AutoRai

Een nieuw hoofdstuk voor Dacia

(10/2/2008)
Sinds de introductie van de Logan heeft Dacia zichzelf op de kaart gezet. Dacia breidt zijn gamma nu nog verder uit. Zo toont het Roemeense merk in Parijs de Logan eco2 Concept waarin Dacia laat zien dat betaalbare autoâs ook milieuvriendelijk kunnen zijn.

Dacia vulde het gamma in 2008 al aan met een nieuwe model; de Dacia Sandero. Op dit moment werkt Dacia aan de vernieuwing van de Logan MCV. Het merk blijft van oost naar west nieuwe klanten veroveren: in de eerste helft van 2008 zijn de verkoopcijfers van Dacia wereldwijd met 13,6% gestegen.

In 2007 zijn er in Nederland 1902 autoâs verkocht, voor 2008 is dat aantal tot en met augustus al 2243.

âDACIA eco2â, de economische en ecologische oplossing

De Logan eco2 Concept die in Parijs staat heeft tijdens de Challenge Bibendum Michelin van Shanghai (2007) aangetoond dat het mogelijk is om âeconomie en ecologieâ te verbinden zonder prestaties in te leveren. De Concept liet na afloop van de rally een uitstoot zien van 71g CO2/km (bij gecombineerd gebruik) dankzij eenvoudige technische verbeteringen en oplossingen die niet al te duur zijn.

Anderhalf jaar na de introductie van Renault eco2 presenteert Dacia nu het âDacia eco2â-label. Het merk draagt hiermee rechtstreeks bij aan de doelstelling van de Renault Groep om tot de drie beste constructeurs te behoren voor wat betreft de CO2-uitstoot.

Om het 'Dacia eco2â-label te krijgen, moet elke nieuwe Dacia voldoen aan drie criteria gelijk aan die van Renault eco2:


- een CO2-uitstoot van 140g/km of minder.


- productie in een ISO 14001 gecertificeerde fabriek. De autoâs uit het Dacia gamma worden geproduceerd in twee ISO 14001 gecertificeerde fabrieken: de Somaca fabriek in Casablanca (Marokko) en de Dacia fabriek van Pitesti (Roemenië).


- een Dacia is aan het einde van zijn leven voor 95% herbruikbaar en de auto bevat minimaal 5% gerecycled kunststof. Dit is het geval bij de Dacia Sandero die vijf kilo gerecycled kunststof bevat.

Tot het Dacia eco2-gamma behoren de volgende modellen:

Sandero dCi 70 120g CO2/km (wordt eind 2009 in NL verwacht)

Logan MCV dCi 70 140g CO2/km

Dacia brengt in 2009 de 1.6 MPI 90 pk motor op bio-ethanol E85 uit voor de Sandero. Hiermee breidt het merk het aantal eco2 modellen verder uit. Bio-ethanol E85 vermindert de CO2-uitstoot met 70% in vergelijking met een auto die op 100% benzine rijdt in een cyclus âvan de bron tot de uitlaatâ. Dat wil zeggen vanaf de productie, inclusief groei van de plant, tot zijn gebruik via het transport en de distributie.

Het motortype E85 heeft een CO2-uitstoot van âde bron tot de uitlaat' van 130g/km bij gebruik van de brandstof E85 uit de keten tarwe-suikerbieten in Frankrijk of van 60g/km bij gebruik van E85 uit de keten suikerriet, beschikbaar in Zweden.

Daarnaast wordt het motortype 1.4 MPI 75 pk op LPG voor de Dacia Sandero eind 2008 in Nederland verwacht.

Een vernieuwd gamma

Met zijn moderne, betrouwbare, robuuste en zeer ruime autoâs heeft Dacia geanticipeerd op de behoeften van een pragmatische klantengroep. Alle modellen positioneren zich als instapmodel van hun segment, met een ongekende verhouding tussen prijs, prestaties en ruimte. Dacia biedt in Nederland op dit moment een gamma dat 2 autoâs omvat: de Logan MCV en de Sandero.

De Sandero is de allernieuwste auto uit het gamma. Deze compacte hatchback is sinds half juli in Nederland. Eind augustus waren er al 10.400 stuks van verkocht, in Nederland zijn dat er 900. Het model richt zich op een rationele, pragmatische en aanzienlijk jongere klantenkring dan de klanten van de Logan. De Dacia Sandero werd oorspronkelijk geïntroduceerd met de benzinemotoren 1.4 MPI en 1.6 MPI, maar is vanaf eind 2008 ook leverbaar met het motortype dCi 70.

Dacia vernieuwt zijn belangrijkste model, de Logan MCV, op een aantal aspecten aan zowel het exterieur als het interieur. Ook de uitrusting is uitgebreid, onder meer met een standaard noodstopbekrachtiging en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. Sinds zijn introductie in september 2004 zijn er bijna 550.000 Dacia Logans en 150.000 Dacia Logan MCVâs verkocht. Door dit model aan te bieden met modernere lijnen, een moderner en functioneler interieur en een zeer gunstige instapprijs, doet Dacia er alles aan om zijn voorsprong op de concurrentie te behouden.

Een merk in opkomst

In het eerste halfjaar van 2008 bleef Dacia wereldwijd groeien met meer dan 127.000 verkochte autoâs, oftewel een stijging van 13,6% vergeleken met 2007. Na zijn intrede in Portugal begin 2008, verschijnt Dacia in het najaar op twee nieuwe markten: Zweden en Griekenland. Dacia is eind dit jaar in meer dan vijftig landen vertegenwoordigd.

Behalve de producten wil Dacia zich positioneren als een toegankelijk merk zonder onaangename verrassingen. Om de klanten van te voren te laten zien welke kosten het gebruik van hun auto met zich meebrengt, biedt het Roemeense merk het âDacia Pack' aan. Dit verbindt de financiering met een onderhoudscontract van 36 maanden of 50.000 km, dat de onderhouds- en reparatiekosten dekt.