoffen die 10 - 26% lager is, afhankelijk van het type
motor waarvan ze zijn afgeleid, terwijl tegelijkertijd het vermogen
met 3 - 20% is toegenomen. De nieuwe Valvematic-technologie zorgt voor
een lager brandstofverbruik, een hoger vermogen en koppel, een betere
reactie van de motor en een lagere uitstoot van CO2 door zowel de
kleptiming als de lichthoogte te regelen.
De nieuwe 1.6 liter Valvematic is uitgerust met een geheel nieuwe
handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen, die een verbeterd
schakelgevoel biedt. Het vermogen van de 1.6 Valvematic is toegenomen
tot 132 pk en het koppel bedraagt nu 160 Nm bij
4.400 omw/min. De CO2-uitstoot is gereduceerd tot 152 g/km* (Sedan)
wat resulteert in een A-label.
Multidrive automaat
De nieuwe 1.8 liter Valvematic is leverbaar met een nieuwe
handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen of met de geheel
nieuwe Multidrive automatische transmissie, de nieuwste CVT (Continu
Variabele Transmissie) van Toyota. Het vermogen van de
1.8 Valvematic is toegenomen tot 147 pk en het koppel bedraagt nu 180
Nm bij 4.000 omw/min. De CO2-uitstoot is gereduceerd tot 154 g/km* wat
eveneens resulteert in een A-label.
De top wordt bij de benzinemotoren gevormd door de 2.0 liter
Valvematic, die eveneens leverbaar is in combinatie met de
handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen of de nieuwe
Multidrive automatische transmissie. Het vermogen dat deze motor
levert is 152 pk, het koppel bedraagt 196 Nm bij 4.000 omw/min. De
CO2-uitstoot is gereduceerd tot
163 g/km* wat resulteert in een B-label. Met deze nieuwe
benzinemotoren geeft de nieuwe Avensis de toon aan in zijn klasse voor
wat betreft de verhouding tussen vermogen en CO2-uitstoot.
De introductie van de Multidrive automatische transmissie van Toyota
is een belangrijke ontwikkeling in het D-segment. De Multidrive
schakelt ongelooflijk soepel en verfijnd en zorgt automatisch voor het
juiste koppel en een zo laag mogelijk brandstofverbruik doordat de
motor altijd met het optimale toerental draait. Als de motor wat
zwaarder belast wordt, gaat de transmissie zich gedragen als een
automatische transmissie met 7 versnellingen.
Een en ander helpt te voorkomen dat de transmissie een als negatief
ervaren gierend geluid maakt, dat kenmerkend is voor eerdere
generaties CVT. Voor een sportievere rijstijl kan de bestuurder met
een druk op de knop de Sport-stand inschakelen. In deze stand is het
schakelgedrag levendiger en de overbrengingsverhouding meer op een zo
hoog mogelijk vermogen afgestemd doordat de transmissie het gedrag van
de bestuurder âleestâ. Voor een nog actiever gevoel tijdens het rijden
heeft de transmissie een stand waarin sequentieel 7 versnellingen
handmatig kunnen worden geselecteerd. Het schakelen vindt plaats met
de selectiehendel of - exclusief voor de 2.0 liter Valvematic - met
schakel-paddles aan weerszijden van het stuurwiel.
Drie dieselmotoren
Een ander voorbeeld van de Toyota Optimal Drive-filosofie is te zien
bij het dieselaanbod voor de nieuwe Avensis. De drie krachtige en
verfijnde dieselmotoren voor de nieuwe generatie van de Avensis zijn
verder geperfectioneerd, zodat ze nu meer koppel leveren bij lagere
toerentallen, hetgeen een positieve invloed heeft op de emissies. Alle
motoren voldoen aan de Euro V-emissienormen. De D-4D motoren zijn
uitgerust met nieuwe piëzo-injectoren en de common raildruk is
verhoogd tot 2.000 bar. Deze nieuwe dieseltechnologie resulteert in
een CO2-uitstoot die 2,5 tot 10% lager is, afhankelijk van de
aandrijflijn, dan bij het vorige model.
De 2.0 liter D-4D dieselmotor, standaard met roetfilter, levert zijn
vermogen via een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen die
een beter gevoel geeft tijdens het schakelen. Het vermogen van de
motor is 126 pk en het koppel bedraagt tussen 1.800 - 2.400 omw/min
310 Nm. De emissies zijn gereduceerd tot 139 g/km. Daarmee heeft de
Avensis met deze motor een B-label.
De 2.2 liter D-4D dieselmotor is een uitgebalanceerde combinatie
tussen vermogen en een laag brandstofverbruik. Het vermogen dat deze
motor levert is 150 pk en het koppel van deze motor is maar liefst 340
Nm en beschikbaar bij 2.000 - 2.800 omw/min. Daarnaast zorgt de vlakke
koppelkromme ervoor dat onder de meeste rijomstandigheden het
maximumkoppel beschikbaar is, zonder dat er veelvuldig geschakeld
hoeft te worden. Deze motor is voorzien van een handgeschakelde
transmissie met 6 versnellingen. Deze combinatie is standaard
uitgerust met een roetfilter. De CO2-uitstoot bedraagt 147 g/km*
(Sedan) wat de Avensis met deze motor eveneens een B-label oplevert.
Nieuw: 6-traps automatische transmissie op 2.2 D-CAT 150 dieselmotor
Een primeur voor Toyota is de 2.2 liter D-CAT Automaat. Deze
automatische transmissie met 6 versnellingen schakelt snel en zorgt
tegelijkertijd voor veel comfort doordat schakelschokjes geëlimineerd
worden.
De transmissie is uitgerust met een Sport-stand waarbij op een
intelligente manier het gedrag van de bestuurder wordt âgelezenâ en
het schakelpatroon wordt aangepast. Deze nieuwe automatische
transmissie is verder voorzien van een stand waarin sportief handmatig
sequentieel geschakeld kan worden. Door de selectiehendel in stand M
te zetten, kan de bestuurder sequentieel schakelen met behulp van de
selectiehendel of met de schakel-paddles aan het stuur.
De krachtigste diesel is de 2.2 D-CAT. De unieke combinatie van een
lage compressieverhouding en een hoge turbolaaddruk resulteert in een
opmerkelijk hoog vermogen en motorrendement. Met een vermogen van 177
pk en een koppel van 400 Nm over een toerengebied van 2.000 - 2.800
omw/min is dit een van de sterkste diesels in het
D-segment. Hij accelereert van 0 - 100 km/h in slechts 8,5 seconden en
heeft een CO2-uitstoot van 157 g/km* (Sedan), waarmee hij tot de
diesels met de laagste CO2-uitstoot in het high power-segment behoort
die vandaag de dag op de markt zijn. Dit vertaalt zich in een C-label
voor deze krachtige dieselmotor.
Beide 2.2 dieselmotoren zijn uitgerust met de unieke
emissieregeltechnologie, Toyota D-CAT, waardoor de CO2-uitstoot lager
is dan gebruikelijk. De Toyota D-CAT technologie reduceert
tegelijkertijd de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en roetdeeltjes.
De technologie is onderhoudsvrij en er hoeven geen onderdelen
periodiek vervangen te worden.
Alle uitvoeringen van de Avensis zijn uitgerust met controlelampjes
die helpen zuiniger te rijden. Bij de uitvoeringen met automatische
transmissie met 6 versnellingen en met de Multidrive S-transmissie is
de boordcomputer uitgerust met een ECO-indicator. Deze ECO-indicator
laat de bestuurder zien hoe zuinig zijn rijgedrag is. De
handgeschakelde versies van de Avensis zijn uitgerust met een
schakeladviesindicator, die de bestuurder adviseert wanneer hij het
best kan schakelen.
Dynamisch rijgedrag en superieur rijcomfort
Bij de productie van de nieuwe Avensis stonden een soepel rijcomfort
en een dynamisch rijgedrag voor maximaal rijplezier centraal.
Het gebruik van het nieuwe platform zorgt voor een perfecte balans
tussen stabiliteit op hoge snelheid en een grote mate van wendbaarheid
bij lage snelheid. Om het rijgedrag op een nog hoger plan te brengen,
zijn zowel de MacPherson-voorwielophanging als de double
wishbone-achterwielophanging gemodificeerd voor een hogere
torsiestijfheid en minder overhellen van de carrosserie. De
schokdempers voor en de zijdelingse geleiding van de achteras zijn
eveneens gewijzigd.
Nieuwe, grote velgen en brede banden leveren een verdere bijdrage aan
de stabiliteit en het dynamische rijgedrag. Het vlakke ontwerp van de
onderzijde optimaliseert de stabiliteit op hoge snelheid, reduceert
het windgeruis en levert een bijdrage aan een lager brandstofverbruik
doordat het de aerodynamische eigenschappen verbetert.
Deze ingrijpende wijzigingen zijn bedoeld voor een optimale combinatie
tussen ontspannen rijcomfort en dynamische en stabiele rijprestaties.
Superieure kwaliteit opnieuw gedefinieerd, nog hoger veiligheidsniveau
In 2003 was de vorige Avensis de eerste auto die een score behaalde
van 5 sterren bij de bescherming van volwassen inzittenden volgens de
nieuwe en strengere Euro NCAP-normen die toen van kracht werden. De
nieuwe Avensis moet ook bij de opnieuw aangescherpte Euro NCAP-normen
die met ingang van 2009 gaan gelden 5 sterren gaan scoren.
Het actieve en passieve veiligheidsniveau van de nieuwe Avensis licht
nu op een nog hoger peil dankzij nieuwe high-tech veiligheidssystemen.
In het eerste ontwikkelingsstadium van de nieuwe Avensis was een
belangrijke eis dat we weer zouden komen met een auto die het begrip
âveiligheidâ opnieuw zou definiëren. De nieuwe Avensis is uitgerust
met zeven airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder,
frontairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, twee side airbags
voor en twee curtain airbags voor en achter. Er worden nu actieve
hoofdsteunen op de voorstoelen toegepast die de kans op een whiplash
bij aanrijdingen van achteren verminderen.
Nieuw is de stuurhulpfunctie van het Vehicle Stability Control-systeem
(VSC+). Dit rijdynamische systeem vergroot de bescherming die de
Vehicle Stability Control (VSC) bij uitwijkmanoeuvres of op een gladde
ondergrond biedt, door een stuurkoppel te genereren dat de
gierbeweging tegengaat als er in reactie op een noodsituatie gevaar
voor onderstuur of overstuur dreigt. In de praktijk betekent dit dat
in een extreme situatie de bestuurder in het stuur een lichte,
draaiende beweging kan voelen in een bepaalde richting om onderstuur
of overstuur te compenseren, waardoor hij het effect van het ingrijpen
van de Vehicle Stability Control (VSC) nog verder kan vergroten.
In combinatie met de als optie leverbare bi-xenon
gasontladingskoplampen krijgt men een Adaptive Front Lighting-systeem.
Door de snelheid van de auto en de mate van verdraaiing van het
stuurwiel te meten, kan dit systeem voorzien welk gedeelte van de weg
voor de auto verlicht moet worden en de koplampen alvast in die
richting verstellen, bijvoorbeeld als de auto bij duisternis een bocht
neemt.
Standaard is de nieuwe Avensis uitgerust met een noodstopremsignaal.
Dat is een functie die de kans op aanrijdingen van achteren moet
verkleinen doordat de remlichten automatisch gaan knipperen tijdens
een noodstop.
Leverbaar op 2.2 D-CAT Automaat: Pre-Crash Safety-systeem
Exclusief op de 2.2 D-CAT Automaat is als optie een nieuw Pre-Crash
Safety-systeem leverbaar dat dreigende aanrijdingen signaleert en
actie onderneemt om de schade bij een aanrijding zoveel mogelijk te
beperken. Het systeem waarschuwt de bestuurder als het gevaar voor de
auto signaleert. Als het systeem oordeelt dat een aanrijding
onvermijdelijk is, worden automatisch de gordelspanners geactiveerd en
wordt automatisch maximaal geremd om de gevolgen van de aanrijding te
beperken.
De adaptieve cruise control (ACC) werkt samen met het Pre-Crash
Safety-systeem omdat het gebruik maakt van dezelfde geavanceerde
technologie. ACC maakt het mogelijk de afstand tot de voorligger
constant te houden op de ingestelde waarde, ook al varieert de
snelheid van de voorligger. Als de weg weer vrij is zorgt de ACC
ervoor dat de snelheid weer wordt verhoogd tot de eerder ingestelde
waarde.
Om de lijst met geavanceerde veiligheidssystemen waarmee de nieuwe
Avensis kan worden uitgerust te completeren, noemen we nog het Lane
Departure Warning-systeem (LDW) en het Lane Keeping Assist-systeem
(LKA), onderdelen van het Pre-Crash Safety-systeem. Deze systemen
helpen onbedoelde rijstrookwisselingen te voorkomen door het geven van
een geluidssignaal en door een uiterst klein corrigerend stuurkoppel
uit te oefenen om ervoor te zorgen dat de bestuurder op zijn eigen
rijstrook blijft.
De kwaliteit van de nieuwe Avensis komt eveneens tot uiting in het
terugdringen van het geluidsniveau in de auto met maar liefst 5 dB.
Het nieuwe model is een van de stilste auto's in het D-segment en doet
nauwelijks iets onder voor auto's uit het premium D-segment. Dat is
niet alleen gerealiseerd dankzij het stijve onderstel en de
toonaangevende aerodynamica maar ook door de zorgvuldig gekozen
plaatsing van geluiddempende materialen, zonder gewichtstoename door
een te royaal gebruik van geluiddempend materiaal. Dat houdt het
gewicht van de auto binnen de perken en levert een bijdrage aan de
reductie van de CO2-uitstoot.
De Avensis staat bekend om zijn uitstekende en terechte reputatie op
het gebied van kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De auto
eindigt altijd hoog bij onafhankelijke klantentevredenheidsonderzoeken
- zoals dat van JD Power. Verder is de Avensis talrijke malen
onderscheiden door automobieltijdschriften en automobielorganisaties,
bijvoorbeeld met de Best in Segment-onderscheiding van de ADAC, de
grootste automobielclub in Europa.
De nieuwe Avensis zal geproduceerd worden in de Toyota Motor
Manufacturing UK-fabriek in Burnaston, waar de productiekwaliteit
gegarandeerd is dankzij het wereldberoemde Toyota Production System
(TPS). De Toyota Motor Manufacturing UK-fabriek in Deeside levert de
1.6 en 1.8 Valvematic motoren, de 2.0 en 2.2 D-4D motoren zullen
worden geproduceerd door Toyota Motor Industries Poland (TMIP). Toyota
Motor Manufacturing Poland (TMMP) levert de nieuwe handgeschakelde
transmissie met 6 versnellingen aan TMUK.
* De in de tekst genoemde CO2-waarden zijn een voorlopige opgave.
AutoRai