Een nieuw hoofdstuk voor Dacia
(10/2/2008)
Sinds de introductie van de Logan heeft Dacia zichzelf op de kaart
gezet. Dacia breidt zijn gamma nu nog verder uit. Zo toont het
Roemeense merk in Parijs de Logan eco2 Concept waarin Dacia laat zien
dat betaalbare autoâs ook milieuvriendelijk kunnen zijn.
Dacia vulde het gamma in 2008 al aan met een nieuwe model; de Dacia
Sandero. Op dit moment werkt Dacia aan de vernieuwing van de Logan
MCV. Het merk blijft van oost naar west nieuwe klanten veroveren: in
de eerste helft van 2008 zijn de verkoopcijfers van Dacia wereldwijd
met 13,6% gestegen.
In 2007 zijn er in Nederland 1902 autoâs verkocht, voor 2008 is dat
aantal tot en met augustus al 2243.
âDACIA eco2â, de economische en ecologische oplossing
De Logan eco2 Concept die in Parijs staat heeft tijdens de Challenge
Bibendum Michelin van Shanghai (2007) aangetoond dat het mogelijk is
om âeconomie en ecologieâ te verbinden zonder prestaties in te
leveren. De Concept liet na afloop van de rally een uitstoot zien van
71g CO2/km (bij gecombineerd gebruik) dankzij eenvoudige technische
verbeteringen en oplossingen die niet al te duur zijn.
Anderhalf jaar na de introductie van Renault eco2 presenteert Dacia nu
het âDacia eco2â-label. Het merk draagt hiermee rechtstreeks bij aan
de doelstelling van de Renault Groep om tot de drie beste
constructeurs te behoren voor wat betreft de CO2-uitstoot.
Om het 'Dacia eco2â-label te krijgen, moet elke nieuwe Dacia voldoen
aan drie criteria gelijk aan die van Renault eco2:
- een CO2-uitstoot van 140g/km of minder.
- productie in een ISO 14001 gecertificeerde fabriek. De autoâs uit
het Dacia gamma worden geproduceerd in twee ISO 14001 gecertificeerde
fabrieken: de Somaca fabriek in Casablanca (Marokko) en de Dacia
fabriek van Pitesti (Roemenië).
- een Dacia is aan het einde van zijn leven voor 95% herbruikbaar en
de auto bevat minimaal 5% gerecycled kunststof. Dit is het geval bij
de Dacia Sandero die vijf kilo gerecycled kunststof bevat.
Tot het Dacia eco2-gamma behoren de volgende modellen:
Sandero dCi 70 120g CO2/km (wordt eind 2009 in NL
verwacht)
Logan MCV dCi 70 140g CO2/km
Dacia brengt in 2009 de 1.6 MPI 90 pk motor op bio-ethanol E85 uit
voor de Sandero. Hiermee breidt het merk het aantal eco2 modellen
verder uit. Bio-ethanol E85 vermindert de CO2-uitstoot met 70% in
vergelijking met een auto die op 100% benzine rijdt in een cyclus âvan
de bron tot de uitlaatâ. Dat wil zeggen vanaf de productie, inclusief
groei van de plant, tot zijn gebruik via het transport en de
distributie.
Het motortype E85 heeft een CO2-uitstoot van âde bron tot de
uitlaat' van 130g/km bij gebruik van de brandstof E85 uit de keten
tarwe-suikerbieten in Frankrijk of van 60g/km bij gebruik van E85 uit
de keten suikerriet, beschikbaar in Zweden.
Daarnaast wordt het motortype 1.4 MPI 75 pk op LPG voor de Dacia
Sandero eind 2008 in Nederland verwacht.
Een vernieuwd gamma
Met zijn moderne, betrouwbare, robuuste en zeer ruime autoâs heeft
Dacia geanticipeerd op de behoeften van een pragmatische klantengroep.
Alle modellen positioneren zich als instapmodel van hun segment, met
een ongekende verhouding tussen prijs, prestaties en ruimte. Dacia
biedt in Nederland op dit moment een gamma dat 2 autoâs omvat: de
Logan MCV en de Sandero.
De Sandero is de allernieuwste auto uit het gamma. Deze compacte
hatchback is sinds half juli in Nederland. Eind augustus waren er al
10.400 stuks van verkocht, in Nederland zijn dat er 900. Het model
richt zich op een rationele, pragmatische en aanzienlijk jongere
klantenkring dan de klanten van de Logan. De Dacia Sandero werd
oorspronkelijk geïntroduceerd met de benzinemotoren 1.4 MPI en 1.6
MPI, maar is vanaf eind 2008 ook leverbaar met het motortype dCi 70.
Dacia vernieuwt zijn belangrijkste model, de Logan MCV, op een aantal
aspecten aan zowel het exterieur als het interieur. Ook de uitrusting
is uitgebreid, onder meer met een standaard noodstopbekrachtiging en
een in hoogte verstelbaar stuurwiel. Sinds zijn introductie in
september 2004 zijn er bijna 550.000 Dacia Logans en 150.000 Dacia
Logan MCVâs verkocht. Door dit model aan te bieden met modernere
lijnen, een moderner en functioneler interieur en een zeer gunstige
instapprijs, doet Dacia er alles aan om zijn voorsprong op de
concurrentie te behouden.
Een merk in opkomst
In het eerste halfjaar van 2008 bleef Dacia wereldwijd groeien met
meer dan 127.000 verkochte autoâs, oftewel een stijging van 13,6%
vergeleken met 2007. Na zijn intrede in Portugal begin 2008,
verschijnt Dacia in het najaar op twee nieuwe markten: Zweden en
Griekenland. Dacia is eind dit jaar in meer dan vijftig landen
vertegenwoordigd.
Behalve de producten wil Dacia zich positioneren als een toegankelijk
merk zonder onaangename verrassingen. Om de klanten van te voren te
laten zien welke kosten het gebruik van hun auto met zich meebrengt,
biedt het Roemeense merk het âDacia Pack' aan. Dit verbindt de
financiering met een onderhoudscontract van 36 maanden of 50.000 km,
dat de onderhouds- en reparatiekosten dekt.
AutoRai