Toyotaâs vernieuwende compacte designauto: de iQ
(10/2/2008)
Vandaag beleeft het definitieve productiemodel van de slimme Toyota iQ
zijn wereldpremière in Parijs. Een van Europese gebieden waarvoor
deze auto speciaal is ontwikkeld. Ook in ons land kennen we veel
drukke gebieden waarin de compact gestileerde Toyota iQ prima uit de
voeten kan.
De uiterst doordachte iQ is standaard al zeer compleet uitgerust voor
een auto in dit segment. Zo zijn bijvoorbeeld 15 inch lichtmetalen
wielen en airconditioning aan boord. De geavanceerde uitrusting is
vergelijkbaar met die van een veel grotere auto. Wereldprimeur op het
gebied van veiligheid is de curtain airbag achter. De CO2-uitstoot
begint bij 99 g/km, wat de iQ een A-label* oplevert. De Toyota iQ
wordt in januari 2009 in ons land verwacht.
Het voorlopige productiemodel van de iQ was afgelopen jaar nog te zien
op de Autosalon van Genève. Weinig auto's zijn qua ontwerp zo
innovatief dat ze een nieuwe richting kunnen geven aan het
gemotoriseerde vervoer zoals we dat vandaag de dag kennen. Toch is dat
precies wat de iQ doet. De designauto is zo innovatief dat Toyota hem
samen met de Prius beschouwt als een belangrijke mijlpaal in de
ontwikkeling van de auto's van de toekomst.
De iQ maakt een einde aan conventioneel denken. Er is geen enkele
concessie gedaan op het gebied van ruimte, rijplezier en comfort.
Wanneer er zich toch mogelijke conflicten voordeden in de ontwerpfase,
dan gingen de Toyota-technici tot het uiterste om onderdelen opnieuw
(lees: kleiner) te ontwerpen of te verplaatsen. Het belangrijkste
uitgangspunt was dat men trouw bleef aan het originele concept.
De iQ definieert - opnieuw - wat een auto zou moeten zijn in deze tijd
van verkeersopstoppingen en een groeiend milieubewustzijn. De
CO2-uitstoot begint bij 99 g/km en een A-label. Toch is het een
plezierige auto om in te rijden, met buitengewone rijeigenschappen en
een geavanceerde aandrijflijntechnologie.
iQ-rijders zijn vermoedelijk overwegend jonge, welvarende
stadsbewoners (alleenstaand of samenwonend), vaak zonder kinderen en
met oog voor opvallend design. Ze maken zich zorgen over het milieu,
maar doen liever geen concessies op het gebied van uitstraling, stijl
en prestaties. De buitengewoon individuele stijl, de praktische
bruikbaarheid en de superieure prestaties van de iQ zullen deze
automobilisten op alle fronten aanspreken.
De eerste Toyotaâs iQ zullen begin 2009 de wegen gaan veroveren.
Toyota verwacht jaarlijks ongeveer 80.000 iQ's te gaan verkopen in
Europa.
AutoRai