AutoRai

Compromisloze zuinigheid: Opel Insignia ecoFLEX

(10/2/2008)
De nieuwe Insignia ecoFLEX, die op de Paris Motor Show (4 - 19 oktober) zijn debuut maakt, rijdt zonder enig compromis uiterst milieuvriendelijk. In tegenstelling tot vele andere concurrenten is dit geen basismodel, maar een auto die aandrijfkracht en rijplezier met ultieme zuinigheid combineert. Het nieuwste ecoFLEX-model van Opel beschikt over een krachtige dieselmotor met enkele turbo, een cilinderinhoud van 2,0 liter en een vermogen van 118 kW/160 pk.

"We hebben de Insignia van begin af aan als een uiterst zuinige auto ontworpen. Door talloze kleine verbeteringen aan de aandrijflijn en de rol- en windweerstand van het ecoFLEX-model zijn onze ingenieurs erin geslaagd het verbruik tot een minimum te beperken zonder aan het rijplezier te komen,â zegt Hans Demant, Managing Director van Adam Opel GmbH. âHoewel we de nieuwe Insignia ecoFLEX nog altijd ontwikkelen met de 2.0 CDTI ECOTEC motor, hebben we er alle vertrouwen in dat zijn CO2-uitstoot ruim onder de 140 g/km zal blijven.â

In vergelijking met auto's van de concurrentie met vergelijkbare zuinigheid en emissies is het duidelijk waarom de Opel Insignia ecoFLEX compromisloze zuinigheid als motto heeft: het efficiënte gebruik van dieselbrandstof heeft geen enkele negatieve invloed op de prestaties. De Insignia ecoFLEX gaat in 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van maar liefst 218 km/u. Het maximumkoppel van 350 Nm zorgt voor een uitstekende trekkracht, zelfs bij lage toerentallen, en is al beschikbaar vanaf 1.750 t/min, terwijl het tijdelijk via een âoverboostâ-functie zelfs gedurende 15 seconden tot 380 Nm kan worden verhoogd.

De nieuwe 2,0-liter viercilindermotor met common-rail maakt gebruik van het innovatieve clean tech procédé dat de laagst mogelijke emissies exact handhaaft gedurende de hele levensduur van de motor. Het regelt de verbranding via een gesloten verbrandingsproces, waarbij de brandstofinjectie in real-time aan het verloop van de verbranding wordt aangepast. Piëzo-resistieve cilinderdruksensoren in de bougies meten de verbrandingsdruk tot 180 bar in elke cilinder afzonderlijk tot een miljoen keer per minuut met een nauwkeurigheid van 98 procent. De meetgegevens worden naar het centraal motormanagementsysteem gestuurd, dat het volume en de timing van de brandstofinjectie aanpast. Dit systeem met gesloten verbrandingsproces laat de motor altijd met een optimaal rendement en minimale emissies draaien. Gedurende de hele levensduur van de Insignia compenseert dit proces slijtagefactoren zoals onnauwkeurigheden in de brandstofmeting, speling in de onderdelen, en verschillende brandstofkwaliteiten en gebruiksomstandigheden.

De Insignia heeft zeer brandstofbesparende Primacy HP banden van Michelin die speciaal voor de auto zijn ontwikkeld. De nieuwe ecoFLEX-versie voldoet net als alle modellen van de Insignia aan de Euro 5 emissienorm en zal in de loop van 2009 als 4- en 5-deurs beschikbaar zijn.

Bijzonder gestroomlijnd: geperfectioneerde aerodynamica

Dankzij hun gestroomlijnde vormgeving, sportieve daklijn en fijn afgestelde details hebben de gewone varianten van de Insignia al een voorbeeldige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27. De Insignia ecoFLEX doet het zelfs nog beter. Om dit te bereiken kon Opel een beroep doen op tientallen jaren ervaring in aerodynamica. Al in de jaren 1980 had de Kadett GSI een C -waarde van 0,30, waarmee hij in die tijd de meest aerodynamische sedan was. Een aantal jaren later vestigde de Opel Calibra een nieuw record als coupé, die de Insignia ecoFLEX nu als sedan evenaart: met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26 is hij een van de meest aerodynamische productiesedans ter wereld en in dit opzicht de beste sedan van Opel ooit. Om de luchtweerstand te overwinnen heeft hij daardoor veel minder motorenergie nodig dan heel wat kleinere auto's. Dit is heel belangrijk, want bij snelheidsverdubbeling neemt de kracht die daarvoor nodig is acht keer sneller toe om de hiermee gepaard gaande luchtweerstand te kunnen overwinnen. Als dus 2 kW nodig is om de luchtweerstand te overwinnen bij 60 km/u, is bij 120 km/u 16 kW nodig.

De experts in aerodynamica bij Opel hebben de Insignia ecoFLEX in vele opzichten verbeterd met traditionele methoden zoals het aanbrengen van panelen onder de tank voor de achteras, wat de luchtweerstand verbetert en de neerwaartse kracht vergroot. Voor een betere stroomlijn hebben ze ook het onderstel met 10 mm verlaagd alsook het radiatorrooster gedeeltelijk afgesloten om meer rijwind rond de carrosserie te leiden. De buitenspiegel is een goed voorbeeld van de uitstekende aerodynamische kwaliteiten van de Insignia. In vergelijking met zijn voorganger bieden de vleugelvormige buitenspiegels van de Insignia 45 procent minder luchtweerstand. Tijdens talloze computersimulaties en meer dan 650 uur in de windtunnel werden vele details minutieus bijgewerkt om de stroomlijn nog te verbeteren, zoals een soepele spoilerrand vooraan, voorbumpers met afgeronde hoeken, een licht gewijzigde stand van de voorste ruitenwissers, afgeronde A-stijlen, een gladde daklijn zodat de lucht er zonder onderbreking langs glijdt, een spoilerrand achteraan, een scheidingsrand in de achterlichten, gescheiden randen van de achterbumper, een verbeterde vorm van de onderste wieldraagarm in de achterwielophanging en een spoilerrand aan het eind van de deurdrempel voor de achterwielen en de wieldoppen.

Veel van deze aanpassingen hebben tegelijkertijd ook het windgeruis van de Insignia gereduceerd, zodat in het interieur meer stilte heerst dan ooit tevoren in een Opel. De ingenieurs hebben tijdens de eerste ontwikkeling ook aandacht besteed aan geluidsbeperking door een nieuwe aanpak in dit vroege stadium: voor de geluidsmeting werd een volledig afgewerkt kleimodel op schaal 1:1 gebruikt. In vergelijking met vorige modellen heeft de nieuwe Insignia ook een extra afdichting voor de deuren. De dikte van de zijruiten is tot 4,85 mm toegenomen om het geluidsniveau in het interieur nog verder terug te dringen.

Uitgebreide ecoFLEX modellenreeks

De huidige ecoFLEX-modellen van de Astra en Corsa, die dit jaar verschijnen, werden volgens dezelfde filosofie ontworpen als de Insignia ecoFLEX. Met een CO2-uitstoot van slechts 109 (Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX; energielabel B) en 119 g/km (Astra 1.7 CDTI ecoFLEX; energielabel A voor Stationwagon) zijn de beide modellen echte zuinigheidskampioenen, met een verbruik van respectievelijk slechts 4,1 en 4,5 liter diesel per 100 km. Ook met andere leden van de ecoFLEX-familie haalt Opel indrukwekkende emissiewaarden. Zo heeft de Zafira 1.6 CNG met 138 g/km (energielabel A) de laagste CO2-uitstoot van alle zevenzitters en met een waarde van 133 g/km noteert de Combo CNG op aardgas de laagste CO2-uitstoot in zijn segment (energielabel B).