Compromisloze zuinigheid: Opel Insignia ecoFLEX
(10/2/2008)
De nieuwe Insignia ecoFLEX, die op de Paris Motor Show (4 - 19
oktober) zijn debuut maakt, rijdt zonder enig compromis uiterst
milieuvriendelijk. In tegenstelling tot vele andere concurrenten is
dit geen basismodel, maar een auto die aandrijfkracht en rijplezier
met ultieme zuinigheid combineert. Het nieuwste ecoFLEX-model van Opel
beschikt over een krachtige dieselmotor met enkele turbo, een
cilinderinhoud van 2,0 liter en een vermogen van 118 kW/160 pk.
"We hebben de Insignia van begin af aan als een uiterst zuinige auto
ontworpen. Door talloze kleine verbeteringen aan de aandrijflijn en de
rol- en windweerstand van het ecoFLEX-model zijn onze ingenieurs erin
geslaagd het verbruik tot een minimum te beperken zonder aan het
rijplezier te komen,â zegt Hans Demant, Managing Director van Adam
Opel GmbH. âHoewel we de nieuwe Insignia ecoFLEX nog altijd
ontwikkelen met de 2.0 CDTI ECOTEC motor, hebben we er alle vertrouwen
in dat zijn CO2-uitstoot ruim onder de 140 g/km zal blijven.â
In vergelijking met auto's van de concurrentie met vergelijkbare
zuinigheid en emissies is het duidelijk waarom de Opel Insignia
ecoFLEX compromisloze zuinigheid als motto heeft: het efficiënte
gebruik van dieselbrandstof heeft geen enkele negatieve invloed op de
prestaties. De Insignia ecoFLEX gaat in 9,5 seconden van 0 naar 100
km/u en heeft een topsnelheid van maar liefst 218 km/u. Het
maximumkoppel van 350 Nm zorgt voor een uitstekende trekkracht, zelfs
bij lage toerentallen, en is al beschikbaar vanaf 1.750 t/min, terwijl
het tijdelijk via een âoverboostâ-functie zelfs gedurende 15 seconden
tot 380 Nm kan worden verhoogd.
De nieuwe 2,0-liter viercilindermotor met common-rail maakt gebruik
van het innovatieve clean tech procédé dat de laagst mogelijke
emissies exact handhaaft gedurende de hele levensduur van de motor.
Het regelt de verbranding via een gesloten verbrandingsproces, waarbij
de brandstofinjectie in real-time aan het verloop van de verbranding
wordt aangepast. Piëzo-resistieve cilinderdruksensoren in de bougies
meten de verbrandingsdruk tot 180 bar in elke cilinder afzonderlijk
tot een miljoen keer per minuut met een nauwkeurigheid van 98 procent.
De meetgegevens worden naar het centraal motormanagementsysteem
gestuurd, dat het volume en de timing van de brandstofinjectie
aanpast. Dit systeem met gesloten verbrandingsproces laat de motor
altijd met een optimaal rendement en minimale emissies draaien.
Gedurende de hele levensduur van de Insignia compenseert dit proces
slijtagefactoren zoals onnauwkeurigheden in de brandstofmeting,
speling in de onderdelen, en verschillende brandstofkwaliteiten en
gebruiksomstandigheden.
De Insignia heeft zeer brandstofbesparende Primacy HP banden van
Michelin die speciaal voor de auto zijn ontwikkeld. De nieuwe
ecoFLEX-versie voldoet net als alle modellen van de Insignia aan de
Euro 5 emissienorm en zal in de loop van 2009 als 4- en 5-deurs
beschikbaar zijn.
Bijzonder gestroomlijnd: geperfectioneerde aerodynamica
Dankzij hun gestroomlijnde vormgeving, sportieve daklijn en fijn
afgestelde details hebben de gewone varianten van de Insignia al een
voorbeeldige luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27. De Insignia
ecoFLEX doet het zelfs nog beter. Om dit te bereiken kon Opel een
beroep doen op tientallen jaren ervaring in aerodynamica. Al in de
jaren 1980 had de Kadett GSI een C -waarde van 0,30, waarmee hij in
die tijd de meest aerodynamische sedan was. Een aantal jaren later
vestigde de Opel Calibra een nieuw record als coupé, die de Insignia
ecoFLEX nu als sedan evenaart: met zijn luchtweerstandscoëfficiënt
van 0,26 is hij een van de meest aerodynamische productiesedans ter
wereld en in dit opzicht de beste sedan van Opel ooit. Om de
luchtweerstand te overwinnen heeft hij daardoor veel minder
motorenergie nodig dan heel wat kleinere auto's. Dit is heel
belangrijk, want bij snelheidsverdubbeling neemt de kracht die
daarvoor nodig is acht keer sneller toe om de hiermee gepaard gaande
luchtweerstand te kunnen overwinnen. Als dus 2 kW nodig is om de
luchtweerstand te overwinnen bij 60 km/u, is bij 120 km/u 16 kW nodig.
De experts in aerodynamica bij Opel hebben de Insignia ecoFLEX in vele
opzichten verbeterd met traditionele methoden zoals het aanbrengen van
panelen onder de tank voor de achteras, wat de luchtweerstand
verbetert en de neerwaartse kracht vergroot. Voor een betere
stroomlijn hebben ze ook het onderstel met 10 mm verlaagd alsook het
radiatorrooster gedeeltelijk afgesloten om meer rijwind rond de
carrosserie te leiden. De buitenspiegel is een goed voorbeeld van de
uitstekende aerodynamische kwaliteiten van de Insignia. In
vergelijking met zijn voorganger bieden de vleugelvormige
buitenspiegels van de Insignia 45 procent minder luchtweerstand.
Tijdens talloze computersimulaties en meer dan 650 uur in de
windtunnel werden vele details minutieus bijgewerkt om de stroomlijn
nog te verbeteren, zoals een soepele spoilerrand vooraan, voorbumpers
met afgeronde hoeken, een licht gewijzigde stand van de voorste
ruitenwissers, afgeronde A-stijlen, een gladde daklijn zodat de lucht
er zonder onderbreking langs glijdt, een spoilerrand achteraan, een
scheidingsrand in de achterlichten, gescheiden randen van de
achterbumper, een verbeterde vorm van de onderste wieldraagarm in de
achterwielophanging en een spoilerrand aan het eind van de deurdrempel
voor de achterwielen en de wieldoppen.
Veel van deze aanpassingen hebben tegelijkertijd ook het windgeruis
van de Insignia gereduceerd, zodat in het interieur meer stilte heerst
dan ooit tevoren in een Opel. De ingenieurs hebben tijdens de eerste
ontwikkeling ook aandacht besteed aan geluidsbeperking door een nieuwe
aanpak in dit vroege stadium: voor de geluidsmeting werd een volledig
afgewerkt kleimodel op schaal 1:1 gebruikt. In vergelijking met vorige
modellen heeft de nieuwe Insignia ook een extra afdichting voor de
deuren. De dikte van de zijruiten is tot 4,85 mm toegenomen om het
geluidsniveau in het interieur nog verder terug te dringen.
Uitgebreide ecoFLEX modellenreeks
De huidige ecoFLEX-modellen van de Astra en Corsa, die dit jaar
verschijnen, werden volgens dezelfde filosofie ontworpen als de
Insignia ecoFLEX. Met een CO2-uitstoot van slechts 109 (Corsa 1.3
CDTI ecoFLEX; energielabel B) en 119 g/km (Astra 1.7 CDTI ecoFLEX;
energielabel A voor Stationwagon) zijn de beide modellen echte
zuinigheidskampioenen, met een verbruik van respectievelijk slechts
4,1 en 4,5 liter diesel per 100 km. Ook met andere leden van de
ecoFLEX-familie haalt Opel indrukwekkende emissiewaarden. Zo heeft de
Zafira 1.6 CNG met 138 g/km (energielabel A) de laagste CO2-uitstoot
van alle zevenzitters en met een waarde van 133 g/km noteert de Combo
CNG op aardgas de laagste CO2-uitstoot in zijn segment (energielabel
B).
AutoRai