Audi A1 Sportback Concept met hybridetechnologie
(10/2/2008)
Audi presenteert op de Parijse Mondial de lâAutomobile de Audi A1
Sportback Concept. Dit studiemodel combineert vijf deuren en een ruim
interieur met een krachtige, coupéachtige lijnvoering. De aandrijving
wordt verzorgd door een 110 kW/150 pk sterke 1.4 TFSI-motor in
combinatie met een 20 kW/27 pk sterke elektromotor.
Daarmee gaan hoge prestaties hand in hand met een zeer gunstig
brandstofverbruik. Bovendien is emissievrij rijden mogelijk.
Het uiterlijk van de Audi A1 Sportback Concept is het logische en
consequente vervolg op dat van de Audi A1 project quattro uit 2007. De
Audi A1 Sportback onderscheidt zich echter door een aangescherpte en
daardoor krachtiger lijnvoering. Hij heeft een coupéachtige daklijn,
met een in de achterruit geïntegreerde tweedelige spoiler. Het
profiel van de auto valt op door de lichte wigvorm en wint nog eens
aan kracht doordat de voorste en de achterste zijramen (zonder stijl)
naadloos op elkaar aansluiten. Zodoende is de B-stijl met glas
afgedekt. Andere krachtige stijlelementen zijn de forse wielkasten.
Deze verwijzen naar de originele Audi quattro en de huidige Audi RS 6.
De koplampen maken gebruik van LED-techniek. In opvallende, compacte
units komen alle lichtfuncties samen (grootlicht, dimlicht,
dagrijverlichting en richtingaanwijzers). De achterlichtunits vallen
eveneens op door hun bijzondere vormgeving en ook zij integreren alle
lichtfuncties. De units worden optisch met elkaar verbonden door een
transparante âstripâ. De Audi A1 Sportback Concept is 3,99 meter lang,
1,75 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis bedraagt een forse
2,46 meter. Samen met de korte carrosserieoverhangen en de dwars
geplaatste motor zorgt dat voor sportieve proporties én een
opmerkelijk ruim interieur.
Vorm, functie en sportiviteit
Het interieur van de Audi A1 Sportback Concept is strak, functioneel
en ruim. Er zijn vier individuele sportstoelen voor de inzittenden.
Deze stoelen zijn licht van gewicht, wat optisch benadrukt wordt door
de gaasachtige bekledingsstof. Ook elders in het interieur gaan vorm
en functie perfect samen. Zo komt de versnellingspook alleen uit de
middenconsole tevoorschijn als de bestuurder via het Audi drive select
de Dynamic-modus heeft geselecteerd. De bediening van Audi drive
select en de start/stopknop van de aandrijving zijn ook in de
middensconsole ondergebracht. De gebruikte materialen zijn van de
hoogste kwaliteit. De kleurstelling met witte en rode accenten geeft
het interieur een extra sportief tintje.
De twee generatie Audi mobile device, MMI verder ontwikkeld
De Audi mobile device is in de Audi A1 Sportback quattro van de tweede
generatie. Dat betekent dat de bestuurder hem nu ook in combinatie met
een ânormaleâ mobiele telefoon kan gebruiken. Die telefoon biedt dan
alle navigatie-, muziek- en video-functies waarvoor zijn eigenaar hem
heeft uitgekozen, maar door speciale Audi-software te downloaden is
hij ook geschikt als âtoegangspasâ voor de auto en kunnen er diverse
functies van de auto mee worden bediend. De Audi mobile device van de
Audi A1 Sportback Concept communiceert via een WLAN-verbinding met de
auto. Zo is bijvoorbeeld op afstand te checken of de deuren zijn
afgesloten. Bovendien is het mogelijk om thuis de routeplanning voor
te bereiden of muzikale voorkeuren in het sound system in te stellen.
Diverse mobiele telefoons van verschillende merken zijn nu al te
koppelen aan het Audi mobile device.
Ook het MMI-syteem is verder ontwikkeld. Rondom de centrale toets voor
de menustructuur zijn nu vier zogeheten âhardkeysâ aangebracht.
Hiermee zijn de functies navigatie, telefoon, autobediening en
multimedia met één druk op de knop oproepbaar. Vier verlichte
âsoftkeysâ vergemakkelijken de bediening in de verschillende menuâs.
Alle informatie wordt weergegeven via een groot en overzichtelijk
scherm. Opvallende kleuren, duidelijke pictogrammen en 3D-weergave
zorgen voor een snelle en intuïtieve bediening.
Sportief en efficiënt
De Audi A1 Sportback Concept beschikt over een geavanceerde, direct
ingespoten 1,4-liter turbomotor. Deze is afgeleid van de 1.4 TFSI die
in de Audi A3 wordt geleverd. In het studiemodel levert deze motor
echter 110 kW/150 pk en een koppel van 240 Nm (tussen 1.600-4.000
t/min.). De 1.4 TFSI drijft via een S tronic-versnellingsbak met
dubbele koppeling de voorwielen aan. Tussen de benzinemotor en de
transmissie is een 20 kW/27 pk sterke elektromotor geplaatst. Deze kan
twee functies vervullen. Om te beginnen kan hij de verbrandingsmotor
met extra (trek)kracht ondersteunen. Het koppel van de elektromotor
bedraagt 150 Nm, wat het totaal op 390 Nm brengt. De elektromotor kan
echter ook alléén ingezet worden. Ook dan worden de voorwielen
aangedreven. De elektromotor wordt gevoed door een pakket compacte en
krachtige lithium-ion batterijen, die ten behoeve van een optimale
gewichtsverdeling achterin de auto zijn onderbracht. Deze accuâs
worden geladen door de stekker in het stopcontact te steken. Tijdens
het rijden worden ze gevoed door de energie die vrijkomt bij het
afremmen. Ook een start/stopsysteem zorgt voor extra efficiency. Dat
alles vertaalt zich in een zeer gunstig brandstofverbruik. De Audi A1
Sportback Concept verbruikt slechts 3,9 l/100 km; de CO2-uitstoot
bedraagt gemiddeld 92 g/km. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de
sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,9 seconden. Als de Audi A1
Sportback Concept voor korte afstanden uitsluitend gebruik maakt van
de elektromotor, rijdt hij emissievrij.
Efficiency en dynamiek op afroep
De Audi A1 Sportback Concept beschikt standaard over Audi drive
select. Hiermee zijn de aandrijf-, de schakel-, en de
onderstelkarakteristiek door de bestuurder te kiezen. De
efficiency-modus is daarbij de standaardinstelling. Dit past perfect
bij een ontspannen rijstijl en leidt tot een zo gunstig mogelijk
verbruik. Uitsluitend in deze modus kan de Audi A1 Sportback Concept
volledig âelektrisch rijdenâ. Alleen als de batterijcapaciteit onder
de 20% komt, wordt de verbrandingsmotor weer ingeschakeld. Bij
volledig opgeladen accuâs en afstanden tot 50 kilometer wordt in de
efficiency-modus in principe uitsluitend met elektrische aandrijving
gereden. Aangezien het navigatiesysteem hoogteverschillen op de route
âherkentâ wordt het energiegebruik (en het terugwinnen van energie bij
afdalingen) automatisch ingecalculeerd. In de sport-stand laat de Audi
A1 Sportback concept zijn sportieve gezicht zien. Dan wordt de
elektromotor gebruikt voor extra power en de Audi magnetic
ride-schokdempers zorgen dan voor een extra stevige
onderstelafstemming.
Hoogwaardig onderstel
De dynamiek van de Audi A1 Sportback Concept zit ook ingebouwd in zijn
onderstel. Vóór heeft hij een McPherson-ophanging en achter een
onafhankelijke multilink-ophanging. Het door het ESP gestuurde
sperdifferentieel zorgt voor nog meer (stuur)precisie, extra
stabiliteit en tractie. De 18 inch velgen dragen daar ook aan bij en
dat geldt tevens voor de energiezuinige elektromechanische
stuurinrichting. Deze regelt de mate van bekrachtiging aan de hand van
de rijsnelheid. Audi magnetic ride zorgt ervoor dat de
dempingskarakteristiek van de Audi A1 Sportback Concept zich
automatisch aanpast aan de omstandigheden. De schokdempers beschikken
daartoe over een vloeistof die door een magnetisch veld is te
beïnvloeden. Hierdoor is het mogelijk de demping te variëren van
comfortabel tot sportief. Via Audi drive select kan de bestuurder
bovendien de instelling van zijn/haar voorkeur kiezen.
AutoRai