Audi A4 TDI Concept e: innovatief en efficiënt
(10/2/2008)
Op de Parijse autotentoonstelling toont Audi de A4 TDI Concept e. Dit
model dankt zijn zeer zuinige karakter aan de inzet van diverse
innovatieve technologieën. Hij koppelt een gemiddeld verbruik van
slechts 3,99 l/100 km aan de dynamische eigenschappen die klanten van
een Audi A4 mogen verwachten.
De Audi A4 TDI Concept e heeft een 2.0 TDI met 88 kW/120 pk en 290 Nm
aan boord. Deze motor wordt ook in de productiemodellen van de Audi A4
gebruikt. Ten behoeve van een zo laag mogelijk verbruik is de
commonrail dieselmotor op diverse punten voorzien van efficiënte
technologieën. Zo kunnen de oliekoeler, de oliepomp en de waterpomp
worden uitgeschakeld. Speciale zuigerringen zorgen voor verminderde
weerstand en de veerspanning op de inlaatkleppen is iets
teruggebracht. Samen met een gewijzigde aansturing van de vacuümpomp
van de rembekrachtiging zorgen deze maatregelen samen al voor een
CO2-reductie van 5 gram per kilometer. Naast deze aanpassingen is de
interne weerstand van de motor verminderd en is de warmtehuishouding
gedurende de opwarmfase aangepast.
Ook âexternâ is er winst geboekt. Zo verbruikt de airco-unit van de
Audi A4 TDI Concept e net als die van de productiemodellen 20% minder
energie dan zijn voorganger. Bovendien wordt bij dit studiemodel de
aircocompressor automatisch uitgeschakeld zodra het kan.
Van kinetische naar elektrische energie
De Audi A4 TDI Concept e beschikt over een systeem dat de energie die
vrijkomt bij het afremmen/uitrollen omzet in elektrische energie. Deze
energie wordt opgeslagen in een speciale accu met lange levensduur.
Zodra de auto accelereert, wordt deze elektrische energie gebruikt om
de dynamo te ontlasten.
De Audi A4 TDI Concept e heeft een topsnelheid van 206 km/h, sprint in
10,7 seconden van 0-100 km/h en volbrengt de tussenacceleratie van
80-120 km/h in de vijfde versnelling in slechts 10,9 seconden.
Efficiency van transmissie tot onderstel
Ook de transmissie van de Audi A4 TDI Concept e is een fraai staaltje
efficiency. De interne weerstand is geminimaliseerd en de
overbrengingen van de derde t/m de zesde versnelling zijn iets
âlangerâ. De behuizing van de versnellingsbak is grotendeels van
magnesium. Dat zorgt voor een gewichtsbesparing van zoân vijf kilo.
Bovendien is de transmissie zeer goed geïsoleerd. Zodoende warmt de
olie in de versnellingsbak na de start sneller op. De transmissie is
gekoppeld aan een start/stopsysteem. Zodra de auto tot stilstand komt
met de versnellingsbak in âneutraalâ slaat de motor af. Op het moment
dat de bestuurder de koppeling weer intrapt, start de motor dankzij
een speciale startmotor binnen tweetiende van een seconde weer. Ook
dit soepel werkende start/stopsysteem reduceert de CO2-uitstoot met 5
gram per kilometer. Bij woon-werkverkeer over korte afstanden en op
trajecten met veel verkeerslichten kan deze besparing hoger uitvallen.
De Audi A4 TDI Concept e maakt gebruik van een elektromechanische
stuurbekrachtiging in plaats van een elektrohydraulische variant. Het
voordeel van de elektromechanische versie is dat er geen vloeistof
rondgepompt hoeft te worden. De elektromotor van de bekrachtiging
wordt alleen âgevoedâ als het nodig is - zodra de bestuurder een
stuurbeweging maakt dus.
Bovendien beschikt de Audi A4 TDI Concept e over elektrische remmen
achter. Dit systeem voorkomt het zogenaamde ârestremmomentâ. Dit
ontstaat alleen als de voor het remgevoel én het voor snelle
aangrijpen van de remmen noodzakelijke luchthoeveelheid resulteert in
een lichte vervorming van de remschijf. Dit systeem is in iets
gewijzigde vorm ook voor de voorwielen toepasbaar.
De details van efficiency
De Audi A4 TDI Concept e is nog gestroomlijnder dan het
productiemodel. Dat komt mede door de achterspoiler, een gedeeltelijk
gesloten grille en het verlaagde koetswerk. Door deze maatregelen
daalt de toch al voorbeeldige Cw-waarde van 0,27 naar 0,25. De bodem
van de auto is zo glad mogelijk uitgevoerd en zelfs de wielen zijn zo
ontworpen dat ze de luchtstroom rond de wielkasten optimaliseren. De
banden hebben een lage rolweerstand, maar bieden ook optimale grip. En
de efficiency van de Audi TDI Concept e is zelfs in de achterlichten
terug te vinden. Hier worden namelijk energiezuinige LED-lampjes in
plaats van gloeilampen gebruikt.
De bepalende factor: de bestuurder
Uiteindelijk is de bestuurder degene die het daadwerkelijke verbruik
van een auto bepaalt - zelfs bij een efficiënte auto als de Audi TDI
Concept e. Daarom is het studiemodel voorzien van hulpmiddelen voor
die bestuurder. Op het dashboard is een efficiencyprogramma
oproepbaar. Dit waarschuwt bijvoorbeeld voor open ramen en geeft
schakeladviezen. Het navigatiesysteem biedt voor elke rit tevens een
zo zuinig mogelijk alternatief.
Een breed gamma e-modellen
Audi biedt op dit moment e-uitvoeringen van de A3, de A6 en de A8. Het
merk breidt deze reeks op korte termijn verder uit. Dit past in het
streven van Audi om de CO2-uitstoot van de diverse modellen verder
terug te brengen zonder concessies te doen aan het sportief-elegante
karakter.
AutoRai